Nadpis
Kategorie
datum

V současné situaci věnují učitelé nejvíce času přípravě výuky, poskytování zpětné vazby žákům a svému dalšímu vzdělávání. Na jednu vyučovací hodinu se učitelé nejčastěji připravují do 60 minut. Vyplývá to z bleskového průzkumu projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který patří pod Národní pedagogický institut (NPI) a na jehož financování se podílí EU. Do průzkumu se zapojilo 226 učitelů.

Časově nejnáročnější je podle učitelů příprava výuky. Více než třetina dotázaných učitelů stráví nad přípravou jedné vyučovací hodiny přibližně 20 – 45 minut, pro téměř 40 % respondentů je to zhruba 60 minut. Výuce samotné patří z hlediska časové náročnosti až čtvrtá příčka. Více času věnují učitelé opravování úkolů a poskytování zpětné vazby a také sebevzdělávání.

„Významná pozice dalšího profesního vzdělání je logická. Online výuka byla pro učitele něco nového, naprosto neprobádané území,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Zatímco loni na jaře někteří tak trochu vyčkávali, co se stane a mnohdy si vystačili jen s e-maily, velmi záhy pochopili, že dlouhodobě se výuka bez digitální techniky a nejrůznějších online nástrojů prostě neobejde.“ K profesnímu rozvoji pedagogů přispívají webináře, online kurzy a workshopy, volně přístupné aplikace nebo sdílení zkušeností s kolegy v metodických kabinetech.

Online výuka loni a letos

Z průzkumu vyplývá, že učitelé jsou si letos s výukou jistější, vycházejí ze svých osobních zkušeností z uplynulého roku a nebojí se zkoušet nové metody. Využívají více synchronní výuku, nastavili v ní systém a pevná pravidla. Poznali možnosti, výhody a nevýhody různých metod a aplikací pro výuku, její plánování i procvičování učiva. „Učitelé jsou ochotni sdílet materiály, vzájemně se inspirují, scházejí se například v metodických kabinetech i s kolegy z jiných škol,“ říká Nekola a shrnuje: „Nastala také poměrně zajímavá situace, kdy se učitelé mnohdy učili od svých žáků, starší učitelé od mladších.“

Podle názorů respondentů jsou školy lépe materiálně vybavené, došlo k výraznému zlepšení digitálních dovedností pedagogů a výuka může být pestřejší. Mnozí však vnímají také velkou náročnost spojenou s online výukou, problémy s klesající motivací a soustředěností žáků i obavu, že neproberou naplánované učivo.

 

Nadpis
Kategorie

V současné situaci věnují učitelé nejvíce času přípravě výuky, poskytování zpětné vazby žákům a svému dalšímu vzdělávání. Na jednu vyučovací hodinu se učitelé nejčastěji připravují do 60 minut. Vyplývá to z bleskového průzkumu projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který patří pod Národní pedagogický institut (NPI) a na jehož financování se podílí EU. Do průzkumu se zapojilo 226 učitelů.

Časově nejnáročnější je podle učitelů příprava výuky. Více než třetina dotázaných učitelů stráví nad přípravou jedné vyučovací hodiny přibližně 20 – 45 minut, pro téměř 40 % respondentů je to zhruba 60 minut. Výuce samotné patří z hlediska časové náročnosti až čtvrtá příčka. Více času věnují učitelé opravování úkolů a poskytování zpětné vazby a také sebevzdělávání.

„Významná pozice dalšího profesního vzdělání je logická. Online výuka byla pro učitele něco nového, naprosto neprobádané území,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Zatímco loni na jaře někteří tak trochu vyčkávali, co se stane a mnohdy si vystačili jen s e-maily, velmi záhy pochopili, že dlouhodobě se výuka bez digitální techniky a nejrůznějších online nástrojů prostě neobejde.“ K profesnímu rozvoji pedagogů přispívají webináře, online kurzy a workshopy, volně přístupné aplikace nebo sdílení zkušeností s kolegy v metodických kabinetech.

