Co je to Stálá konference ředitelů?
Stálá konference ředitelů (dále jen SKŘ) představuje prostor pro sdílení zkušeností a další profesní rozvoj. Je určena pro ředitele a zástupce ředitelů mateřských, základních, středních, vyšších odborných a základních uměleckých škol. Zapojí se také zástupci zřizovatelů škol, státní správy, vysokých škol a odborné veřejnosti. Členové SKŘ budou spolupracovat na tvorbě modelu systému podpory profesního rozvoje vedení škol, navrhovat úpravy modelu a aktivně se podílet na jeho implementaci do školské praxe. SKŘ bude formulovat aktuální priority v oblasti profesního rozvoje vedení škol i způsoby vhodné metodické podpory pro jejich naplnění. Bude poskytovat podporu školám v oblasti řízení škol, rozvoje a vedení lidí a mnoho dalšího.
V čem vy osobně jako bývalá ředitelka vidíte přínosy Stálé konference ředitelů?
Jako přínos směrem k vedení škol vidím možnost předávání zkušeností a pocitu, že v tom ředitel „není sám“. Do funkce ředitele mnohdy vstupují mladí a nadšení jedinci, kteří mohou v praxi rychle vyhořet. Jmenováním získávají odpovědnost za fungování školy a nástup do funkce bývá rychlý. Z učitele se stává manažer, který ručí za chod školy, který se musí zorientovat v nejrůznější problematice spojené s řízením školy i vedením pedagogického týmu a který se musí mimo jiné naučit také odpočívat. Toto a mnoho dalších témat bude součástí profesního rozvoje ředitele.
Směrem k institucím a vzdělávací politice je přínos ve vzniku uskupení praktiků, kteří jsou z různých regionů České republiky. V některých ohledech se liší školství a pohled na funkci ředitele v různých krajích. Zde je možnost sbírat informace o těchto odlišnostech i o možnostech zjednodušení postupů. A snížit tak zátěž na vedení škol.
S čím jste jako ředitelka nejvíce bojovala?
S časem. Sladit čas věnovaný učitelům, rodičům, výuce a úřadům je někdy těžké. Když se snažíte vyjít vstříc i dalším, například odborníkům z praxe, studentům učitelství apod., zabralo to dost času. Škola, na které jsem působila, má tři pracoviště a přebíhání (a přejíždění) mezi nimi vyžadovalo také čas. A velkým problémem je suplování na malé škole.
Máte nějakou zábavnou nebo zajímavou historka se studenty/učiteli?
Historky rychle zapomínám. Vždy jsem se snažila o přátelské prostředí mezi učiteli i dětmi. Osobní přátelství mezi učiteli vyřešilo lecjakou problematickou situaci. S některými dodnes pracujeme na dalším projektu. Dětem ze školy dodnes vařím na letním táboře.