Téma online výuky je v těchto dnech skloňováno ve všech pádech a věnuje se mu spousta článků, webinářů a videí. Většina škol a učitelů ihned využila první, nejsnadnější cestu, a to kontakt se žáky pomocí e-mailů. Tato forma je téměř na každé škole ihned připravena, vyzkoušena jak žáky, tak učiteli a z pohledu IT není potřeba nic nově připravovat, nastavovat, vytvářet manuály a nově uživatele (učitele a žáky) školit na nové systémy.
Stačí vytvořit zadání (cvičení) formou textu (dokument, pdf či video) a zaslat spolu s průvodním textem na e-mail. Studenti mají nějaký čas na prostudování a následně, opět e-mailem, pošlou výsledky své práce v nějakém termínu zpět. Někteří hned v prvních dnech, nemalá skupina těsně před finálním termínem a tradičně se vždy najde skupinka, která zašle úkol následující den s omluvou, že nebylo připojení k internetu, pokazil se počítač, zapomněli přihlašovací údaje. Někdy to jsou opravdu originální důvody, které by si zasloužily minimálně malé plus do klasifikace za originalitu a kreativitu.
Asi je zbytečné psát, že posílání zadání a hlavně zasílání odpovědí a vypracovaných úkolů přes e-mail není v těchto časech úplně komfortní. Jak žáci, tak učitelé se pak v e-mailech začínají ztrácet, ani vytváření skupin toto úplně neřeší. Zákonitě pak na IT administrátory a ICT koordinátory přicházejí požadavky, jak to vyřešit jinak.
Hlavní možnosti pro online formu výuky
- Využít Google Classroom,
Jedno z dobrých řešení zdarma, u něhož je administrace poměrně jednoduchá. Je však určeno prioritně pro školy, kde žáci mají školní účty vedeny na gmailu.
- Využít Office 365,
Pro školy je rovněž zdarma. Umí vše, co Google classroom a ještě něco navíc. Umožňuje sdílení školních dokumentů na cloudu – tedy umožní plný home office vedení školy i sborovně. Součástí je služba Teams pro výuku v reálném čase – umožňuje sdílení plochy vyučujícího, přenos jeho hlasu a v reálném čase možnost komunikace nejen hlasově, ale také formou chatu, kde vyučující může buď během výuky nebo pak po ní odpovídat žákům na doplňující otázky. Je možné sdílet soubory k tématu. Office 365 je silný systém od Microsoftu, který splňuje i GDPR směrnici. Určitě jej školám doporučuji, jen je třeba počítat s tím, že příprava a zprovoznění (nastavení) a orientace v něm chvíli potrvá.
- Využít plně informační systém školy,
Doporučuji zvážit i toto řešení – jednoduché, rychlé, jak žáci, tak učitelé jej používají, není potřeba nic nově nastavovat, jen si případně otestovat zatím nepoužívané moduly těchto systémů, Většina škol používá některý z těchto systému: Bakaláři, IŠkola, Škola OnLine, EDOOKIT.
Na naší škole využíváme IŠkolu, která obsahuje 3 moduly vhodné pro využití v rámci online výuky. Jejich plné využití uleví od používání e-mailových zpráv, dovolím si využít tento prostor a stručně popsat plné využití IŠkoly.
Systém IŠkola, moduly
- ÚKOLY
Je zde možnost zadat domácí úkol, cvičení. Učitel může k zadání přidat libovolné soubory (.doc, .pdf), také jednoduše i video nebo zvuk. Studenti toto vidí jako aktivní úkol (podobně jako vidí nový e-mail v ikonce po přihlášení), odevzdávají ho přes IŠkolu zde v této sekci, ani studenti ani učitelé neposílají nic mailem. Učitel rovnou vidí počet odevzdaných úkolů a může nastavit termín odevzdání, což vidí i studenti. Po otevření vypracovaného úkolu se rovnou otevře možnost vložení známky.
Postup: V menu zvolte modul „domácí úkoly“ - vpravo nahoře tlačítko editace úkolu - pak vpravo nahoře tlačítko nový úkol. Pak už IŠkola sama navede.
- TESTY
V tomto modulu lze vytvořit testy - lze nastavit datum od kdy do kdy je test dostupný, lze promíchat otázky, přiřadit jim body a nastavit automatické vyhodnocení, kdy systém rovnou vyhodnotí a sám vloží známky do IŠkoly.
- E-LEARNIG
V tomto modulu lze vkládat výukové materiály, soubory videa.
Pár slov závěrem
- Vyberte si takový nástroj, který vám nejlépe vyhovuje při komunikaci a hlavně usnadní práci nejen žákům, ale hlavně vám, učitelům.
- Prosím, myslete na to, že v přeplněné e-mailové schránce se za nějaký čas ztratí jak žáci, tak učitelé.
- Určitě není od věci - a více škol to tak dělá - kombinujte různé technologie, Informační systém školy pro komunikaci a úkoly, některý ze systému pro online výuku, případně sdílení materiálů.
- Pamatujte prosím zároveň na to, že když na jedné škole část učitelů používá ke komunikaci se žáky klasický e-mailový účet, další Google Clasroom, další OFFICE365, kolegyně řeší úkoly přes Facebook a další kolega požaduje odevzdat úkoly přes Moodle, nelze se divit, že žáci pak budou mít v odevzdávání trochu chaos. Krásně zde platí - méně je někdy více!
Autor: Mgr. Lukáš Gottfried, učitel na SOŠ umělecké a gymnáziu Ostrava - Zábřeh, správce sítě, člen krajského kabinetu Informatika a ICT v Moravskoslezském kraji