Online výuka loni a letos

Z průzkumu vyplývá, že učitelé jsou si letos s výukou jistější, vycházejí ze svých osobních zkušeností z uplynulého roku a nebojí se zkoušet nové metody. Využívají více synchronní výuku, nastavili v ní systém a pevná pravidla. Poznali možnosti, výhody a nevýhody různých metod a aplikací pro výuku, její plánování i procvičování učiva. „Učitelé jsou ochotni sdílet materiály, vzájemně se inspirují, scházejí se například v metodických kabinetech i s kolegy z jiných škol,“ říká Nekola a shrnuje: „Nastala také poměrně zajímavá situace, kdy se učitelé mnohdy učili od svých žáků, starší učitelé od mladších.“

Podle názorů respondentů jsou školy lépe materiálně vybavené, došlo k výraznému zlepšení digitálních dovedností pedagogů a výuka může být pestřejší. Mnozí však vnímají také velkou náročnost spojenou s online výukou, problémy s klesající motivací a soustředěností žáků i obavu, že neproberou naplánované učivo.

 

datum

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil pro učitele novou možnost, jak se zdokonalovat v online nástrojích a možnostech online i prezenční výuky. Tento týden bude spuštěno Pískoviště, tedy virtuální prostor pro setkávání učitelů nad jedním konkrétním tématem. Projekt SYPO je součástí Národního pedagogického institutu ČR a je spolufinancován EU.  

Projekt SYPO připravuje již téměř rok webináře, které se věnují distanční výuce a přinášejí učitelům tipy na konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti účastníci ukážou kolegům, jaké nástroje používají, a zjistí, jak fungují aplikace využívané kolegy.“

Pískoviště nabídne prostor k setkání s kolegy, ke sdílení zkušeností k danému tématu vzdělávání, k získání nových informací a inspirací. Každý účastník může ukázat praktické tipy k metodice výuky, online i prezenční, a hlavně získat náměty od dalších účastníků. Obsahem Pískoviště není odborný výklad lektora. Jeho cílem je hlavně to, aby si učitelé ukázali možnosti výuky, ze kterých jsou nadšení, případně se zdokonalili v tom, v čem si nejsou jistí Možná se tak vyhnou zbytečným omylům a přehmatům během výuky.

V současné době se mohou zájemci hlásit na témata:

  • Ukažme si, jak motivujeme či aktivizujeme žáky při online výuce na II. stupni ZŠ
  • Podělme se o zkušenosti s efektivní online komunikací se žáky na I. stupni ZŠ
  • Quizizz - inspirujme se navzájem svými příklady používání na II. stupni ZŠ

Více informací a možnost přihlášení zde.

Nadpis
Kategorie

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil pro učitele novou možnost, jak se zdokonalovat v online nástrojích a možnostech online i prezenční výuky. Tento týden bude spuštěno Pískoviště, tedy virtuální prostor pro setkávání učitelů nad jedním konkrétním tématem. Projekt SYPO je součástí Národního pedagogického institutu ČR a je spolufinancován EU.  

Projekt SYPO připravuje již téměř rok webináře, které se věnují distanční výuce a přinášejí učitelům tipy na konkrétní nástroje a aplikace. „Pískoviště na úspěch webinářů přímo navazuje a naši podporu ještě rozšiřuje – od přijímání informací k jejich praktickému a aktivnímu používání,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Na našem online Pískovišti účastníci ukážou kolegům, jaké nástroje používají, a zjistí, jak fungují aplikace využívané kolegy.“

Pískoviště nabídne prostor k setkání s kolegy, ke sdílení zkušeností k danému tématu vzdělávání, k získání nových informací a inspirací. Každý účastník může ukázat praktické tipy k metodice výuky, online i prezenční, a hlavně získat náměty od dalších účastníků. Obsahem Pískoviště není odborný výklad lektora. Jeho cílem je hlavně to, aby si učitelé ukázali možnosti výuky, ze kterých jsou nadšení, případně se zdokonalili v tom, v čem si nejsou jistí Možná se tak vyhnou zbytečným omylům a přehmatům během výuky.

V současné době se mohou zájemci hlásit na témata:

  • Ukažme si, jak motivujeme či aktivizujeme žáky při online výuce na II. stupni ZŠ
  • Podělme se o zkušenosti s efektivní online komunikací se žáky na I. stupni ZŠ
  • Quizizz - inspirujme se navzájem svými příklady používání na II. stupni ZŠ

Více informací a možnost přihlášení zde.

datum

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete zde.

Všechny příručky jsou dostupné v odkazu: https://www.projektsypo.cz/1093-modely-systemu-podpory-pro-jednotlive-kabinety.html.