Nadpis
Kategorie
datum

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil pro učitele novou možnost, jak se zdokonalovat v online nástrojích a možnostech online i prezenční výuky. Tento týden bude spuštěno Pískoviště, tedy virtuální prostor pro setkávání učitelů nad jedním konkrétním tématem. Projekt SYPO je součástí Národního pedagogického institutu ČR a je spolufinancován EU.  

Projekt SYPO připravuje již téměř rok webináře, které se věnují distanční výuce a přinášejí učitelům tipy na konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti účastníci ukážou kolegům, jaké nástroje používají, a zjistí, jak fungují aplikace využívané kolegy.“

Pískoviště nabídne prostor k setkání s kolegy, ke sdílení zkušeností k danému tématu vzdělávání, k získání nových informací a inspirací. Každý účastník může ukázat praktické tipy k metodice výuky, online i prezenční, a hlavně získat náměty od dalších účastníků. Obsahem Pískoviště není odborný výklad lektora. Jeho cílem je hlavně to, aby si učitelé ukázali možnosti výuky, ze kterých jsou nadšení, případně se zdokonalili v tom, v čem si nejsou jistí Možná se tak vyhnou zbytečným omylům a přehmatům během výuky.

V současné době se mohou zájemci hlásit na témata:

  • Ukažme si, jak motivujeme či aktivizujeme žáky při online výuce na II. stupni ZŠ
  • Podělme se o zkušenosti s efektivní online komunikací se žáky na I. stupni ZŠ
  • Quizizz - inspirujme se navzájem svými příklady používání na II. stupni ZŠ

Více informací a možnost přihlášení zde.

Nadpis
Kategorie

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil pro učitele novou možnost, jak se zdokonalovat v online nástrojích a možnostech online i prezenční výuky. Tento týden bude spuštěno Pískoviště, tedy virtuální prostor pro setkávání učitelů nad jedním konkrétním tématem. Projekt SYPO je součástí Národního pedagogického institutu ČR a je spolufinancován EU.  

Projekt SYPO připravuje již téměř rok webináře, které se věnují distanční výuce a přinášejí učitelům tipy na konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti účastníci ukážou kolegům, jaké nástroje používají, a zjistí, jak fungují aplikace využívané kolegy.“

Pískoviště nabídne prostor k setkání s kolegy, ke sdílení zkušeností k danému tématu vzdělávání, k získání nových informací a inspirací. Každý účastník může ukázat praktické tipy k metodice výuky, online i prezenční, a hlavně získat náměty od dalších účastníků. Obsahem Pískoviště není odborný výklad lektora. Jeho cílem je hlavně to, aby si učitelé ukázali možnosti výuky, ze kterých jsou nadšení, případně se zdokonalili v tom, v čem si nejsou jistí Možná se tak vyhnou zbytečným omylům a přehmatům během výuky.

V současné době se mohou zájemci hlásit na témata:

  • Ukažme si, jak motivujeme či aktivizujeme žáky při online výuce na II. stupni ZŠ
  • Podělme se o zkušenosti s efektivní online komunikací se žáky na I. stupni ZŠ
  • Quizizz - inspirujme se navzájem svými příklady používání na II. stupni ZŠ

Více informací a možnost přihlášení zde.

datum

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete zde.

Všechny příručky jsou dostupné v odkazu: https://www.projektsypo.cz/1093-modely-systemu-podpory-pro-jednotlive-kabinety.html.

Nadpis
Kategorie

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete zde.

Všechny příručky jsou dostupné v odkazu: https://www.projektsypo.cz/1093-modely-systemu-podpory-pro-jednotlive-kabinety.html.

datum

Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.

„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.

Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.

Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.

Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“  dodává Karel Derfl.

Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.