Nadpis
Kategorie
datum

Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.

„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.

Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.

Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.

Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“  dodává Karel Derfl.

Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.

Nadpis
Kategorie

Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.

„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.

Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.

Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.

Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“  dodává Karel Derfl.

Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.

datum

Stálá konference ředitelů (dále jen SKŘ) má nové vedení. Předsedou se 10. 12. 2020 stal Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka. Cílem SKŘ je poskytovat profesní podporu ředitelům a dalším členům ve vedení škol a spolupráce na státní vzdělávací politice. SKŘ byla vytvořena v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který je realizovaný NPI ČR a spolufinancovaný MŠMT a EU.

Mezi 37 členů Stálé konference ředitelů patří ředitelé škol, zástupci ředitelů škol a dále zástupci MŠMT, OPŘO, VŠ, zřizovatelů škol a odborné veřejnosti, zejména profesních asociací. „Jsme velice rádi, že novým předsedou je nově ředitel školy, který může přinést praktický pohled na problematiku vedení škol a profesního rozvoje ředitelů,“ říká Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a doplňuje: „Zdeněk Brož je navíc ředitelem, který na své pozici působí již od roku 1991 a má jasnou dlouhodobou vizi týkající se sociální oblasti fungování školy a kvality výuky.“

„Podstatou práce školy je z mého pohledu partnerský vztah k dětem, vytváření bezpečného klimatu, zajišťování efektivních výukových postupů, akcent na vyšší úroveň myšlení žáků nebo rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a vnitřní motivace nejen žáků ale i učitelů. Všechny tyto principy bych rád nově přenesl také do fungování SKŘ,“ říká Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka a nový předseda SKŘ.

Zdeněk Brož má zkušenosti z lektorské i konzultační činnosti pro vedení škol v oblasti řízení školy, tvorby vize školy, informačních systémů školy, vedení a hodnocení pedagogických pracovníků. Je spoluautorem knih Ředitelská kuchařka a Učím s radostí.

 

Nadpis
Kategorie

Stálá konference ředitelů (dále jen SKŘ) má nové vedení. Předsedou se 10. 12. 2020 stal Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka. Cílem SKŘ je poskytovat profesní podporu ředitelům a dalším členům ve vedení škol a spolupráce na státní vzdělávací politice. SKŘ byla vytvořena v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který je realizovaný NPI ČR a spolufinancovaný MŠMT a EU.

Mezi 37 členů Stálé konference ředitelů patří ředitelé škol, zástupci ředitelů škol a dále zástupci MŠMT, OPŘO, VŠ, zřizovatelů škol a odborné veřejnosti, zejména profesních asociací. „Jsme velice rádi, že novým předsedou je nově ředitel školy, který může přinést praktický pohled na problematiku vedení škol a profesního rozvoje ředitelů,“ říká Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a doplňuje: „Zdeněk Brož je navíc ředitelem, který na své pozici působí již od roku 1991 a má jasnou dlouhodobou vizi týkající se sociální oblasti fungování školy a kvality výuky.“

„Podstatou práce školy je z mého pohledu partnerský vztah k dětem, vytváření bezpečného klimatu, zajišťování efektivních výukových postupů, akcent na vyšší úroveň myšlení žáků nebo rozvoj sociálních a komunikačních dovedností a vnitřní motivace nejen žáků ale i učitelů. Všechny tyto principy bych rád nově přenesl také do fungování SKŘ,“ říká Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka a nový předseda SKŘ.

Zdeněk Brož má zkušenosti z lektorské i konzultační činnosti pro vedení škol v oblasti řízení školy, tvorby vize školy, informačních systémů školy, vedení a hodnocení pedagogických pracovníků. Je spoluautorem knih Ředitelská kuchařka a Učím s radostí.

 

datum

Projekt SYPO, který zajišťuje školám mimo jiné podporu prostřednictvím sítě krajských ICT metodiků, nově navázal spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze. 

Bezplatná ICT podpora projektu SYPO určená všem školám je velmi široká a zahrnuje mnoho témat spojených se zavedením ICT do výuky nebo řízení školy. Díky spolupráci s ČVUT v Praze se nabídka pomoci ještě rozšiřuje např. o následující situace:

  • správa a zabezpečení počítačových sítí,
  • zabezpečení školní sítě pro použití BYOD,
  • správa tenantu Office365, zavádění protokolu IPV6.

Více informací získáte u našich krajských ICT metodiků nebo zde.

Více informací o pomoci ČVUT najdete zde.