Nadpis
Kategorie
datum

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete zde.

Všechny příručky jsou dostupné v odkazu: https://www.projektsypo.cz/1093-modely-systemu-podpory-pro-jednotlive-kabinety.html.

Nadpis
Kategorie

Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel a ředitelů) Národního pedagogického institutu České republiky. Na financování projektu SYPO se podílí EU.

„Cílem metodických příruček je přinést inspiraci všem učitelům, kteří hledají nové impulsy a nápady do svých hodin,“ říká Mgr. Josef Slovák z klíčové aktivity Kabinety projektu SYPO a dodává: „Vytvořili je členové metodických kabinetů SYPO, tedy odborníci s bohatou praxí, které zajímá osobnost žáků, jejich rozvoj a radost z poznání a kteří se o tuto zkušenost chtějí podělit s kolegy.“

Tři metodické příručky nabízejí ukázky vyučovacích hodin, zamýšlejí se nad jejich přípravou, nad formulací cílů výuky a nad dalšími oblastmi didaktiky. Současně svým obsahem rezonují s hlavními cíli Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, tedy zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život, snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálů žáků a studentů.

Kabinet Český jazyk a literatura – Možnosti integrace ve výuce českého jazyka

Metodická příručka pro učitele českého jazyka na základních a středních školách zahrnuje takové cíle výuky českého jazyka, jako jsou rozvoj komunikačních dovedností nebo kognitivních schopností žáků. Prezentované příklady dobré praxe vycházejí ze současného jazyka, vztahují se k reálnému každodennímu životu žáků, např. rozhovor s YouTuberem, a mají přesah do dalších vzdělávacích oblastí, např. ochrana přírody.

Každá učební úloha má v úvodu stanovený cíl, slohově-komunikační a jazykový problém a zahrnuje fáze evokace, uvědomování si významu poznatků a reflexe. Hlavní texty doplňují didaktické komentáře k jednotlivým výukovým postupům i k výuce češtiny obecně.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Informatika a ICT – 18 odstínů cloudových technologií

Cílem příručky je ukázat možnosti a způsoby zapojení cloudových technologií do výuky na základních i středních školách. Obsahuje 18 nápadů, aktivit nebo využití konkrétních aplikací, nástrojů či zařízení v hodinách informaticky zaměřených i v dalších předmětech. K základní orientaci v popisovaných aktivitách slouží kategorie jako věk/stupeň školy, vstupní požadavky na žáka, cíle aktivity, rozvíjené kompetence, potřebné hardwarové a softwarové vybavení. Součástí je popis přípravy na výuku, průběh a organizace výuky, reflexe učitele, příp. alternativní řešení či další nástroje či jiné zdroje.

Metodickou příručku najdete zde.

Kabinet Matematika a její aplikace – online metodická příručka

Webová verze inspirativní metodické příručky pro učitele rozvíjejí matematické znalosti, dovednosti, ale také osobnost žáků. Nabízí sdílení ukázek vyučovacích hodin z reálné třídy a spolupráci při hlubším zamýšlení se nad přípravou výukových hodin, nad formulací smysluplných cílů propojujících kognitivní a sociální složky výuky, nad formami práce žáků, reflexemi svého učení i učení spolužáků a nad mnoha dalšími oblastmi didaktiky matematiky, které zasahují do kvalitní výuky.

Metodickou příručku najdete zde.

Všechny příručky jsou dostupné v odkazu: https://www.projektsypo.cz/1093-modely-systemu-podpory-pro-jednotlive-kabinety.html.

datum

Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.

„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.

Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.

Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.

Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“  dodává Karel Derfl.

Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.

Nadpis
Kategorie

Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.

„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.

Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.

Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.

Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“  dodává Karel Derfl.

Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.

datum

Stálá konference ředitelů (dále jen SKŘ) má nové vedení. Předsedou se 10. 12. 2020 stal Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka. Cílem SKŘ je poskytovat profesní podporu ředitelům a dalším členům ve vedení škol a spolupráce na státní vzdělávací politice. SKŘ byla vytvořena v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který je realizovaný NPI ČR a spolufinancovaný MŠMT a EU.

Mezi 37 členů Stálé konference ředitelů patří ředitelé škol, zástupci ředitelů škol a dále zástupci MŠMT, OPŘO, VŠ, zřizovatelů škol a odborné veřejnosti, zejména profesních asociací. „Jsme velice rádi, že novým předsedou je nově ředitel školy, který může přinést praktický pohled na problematiku vedení škol a profesního rozvoje ředitelů,“ říká Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a doplňuje: „Zdeněk Brož je navíc ředitelem, který na své pozici působí již od roku 1991 a má jasnou dlouhodobou vizi týkající se sociální oblasti fungování školy a kvality výuky.“

„Podstatou práce školy je z mého pohledu partnerský vztah k dětem, vytváření bezpečného klimatu, zajišťování efektivních výukových postupů, akcent na vyšší úroveň myšlení žáků nebo rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a vnitřní motivace nejen žáků ale i učitelů. Všechny tyto principy bych rád nově přenesl také do fungování SKŘ,“ říká Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka a nový předseda SKŘ.

Zdeněk Brož má zkušenosti z lektorské i konzultační činnosti pro vedení škol v oblasti řízení školy, tvorby vize školy, informačních systémů školy, vedení a hodnocení pedagogických pracovníků. Je spoluautorem knih Ředitelská kuchařka a Učím s radostí.