Nadpis
Kategorie
datum

Tématem dvoudenní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Začínající učitel II budou aspekty a problémy přípravy budoucích učitelů a adaptačního procesu z pohledu českého a zahraničního školství. Konferenční část, která proběhne 3. prosince 2019, doplní o den později šest praktických workshopů, které proběhnou v rámci projektu SYPO. Na obě části je možné přihlásit se zde.

„Na konferenci vystoupí zástupci MŠMT, NIDV, projektu SYPO a pedagogové z českých univerzit. Doplní je odborníci na danou problematiku z Německa, Nizozemska, Norska, Polska a Portugalska,“ říká Mgr. et Mgr. Helena Plitzová, ředitelka NIDV, a dodává: „Tlumočení konference i workshopů je pochopitelně zajištěno.“ Konference proběhne 3. a 4. prosinec 2019 v Praze.

Více informací a možnost přihlášení najdete zde.

 

Nadpis
Kategorie

Tématem dvoudenní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Začínající učitel II budou aspekty a problémy přípravy budoucích učitelů a adaptačního procesu z pohledu českého a zahraničního školství. Konferenční část, která proběhne 3. prosince 2019, doplní o den později šest praktických workshopů, které proběhnou v rámci projektu SYPO. Na obě části je možné přihlásit se zde.

„Na konferenci vystoupí zástupci MŠMT, NIDV, projektu SYPO a pedagogové z českých univerzit. Doplní je odborníci na danou problematiku z Německa, Nizozemska, Norska, Polska a Portugalska,“ říká Mgr. et Mgr. Helena Plitzová, ředitelka NIDV, a dodává: „Tlumočení konference i workshopů je pochopitelně zajištěno.“ Konference proběhne 3. a 4. prosinec 2019 v Praze.

Více informací a možnost přihlášení najdete zde.

 

datum

Praha, 6. 11. 2019

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) do praxe znovu zavádí historicky ověřené metodické kabinety. Začíná s národními a krajskými metodickými kabinety matematika a její aplikace, informatika a ICT a český jazyk a literatura. Dosud se do nich zapojilo 300 pedagogických odborníků, kteří se aktivně podílejí na vzniku sítě oblastních kabinetů. MŠMT řadí metodické kabinety mezi priority a garantuje jejich zachování ve školském systému. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.

„Tradice metodických kabinetů v ČR je velmi dlouhá, učitelé je dobře znají a reakce na jejich obnovení jsou velmi vstřícné,“ říká Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety, a dodává: „Do kabinetů, které představují platformu pro setkávání a výměnu zkušeností, se zapojují učitelé se zájmem o rozvoj oboru a o prohloubení kvalifikace své i kolegů.“ V národních kabinetech spolupracuje 42 odborníků ze škol, MŠMT, ČŠI nebo fakult, v krajských kabinetech je zapojeno 258 učitelů z celé ČR. Během existence projektu bude vytvořeno celkem 12 metodických kabinetů podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů.

Pro první tři existující metodické kabinety je připravena nabídka vzdělávacích akcí ve formě webinářů. Webové semináře jsou zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí sami členové metodických kabinetů. Webináře jsou zařazeny do vzdělávací nabídky Národního institutu pro další vzdělávání a jsou zdarma. „Aby nabízené programy učitele zaujaly, musí být především praktické a připravované tak, aby je sami učitelé považovali za potřebné. I proto při přípravě většiny materiálů a kurzů spolupracujeme se zkušenými učiteli a řediteli,“ říká Mgr. J. Slovák.

Nadpis
Kategorie

Praha, 6. 11. 2019

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) do praxe znovu zavádí historicky ověřené metodické kabinety. Začíná s národními a krajskými metodickými kabinety matematika a její aplikace, informatika a ICT a český jazyk a literatura. Dosud se do nich zapojilo 300 pedagogických odborníků, kteří se aktivně podílejí na vzniku sítě oblastních kabinetů. MŠMT řadí metodické kabinety mezi priority a garantuje jejich zachování ve školském systému. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.

„Tradice metodických kabinetů v ČR je velmi dlouhá, učitelé je dobře znají a reakce na jejich obnovení jsou velmi vstřícné,“ říká Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety, a dodává: „Do kabinetů, které představují platformu pro setkávání a výměnu zkušeností, se zapojují učitelé se zájmem o rozvoj oboru a o prohloubení kvalifikace své i kolegů.“ V národních kabinetech spolupracuje 42 odborníků ze škol, MŠMT, ČŠI nebo fakult, v krajských kabinetech je zapojeno 258 učitelů z celé ČR. Během existence projektu bude vytvořeno celkem 12 metodických kabinetů podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů.

Pro první tři existující metodické kabinety je připravena nabídka vzdělávacích akcí ve formě webinářů. Webové semináře jsou zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí sami členové metodických kabinetů. Webináře jsou zařazeny do vzdělávací nabídky Národního institutu pro další vzdělávání a jsou zdarma. „Aby nabízené programy učitele zaujaly, musí být především praktické a připravované tak, aby je sami učitelé považovali za potřebné. I proto při přípravě většiny materiálů a kurzů spolupracujeme se zkušenými učiteli a řediteli,“ říká Mgr. J. Slovák.

datum

Praha, 6. 11. 2019

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) pokračuje v aktivní podpoře všech učitelů a ředitelů MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ a ZUŠ. Všem školám poskytuje zdarma ICT podporu, která je podle vyjádření škol potřebná v 78,5 % z nich. Na ICT metodiky SYPO se s prosbou o pomoc zatím obrátilo více než sto škol, některé z nich opakovaně. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.

