Praha, 6. 11. 2019
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) do praxe znovu zavádí historicky ověřené metodické kabinety. Začíná s národními a krajskými metodickými kabinety matematika a její aplikace, informatika a ICT a český jazyk a literatura. Dosud se do nich zapojilo 300 pedagogických odborníků, kteří se aktivně podílejí na vzniku sítě oblastních kabinetů. MŠMT řadí metodické kabinety mezi priority a garantuje jejich zachování ve školském systému. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.
„Tradice metodických kabinetů v ČR je velmi dlouhá, učitelé je dobře znají a reakce na jejich obnovení jsou velmi vstřícné,“ říká Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety, a dodává: „Do kabinetů, které představují platformu pro setkávání a výměnu zkušeností, se zapojují učitelé se zájmem o rozvoj oboru a o prohloubení kvalifikace své i kolegů.“ V národních kabinetech spolupracuje 42 odborníků ze škol, MŠMT, ČŠI nebo fakult, v krajských kabinetech je zapojeno 258 učitelů z celé ČR. Během existence projektu bude vytvořeno celkem 12 metodických kabinetů podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů.
Pro první tři existující metodické kabinety je připravena nabídka vzdělávacích akcí ve formě webinářů. Webové semináře jsou zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí sami členové metodických kabinetů. Webináře jsou zařazeny do vzdělávací nabídky Národního institutu pro další vzdělávání a jsou zdarma. „Aby nabízené programy učitele zaujaly, musí být především praktické a připravované tak, aby je sami učitelé považovali za potřebné. I proto při přípravě většiny materiálů a kurzů spolupracujeme se zkušenými učiteli a řediteli,“ říká Mgr. J. Slovák.
Praha, 6. 11. 2019
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) do praxe znovu zavádí historicky ověřené metodické kabinety. Začíná s národními a krajskými metodickými kabinety matematika a její aplikace, informatika a ICT a český jazyk a literatura. Dosud se do nich zapojilo 300 pedagogických odborníků, kteří se aktivně podílejí na vzniku sítě oblastních kabinetů. MŠMT řadí metodické kabinety mezi priority a garantuje jejich zachování ve školském systému. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.
„Tradice metodických kabinetů v ČR je velmi dlouhá, učitelé je dobře znají a reakce na jejich obnovení jsou velmi vstřícné,“ říká Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety, a dodává: „Do kabinetů, které představují platformu pro setkávání a výměnu zkušeností, se zapojují učitelé se zájmem o rozvoj oboru a o prohloubení kvalifikace své i kolegů.“ V národních kabinetech spolupracuje 42 odborníků ze škol, MŠMT, ČŠI nebo fakult, v krajských kabinetech je zapojeno 258 učitelů z celé ČR. Během existence projektu bude vytvořeno celkem 12 metodických kabinetů podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů.
Pro první tři existující metodické kabinety je připravena nabídka vzdělávacích akcí ve formě webinářů. Webové semináře jsou zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí sami členové metodických kabinetů. Webináře jsou zařazeny do vzdělávací nabídky Národního institutu pro další vzdělávání a jsou zdarma. „Aby nabízené programy učitele zaujaly, musí být především praktické a připravované tak, aby je sami učitelé považovali za potřebné. I proto při přípravě většiny materiálů a kurzů spolupracujeme se zkušenými učiteli a řediteli,“ říká Mgr. J. Slovák.
Praha, 6. 11. 2019
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) pokračuje v aktivní podpoře všech učitelů a ředitelů MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ a ZUŠ. Všem školám poskytuje zdarma ICT podporu, která je podle vyjádření škol potřebná v 78,5 % z nich. Na ICT metodiky SYPO se s prosbou o pomoc zatím obrátilo více než sto škol, některé z nich opakovaně. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.
„Podle tematické zprávy České školní inspekce týkající se rozvoje informační gramotnosti na ZŠ a SŠ[1] si jen méně než polovina učitelů uvědomuje vliv informačních technologií na proměnu výuky daného předmětu,“ říká Mgr. Jiří Nekola, projektový manažer SYPO, a dodává: „Podle našich šetření by školy do výuky rády zaváděly více digitálních technologií, mnohdy však neví, kde začít.“ Pomoc v oblasti digitálního vzdělávání by podle šetření SYPO[2] uvítalo téměř 80 % škol.
