Vyučovat jako jůtuber?

Současná situace práci učitelů posouvá do jiné roviny. Ještě před několika týdny by nás ani nenapadlo, že online výuku budeme muset zařadit ne pro zpestření vyučování, ale na plný úvazek. Každý pedagog se toho chopil jinak. V rámci svých možností a znalostí práce s nejrůznějšími internetovými nástroji a platformami.  Lépe řečeno – učíme se za pochodu, zkoušíme, objevujeme. Myslím si, že je to hodně o odvaze. Kam jít, co všechno zkusit, když naši žáci mají většinou lepší vztahy se všemi vymoženostmi elektronické doby než my?

Rozdílná je práce pochopitelně mezi  dětmi z 1. stupně a druhostupňáky. Ty větší už jsou samostatnější, dokáží spoustu věcí samy a samy se mohou zúčastňovat např. videokonferencí. Já učím 4. třídu a meetingy nejsou vždy úplně dobře realizovatelné. Většina dětí je závislých na počítači rodičů. Často se na jednom střídá celá rodina, mají rozdělené hodiny, kdy kdo bude počítač používat. A čtvrťáci přece jenom nejsou ještě úplní přeborníci v samostatnosti. Potřebují motivaci, vedení a dohled i nad vypracováváním úkolů.

Ale co umí stoprocentně sami? Koukat do telefonu :) Tak jsem se rozhodla využít svůj youtube kanál. Mám ho založený pro má taneční videa, protože se zabývám i výukou tance dětí a dospělých. Pořídila jsem si stativ a začala natáčet výuková videa. Celý projekt nazývám Učení není mučení. Vycházím z potřeb mých současných žáků, z toho, kde nemají jasno, kde nejčastěji chybují při domácí práci. Sice nechrlím videa denně jako pořádná jůtuberka, ale držím si standard dvě videa týdně. Zpětná vazba je skvělá. Děti se na videa dívají rády a rodiče mi píšou, že je sleduje celá rodina…

Dnes už vím, že po návratu do normálního režimu bych chtěla v natáčení pokračovat. Má to smysl. Nejen pro mé žáky. Díky karanténě máme možnost rozvíjet se dál, posouvat své limity a to je naplňující.

Kanál: Eva Afra Grambalová


Autorka: Mgr. Eva Grambalová, ZŠ Edvarda Beneše, Opava

Zpět