Jak nezahálet v matematice ani při výuce na dálku

Bylo 10. března kolem desáté hodiny a školou se začaly nést zvěsti o tom, že se zavírají až do odvolání školy. Asi hodinu na to skutečně přišlo oficiální rozhodnutí a všichni jsme se museli velmi rychle rozhodnout, jak budeme postupovat. Narychlo jsem zadala práci ve dvou ročnících, které jsem ve škole ještě zastihla, a začala přemýšlet o tom, co dál. Předpokládám, že u většiny z vás to bylo podobně.

Zpočátku jsem začala další práci zadávat přes určenou platformu Bakaláři – Komens, popř. přes vytvořenou skupinu na Messengeru. Vždy jsem připravila tištěný materiál, ve kterém jsem látku vyložila, náležitě okomentovala a společně s příklady rozeslala studentům. Mezitím jsme s naším ICT koordinátorem hledali nejschůdnější řešení pro videokonference. A našli jsme!

Z několika možností jsem si vybrala aplikaci Hangouts, která je bezplatná a běžně dostupná v Google, stačí mít pouze zaregistrovaný účet. První online hodinu jsem vyzkoušela na semináři z matematiky ve třetím ročníku. Zde je pouze 19 studentů a v menší skupině se lépe komunikuje. Potřebovala jsem s nimi probrat novou látku – rovnice s parametrem. Ještě bylo potřeba vyřešit, jak jim výklad nejlépe prezentovat. K tomu jsem využila WhiteBoard (volná, běžně dostupná aplikace), ve které mohu psát na obrazovku jako na běžnou tabuli. Studenti se přes odeslaný odkaz přihlásí do videokonference, já přes sdílenou obrazovku promítám tabuli (WhiteBoard) a v podstatě „klasicky vykládám“ a píšu přitom na tabuli. Pokud má někdo jakýkoliv dotaz, může se kdykoliv zeptat nebo napsat do chatu. Chci-li vidět reakce studentů v chatu, minimalizuji si okno WhiteBoardu, aby bylo na pravém okraji obrazovky vidět okno chatu, mohu tak okamžitě odpovídat na případné dotazy nebo sledovat odpovědi studentů na položené otázky.

Postupně jsem výuku rozšířila i do dalších tříd. Tento způsob komunikace zvládnou již primáni (žáci 6. ročníku). Volím spíš formu nepovinných konzultací. Přihlásí se pouze studenti, kteří potřebují vysvětlit nějaký problém nebo si neporadili s řešením konkrétního příkladu. Tím se trochu eliminuje počet studentů a videokonference pak funguje bez problémů. Zpětná vazba od studentů je také velmi pozitivní.

Řešíte-li ještě někdo možnost komunikace se svými žáky, určitě doporučuji vyzkoušet tento relativně jednoduchý způsob. Na závěr snad jedno upozornění. Studenti se nesmí hlásit přes telefonní číslo, tento hovor je často zpoplatněn a cena hovoru je nemalá!

Hodně štěstí při výuce na dálku.


Autorka: Mgr. Blanka Zelenková, vyučující na Gymnáziu J. Š. Baara, Domažlice a členka krajského kabinetu Matematika a její aplikace v Plzeňském kraji

Zpět