Mezi nejčastější překážky zavedení ICT do výuky patří podle zástupců škol obavy pedagogů z problémů s technikou (22,1 %), nedostatečné znalosti s obsluhou ICT techniky (16,3 %), negativní postoj učitelů (5,5 %) nebo jejich špatné zkušenosti (3,6 %). Mezi další překážky patří například nedostatečné vybavení školy (12 %) nebo problémy s organizací výuky (8,5 %).
V každodenním kontaktu se školami je 14 krajských ICT metodiků projektu SYPO. Ti jsou školám k dispozici v oblasti zavádění digitálních technologií do vzdělávání a řízení. Podpora je školám nabízena zdarma a školy mohou volit takovou formu, jaká jim nejvíce vyhovuje, konzultace, online či telefonické dotazy nebo metodická setkání. „Digitální gramotnost je směr, který se bude čím dál víc prolínat životem každého člověka, a proto je potřeba na toto žáky připravovat již od útlého věku. Problém začíná ve školách ve chvíli, kde jsou učitelé, kteří tato zařízení nepoužívají v běžném životě, proto nenacházejí výhody při používání ani v edukačním procesu,“ říká Ing. Irena Vajen, krajský ICT metodik v Jihomoravském kraji, a dodává: „Se školami jsem již řešila mnoho praktických problémů z nejrůznějších oblastí, ať už se týkaly hardwaru, cloudových uložišť nebo metodické pomoci při využití tabletů a mobilů.“ Níže najdete tři příklady z praxe.
Příklad č. 1
Mateřská škola požádala krajského ICT metodika SYPO o radu při nákupu interaktivní techniky, konkrétně se jednalo o interaktivní tabule. Krajský ICT metodik s ředitelkou probral výhody a nevýhody vybrané tabule, představil také další typy interaktivní techniky, jako jsou např. dotykové obrazovky a další příslušenství. Ředitelka ocenila pomoc s vysvětlením funkčnosti různých typu zařízení a zejména nezávislost poradenství krajského ICT metodika. Školy jsou často kontaktovány zástupci konkrétních firem a mnohdy nemají srovnání, jestli je nabízené zařízení pro jejich školu objektivně vhodné.
Příklad č. 2
Krajský ICT metodik navštívil školu, která byla vybavena tablety. Nikdo z pedagogického sboru však nevěděl, jak je metodicky zapojit do výuky. Krajský ICT metodik momentálně připravuje didaktický materiál, který bude obsahovat doporučení k využití tabletu napříč obory RVP. V praxi se krajští ICT metodici často setkávají se školami, které mají technické vybavení, ale neví, jak s ní pracovat.
Příklad č. 3
Škola chtěla využívat Office 365 a požádala krajského ICT metodika SYPO o pomoc při registraci a konzultaci, jakým způsobem postupovat při vytvoření zaměstnaneckých a žákovských účtů. Hned v prvním kroku krajský ICT metodik SYPO zjistil, že škola je již registrovaná předchozím ICT správcem školy, nezná však přihlašovací údaje. Registrace se nedá zrušit a při nové registraci by škola musela měnit doménu, což by způsobilo problémy se všemi ostatními subjekty, které se školou komunikují. Krajský ICT metodik SYPO kontaktoval pracovníky Microsoftu, díky čemuž se podařilo identifikovat registrační účet. Další nastavení krajská ICT metodik dále řeší.
Co školy nejvíce zajímalo při komunikaci s krajskými ICT metodiky:
- výběr cloudových řešení pro celou školu,
- záležitosti nastavení účtů v systému Office365,
- využití interaktivní techniky v MŠ,
- online zdroje pro výběr aplikací pro iPad a další zdroje
- aplikací pro výuku,
- řešení potíží s informačními systémy,
- elektronické žákovské knížky,
- evaluace učitelů v oblasti využívání ICT,
- výběr vhodného kancelářského balíčku a mnoho dalších témat.
