Školní lavice jako by pomáhaly k tomu skrýt rozdíly mezi žáky. Ti dnes nesedí ve školách, ale doma, v improvizovaných domácích lavicích. Sami nebo s rodiči, kteří mají novou, nezvyklou, tentokrát učitelskou roli. Stejně jako pro školy, je tato situaci nová i pro rodiny. A to nejen školáků, ale třeba i předškoláků - těch, co do lavic usednou teprve v září, snad. Budou dostatečně připraveni? V to doufají všichni rodiče a ani mateřské školy by na to neměly zapomínat.
Školky na svých webech sdílí úkolníčky, funkční odkazy, co dělat s dětmi, a třeba i to, jak s dětmi mluvit o koronaviru. Natáčejí videa nebo zadávají úkoly přes Facebook. To je jen malá ukázka inspirace od členek Stálé konference ředitelů, které mohou být inspirací i pro vás.
Co ale když máme děti z rodin, kde jednoduše počítač chybí, stejně tak chytrý telefon a online připojení není standardem? I toto téma ředitelé a ředitelky řeší. A nečekaně dost často.
Některé školky, zejména na menších obcích, zřídily před budovami schránky, kde si rodiče mohou na své jméno vyzvednout tištěné podklady a kam mohou zpracované úkoly opět odevzdat. Tam, kde tento způsob není možný, se píšou dopisy.
"Děti dostanou 1x týdně tištěný dopis do schránky od paní učitelky - pozdrav, motivace, hádanka, drobný úkol v souladu s ŠVP, námět na výrobek (jaro, velikonoce). Já jako ředitel přidám informace pro zákonné zástupce např. o ošetřovném, informacích k poplatkům, tipech na online práci[1]. Rodičům předškoláků aktuálně zasíláme informace k on-line zápisu do ZŠ a další materiály (již vytištěné pro doplnění). V dopisech je přiložena ofrankovaná obálka a adresa na paní učitelku (domů). Dopisy, které přijdou zpátky, paní učitelka ohodnotí, doplní a předškolákům zašle novou práci s reakcí na předchozí práci," říká Mgr. Jiří Pavlas, MBA, ředitel ZŠ a MŠ Písařov, která dopisy rodičům připravuje.
Říkáte si krok zpět? Tady jsou plusy „dopisu ze školy“ a hozená rukavice pro Českou poštu. Pro menší školy přeci jen může být takové zasílání zásilek finančně zatěžující, ale jak se jinak s těmito rodinami a dětmi spojit?
Význam osobního dopisu pro dítě/žáka/rodiče při realizaci a naplňování ŠVP v MŠ a ZŠ za současné situace při vzdělávání v domácích podmínkách.
Výhody listovní zásilky (tištěného dopisu) | Rizika a úskalí elektronicky zveřejňovaných nebo zasílaných materiálů |
|
|
[1] Pozn. Dopisy jsou posílány všem dětem, i těm, které mají doma online připojení.
Autoři:
Mgr. Jiří Pavlas, MBA, ředitel ZŠ a MŠ Písařov
Mgr. Lenka Volfová, týmová manažerka klíčové aktivity Management projektu SYPO