„Podle tematické zprávy České školní inspekce týkající se rozvoje informační gramotnosti na ZŠ a SŠ[1] si jen méně než polovina učitelů uvědomuje vliv informačních technologií na proměnu výuky daného předmětu,“ říká Mgr. Jiří Nekola, projektový manažer SYPO, a dodává: „Podle našich šetření by školy do výuky rády zaváděly více digitálních technologií, mnohdy však neví, kde začít.“ Pomoc v oblasti digitálního vzdělávání by podle šetření SYPO[2] uvítalo téměř 80 % škol.

Mezi nejčastější překážky zavedení ICT do výuky patří podle zástupců škol obavy pedagogů z problémů s technikou (22,1 %), nedostatečné znalosti s obsluhou ICT techniky (16,3 %), negativní postoj učitelů (5,5 %) nebo jejich špatné zkušenosti (3,6 %). Mezi další překážky patří například nedostatečné vybavení školy (12 %) nebo problémy s organizací výuky (8,5 %).

V každodenním kontaktu se školami je 14 krajských ICT metodiků projektu SYPO. Ti jsou školám k dispozici v oblasti zavádění digitálních technologií do vzdělávání a řízení. Podpora je školám nabízena zdarma a školy mohou volit takovou formu, jaká jim nejvíce vyhovuje, konzultace, online či telefonické dotazy nebo metodická setkání. „Digitální gramotnost je směr, který se bude čím dál víc prolínat životem každého člověka, a proto je potřeba na toto žáky připravovat již od útlého věku. Problém začíná ve školách ve chvíli, kde jsou učitelé, kteří tato zařízení nepoužívají v běžném životě, proto nenacházejí výhody při používání ani v edukačním procesu,“ říká Ing. Irena Vajen, krajský ICT metodik v Jihomoravském kraji, a dodává: „Se školami jsem již řešila mnoho praktických problémů z nejrůznějších oblastí, ať už se týkaly hardwaru, cloudových uložišť nebo metodické pomoci při využití tabletů a mobilů.“ Níže najdete tři příklady z praxe.

Příklad č. 1

Mateřská škola požádala krajského ICT metodika SYPO o radu při nákupu interaktivní techniky, konkrétně se jednalo o interaktivní tabule. Krajský ICT metodik s ředitelkou probral výhody a nevýhody vybrané tabule, představil také další typy interaktivní techniky, jako jsou např. dotykové obrazovky a další příslušenství. Ředitelka ocenila pomoc s vysvětlením funkčnosti různých typu zařízení a zejména nezávislost poradenství krajského ICT metodika. Školy jsou často kontaktovány zástupci konkrétních firem a mnohdy nemají srovnání, jestli je nabízené zařízení pro jejich školu objektivně vhodné.

Příklad č. 2

Krajský ICT metodik navštívil školu, která byla vybavena tablety. Nikdo z pedagogického sboru však nevěděl, jak je metodicky zapojit do výuky. Krajský ICT metodik momentálně připravuje didaktický materiál, který bude obsahovat doporučení k využití tabletu napříč obory RVP. V praxi se krajští ICT metodici často setkávají se školami, které mají technické vybavení, ale neví, jak s ní pracovat.

Příklad č. 3 

Škola chtěla využívat Office 365 a požádala krajského ICT metodika SYPO o pomoc při registraci a konzultaci, jakým způsobem postupovat při vytvoření zaměstnaneckých a žákovských účtů. Hned v prvním kroku krajský ICT metodik SYPO zjistil, že škola je již registrovaná předchozím ICT správcem školy, nezná však přihlašovací údaje. Registrace se nedá zrušit a při nové registraci by škola musela měnit doménu, což by způsobilo problémy se všemi ostatními subjekty, které se školou komunikují. Krajský ICT metodik SYPO kontaktoval pracovníky Microsoftu, díky čemuž se podařilo identifikovat registrační účet. Další nastavení krajská ICT metodik dále řeší.

Co školy nejvíce zajímalo při komunikaci s krajskými ICT metodiky:

  • výběr cloudových řešení pro celou školu,
  • záležitosti nastavení účtů v systému Office365,
  • využití interaktivní techniky v MŠ,
  • online zdroje pro výběr aplikací pro iPad a další zdroje
  • aplikací pro výuku,
  • řešení potíží s informačními systémy,
  • elektronické žákovské knížky,
  • evaluace učitelů v oblasti využívání ICT,
  • výběr vhodného kancelářského balíčku a mnoho dalších témat.

 

 

[1] ČŠI, 2018 [online]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf

[2] Informace o šetření projektu SYPO:

Cílem šetření bylo zmapovat postoj škol k digitálnímu vzdělávání a zajistit efektivní zacílení podpory implementace digitálních technologií do vzdělávání a chodu školy. Výsledky byly získány v rámci vstupních konzultací krajských ICT metodiků. Konzultační šetření probíhalo v období od listopadu 2018 do března 2019 v náhodně vybraných mateřských, základních a středních školách. Celkem bylo vyhodnoceno 424 relevantních dotazníků.