[1] ČŠI, 2018 [online]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf
[2] Informace o šetření projektu SYPO:
Cílem šetření bylo zmapovat postoj škol k digitálnímu vzdělávání a zajistit efektivní zacílení podpory implementace digitálních technologií do vzdělávání a chodu školy. Výsledky byly získány v rámci vstupních konzultací krajských ICT metodiků. Konzultační šetření probíhalo v období od listopadu 2018 do března 2019 v náhodně vybraných mateřských, základních a středních školách. Celkem bylo vyhodnoceno 424 relevantních dotazníků.
Praha, 6. 11. 2019
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) pokračuje v aktivní podpoře všech učitelů a ředitelů MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ a ZUŠ. Všem školám poskytuje zdarma ICT podporu, která je podle vyjádření škol potřebná v 78,5 % z nich. Na ICT metodiky SYPO se s prosbou o pomoc zatím obrátilo více než sto škol, některé z nich opakovaně. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.
„Podle tematické zprávy České školní inspekce týkající se rozvoje informační gramotnosti na ZŠ a SŠ[1] si jen méně než polovina učitelů uvědomuje vliv informačních technologií na proměnu výuky daného předmětu,“ říká Mgr. Jiří Nekola, projektový manažer SYPO, a dodává: „Podle našich šetření by školy do výuky rády zaváděly více digitálních technologií, mnohdy však neví, kde začít.“ Pomoc v oblasti digitálního vzdělávání by podle šetření SYPO[2] uvítalo téměř 80 % škol.
Mezi nejčastější překážky zavedení ICT do výuky patří podle zástupců škol obavy pedagogů z problémů s technikou (22,1 %), nedostatečné znalosti s obsluhou ICT techniky (16,3 %), negativní postoj učitelů (5,5 %) nebo jejich špatné zkušenosti (3,6 %). Mezi další překážky patří například nedostatečné vybavení školy (12 %) nebo problémy s organizací výuky (8,5 %).
V každodenním kontaktu se školami je 14 krajských ICT metodiků projektu SYPO. Ti jsou školám k dispozici v oblasti zavádění digitálních technologií do vzdělávání a řízení. Podpora je školám nabízena zdarma a školy mohou volit takovou formu, jaká jim nejvíce vyhovuje, konzultace, online či telefonické dotazy nebo metodická setkání. „Digitální gramotnost je směr, který se bude čím dál víc prolínat životem každého člověka, a proto je potřeba na toto žáky připravovat již od útlého věku. Problém začíná ve školách ve chvíli, kde jsou učitelé, kteří tato zařízení nepoužívají v běžném životě, proto nenacházejí výhody při používání ani v edukačním procesu,“ říká Ing. Irena Vajen, krajský ICT metodik v Jihomoravském kraji, a dodává: „Se školami jsem již řešila mnoho praktických problémů z nejrůznějších oblastí, ať už se týkaly hardwaru, cloudových uložišť nebo metodické pomoci při využití tabletů a mobilů.“ Níže najdete tři příklady z praxe.
Příklad č. 1
Mateřská škola požádala krajského ICT metodika SYPO o radu při nákupu interaktivní techniky, konkrétně se jednalo o interaktivní tabule. Krajský ICT metodik s ředitelkou probral výhody a nevýhody vybrané tabule, představil také další typy interaktivní techniky, jako jsou např. dotykové obrazovky a další příslušenství. Ředitelka ocenila pomoc s vysvětlením funkčnosti různých typu zařízení a zejména nezávislost poradenství krajského ICT metodika. Školy jsou často kontaktovány zástupci konkrétních firem a mnohdy nemají srovnání, jestli je nabízené zařízení pro jejich školu objektivně vhodné.
Příklad č. 2
Krajský ICT metodik navštívil školu, která byla vybavena tablety. Nikdo z pedagogického sboru však nevěděl, jak je metodicky zapojit do výuky. Krajský ICT metodik momentálně připravuje didaktický materiál, který bude obsahovat doporučení k využití tabletu napříč obory RVP. V praxi se krajští ICT metodici často setkávají se školami, které mají technické vybavení, ale neví, jak s ní pracovat.
