Jednání Odborného panelu A Obsah vzdělávání budoucích učitelů a kvalita absolventů oborů učitelství poskytovaných fakultami připravující učitele v rámci projektu SYPO, reg. číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_052/0008363
Termín konání: 27. 2. 2019, 10:00 - 16:00
Místo konání: Národní institut pro další vzdělávání, Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1, Konferenční centrum, budova C
Hlavní téma Odborného panelu: Začínající učitel: problémy – potřeby – podpora
Účel: Analyzovat problémy a potřeby začínajících učitelů, pojmenovat a nastavit formy a nástroje jejich podpory
Hlavní cíl: Na základě poznatků z pedagogických výzkumů nabídnout kroky a postupy směřující k podpoře začínajícího učitele ve fázi pregraduální přípravy a adaptace ve škole, které povedou k vyšší efektivitě a stabilizaci jeho startující profesní dráhy.
PROGRAM:
Program dopolední části:
10:00 - 10:05 Zahájení, úvod, organizační záležitosti - Daniel Janata, moderátor, facilitátor
10:05 - 10:20 Začínají učitel - kategorie české vzdělávací politiky a východiska k jejímu definování - Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D.
10:20 - 11:40 Blok pedagogických výzkumů
10:20 - 10:40 Začínající učitelé na základních školách. Chtějí zůstat, nebo odejít? - doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.,
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
10:40 - 11:00 Uvádějící učitel a jeho podpora začínajícímu učiteli - PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D.
11:00 - 11:20 Proces uvádění začínajících učitelů - Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D., Mgr. Klára Záleská
11:20 - 11:40 Věková struktura pedagogů ZŠ v Plzeňském kraji - Mgr. Martina Robotková
Přestávka 11:40 – 11:50
11:50 - 12:10 Adaptační období pro začínající učitele: analýza zahraničních přístupů – prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
12:10 - 12:30 Model systému podpory začínajících učitelů – Mgr. Monika Brodská
Přestávka 12:30 – 13:15
Program odpolední části:
13:15 - 14:15 Prezentace ředitelů škol – Adaptace začínajícího učitele
- Malotřídní základní škola – Mgr. Jaroslav Střeštík
- Plně organizovaná základní škola – Mgr. Ing. Vít Beran
- Mateřská škola – Mgr. Alena Krejčová
- Konzervatoř – PhDr. Romana Lisnerová
Přestávka 14:15 – 14:30
14:30 - 15:15 Kulaté stoly podle skupin složených z odborníků z řad MŠMT, zřizovatelů škol, fakult připravující učitele a škol
15:15 - 15:45 Prezentace výstupů z kulatých stolů
15:45 - 16:00 Ukončení Odborného panelu
Odborníci - panelisté na jednání Odborného panelu:
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. - prorektorka pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Praha
Mgr. Ing. Vít Beran - ředitel Základní školy Kunratice, Praha
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. - proděkan pro výzkum a akademické záležitosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Brno
Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D. - proděkan pro studijní záležitosti Pedagogické fakulty Univerzity Palackého Olomouc
prof. RNDr. Jan Picek, CSc. - děkan Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity Liberec
Mgr. et Bc. Jaroslav Střeštík - ředitel Základní školy Šeberov, Praha
Mgr. Michal Vančura, Ph.D. - proděkan Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Cílem činnosti Odborného panelu je zajišťování konsenzuálního názoru na danou oblast. Akcentem činnosti je vytváření shody na tom, jaké aspekty přispívají ke kvalitě práce škol/učitelů s žáky.
Panel je neformální poradní autoritou pro sekci Vzdělávání MŠMT a je podpůrným nástrojem změn v klíčových tématech vzdělávací politiky.