Příklad č. 3
Škola chtěla využívat Office 365 a požádala krajského ICT metodika SYPO o pomoc při registraci a konzultaci, jakým způsobem postupovat při vytvoření zaměstnaneckých a žákovských účtů. Hned v prvním kroku krajský ICT metodik SYPO zjistil, že škola je již registrovaná předchozím ICT správcem školy, nezná však přihlašovací údaje. Registrace se nedá zrušit a při nové registraci by škola musela měnit doménu, což by způsobilo problémy se všemi ostatními subjekty, které se školou komunikují. Krajský ICT metodik SYPO kontaktoval pracovníky Microsoftu, díky čemuž se podařilo identifikovat registrační účet. Další nastavení krajská ICT metodik dále řeší.
Co školy nejvíce zajímalo při komunikaci s krajskými ICT metodiky:
- výběr cloudových řešení pro celou školu,
- záležitosti nastavení účtů v systému Office365,
- využití interaktivní techniky v MŠ,
- online zdroje pro výběr aplikací pro iPad a další zdroje
- aplikací pro výuku,
- řešení potíží s informačními systémy,
- elektronické žákovské knížky,
- evaluace učitelů v oblasti využívání ICT,
- výběr vhodného kancelářského balíčku a mnoho dalších témat.
[1] ČŠI, 2018 [online]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf
[2] Informace o šetření projektu SYPO:
Cílem šetření bylo zmapovat postoj škol k digitálnímu vzdělávání a zajistit efektivní zacílení podpory implementace digitálních technologií do vzdělávání a chodu školy. Výsledky byly získány v rámci vstupních konzultací krajských ICT metodiků. Konzultační šetření probíhalo v období od listopadu 2018 do března 2019 v náhodně vybraných mateřských, základních a středních školách. Celkem bylo vyhodnoceno 424 relevantních dotazníků.
Projekt SYPO nabízí učitelům, do jejichž aprobace patří český jazyk, matematika nebo informatika, webové semináře zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí členové nově vzniklých metodických kabinetů, tedy sami učitelé. Webináře jsou zařazeny do vzdělávací nabídky Národního institutu pro další vzdělávání a jsou zdarma.
„Naším cílem je poskytnout učitelům profesionální podporu a zprostředkování aktuálních novinek a tipů z oboru je její důležitou součástí. Výběr témat webinářů iniciují sami učitelé, což odpovídá filozofii projektu, která vychází ze sdílení zkušeností a vzájemné kolegiality,“ říká Mgr. Jiří Nekola, projektový manažer SYPO.
Webinář funguje jako virtuální učebna, kde každý účastník může reagovat na podněty lektora, může se přihlásit a zapojit se do probíhající přednášky, pokládat otázky či diskutovat pomocí videohovoru nebo chatu. „Obrovskou výhodou webinářů je, že se zájemci mohou zúčastnit bez nutnosti dojíždění,“ říká Mgr. Martin Plitz, DiS., týmový manažer klíčové aktivity Podpora projektu SYPO.
Témata webinářů vybírají a doporučují členové národních kabinetů konkrétního oboru v rámci svých pravidelných setkání. Na jejich výběru se podílejí také učitelé zapojení do krajských metodických kabinetů, v budoucnu mohou téma doporučit samotní účastníci webinářů. Obsah připravují a následně realizují zkušení lektoři.
Tematicky jsou webináře zaměřeny na novinky z jednotlivých oborů a pro každý metodický kabinet bude zatím připraveno šest témat, každé v šedesátiminutovém bloku. Všechny webináře budou mít čtyři opakování, nejprve budou poskytnuty členům metodických kabinetů a následně odborné veřejnosti. Pro účast není potřeba instalovat žádný speciální software, účastníci budou potřebovat pouze běžné webové prohlížeče.
Nabídku webinářů najdete zde: https://www.nidv.cz/vzdelavaci-programy?search=webin%C3%A1%C5%99
Nabídka témat webinářů:
- Kabinet český jazyk a literatura
- Slovo v kostce a další volně dostupné nástroje pro češtinu – seznámení s aplikacemi a nástroji o češtině
- Kde najít nejnovější informace o současné češtině? – volně dostupné zdroje informací o současné podobě češtiny
- České slovo v KonTextu – možnosti, jak zkoumat češtinu ve volně dostupném online prostředí KonText a jak ho využít ve výuce češtiny
- Kabinet matematika a její aplikace:
- Nápady do hodin finanční matematiky – praktické nápady, náměty pro tvorbu vlastních aktivit, reálné modelové situace
- Hry v hodinách matematiky – vybrané hry a aktivity, hlavolamy, logické a deskové hry, online hry, vhodné aplikace a online zdroje
- Zpracování dat s využitím kontingenční tabulky – tipy pro třídění dat a zobrazování dat z různých úhlů pohledu
- Jak se učíme – informace ze stejnojmenné knihy, praktické a použitelné rady, jak zefektivnit učení
- Kabinet informatika a ICT:
- Kybernetická bezpečnost – pohled na netiketu se zaměřením na digitální stopu člověka i školy, konkrétní případy
- Moderní tvorba webů – praktické nástroje pro tvorbu webových stránek podle různých úrovní vzdělání, redakční systémy
- Ochrana osobních údajů a příslušná nařízení – jak vychovávat žáky k tomu, aby základy ochrany osobních údajů byly součástí jejich budoucího osobního i profesního života
- Jak rozvíjet algoritmické myšlení v hodinách – rozfázování algoritmických úkolů na menší části, aby žáci měli možnost uspět, nároky na učitele
O metodických kabinetech:
Metodické kabinety projektu SYPO jsou otevřeným společenstvím zaměřeným na systematický a koordinovaný rozvoj předmětových didaktik na národní, krajské a oblastní úrovni. Cílem metodických kabinetů je vytvářet prostor pro odborný růst a profesní rozvoj pedagogických pracovníků, prostor pro sdílení a setkávání, včetně systematického a koordinovaného rozvoje předmětových didaktik.
Metodické kabinety se dělí podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů. Celkem bude realizováno dvanáct metodických kabinetů. V průběhu prvních dvou let jsou pilotovány tři metodické kabinety český jazyk a literatura, matematika a její aplikace, informatika a ICT. Pilotáž ověří, zda je navrhovaný koncept metodických kabinetů pro praxi přínosný a zda přináší požadované efekty. V projektu bude vedle věcných oblastí a přínosu jednotlivých forem podpory profesního rozvoje ověřena i finanční náročnost udržování této sítě a efektivita jednotlivých forem profesní podpory.
O projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO):
SYPO je projekt, který byl zahájen 1. 1. 2018 a je realizován za podpory Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Cílem projektu je nabídnout pedagogickým pracovníkům – učitelům a ředitelům škol v České republice – možnost rozvoje v každé fázi jejich kariéry: od začínajících po zkušené, s ohledem na jejich potřeby. SYPO je řešením současného stavu, kdy neexistuje žádný ucelený systém profesní podpory pedagogických pracovníků. Další vzdělávání učitelů a ředitelů je v současné době až na výjimky nesystematické a nekoncepční, stávající systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je podle některých učitelů zastaralý a v některých ohledech nevyhovující. Proto chce SYPO komplexně podpořit odborný růst s důrazem na kvalitu, a to za pomoci těchto nástrojů:
- metodické kabinety na národní, krajské a vybrané oblastní úrovni;
- komplexní a systematická podpora digitálního rozvoje škol,
- Stálá konference ředitelů (kabinet vedení);
- podpora začínajících učitelů;
- transformace systému DVPP.
Na spolufinancování projektu SYPO se podílí MŠMT a EU. Projekt SYPO je pětiletý, ukončen bude k 31. 10. 2022.
O Národním institutu pro další vzdělávání (NIDV):
NIDV je příspěvková organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále MŠMT) s celostátní garancí dalšího vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení i školských zařízení pro zájmové a další vzdělávání. Jako přímo řízená organizace MŠMT je NIDV současně zařazen do rejstříku škol a školských zařízení. Vzdělávací projekty a programy realizuje podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
NIDV je partnerem na cestě profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení a institucí působících v oblasti volného času dětí a mládeže, garantuje dostupnost, kvalitu a komplexnost metodické podpory a vzdělávacích a konzultačních služeb a vytváří platformu pro sdílení informací, názorů a zkušeností mezi veřejností, regionálním školstvím, ministerstvem školství a dalšími subjekty v oblasti vzdělávání a výchovy.