Spolupráce mezi učiteli v metodických kabinetech bude pokračovat, přispívá k jejich rozvoji
14. 6. 2023Krajské metodické kabinety spojily více než 650 učitelů, kteří stáli u vzniku stovek vzdělávacích akcí připravených podle požadavků jich samotných i jejich kolegů. Do praxe nově vnesly spolupráci mezi učiteli napříč školami a nabídly jim prostor pro další rozvoj. Kro…
Mezi největší přínosy metodických kabinetů patří možnost vzájemného sdílení zkušeností s kolegy a získání inspirace o nových metodách výuky. Informace z kabinetů do svých škol pravidelně předává více než 90 % členů. Vyplývá to z šetření projektu SYPO, kterého se zúčastnilo 867 členů …
ČŠI a SYPO společně o začínajících učitelích
23. 1. 2023Praha, 23. 1. 2023 Zástupci České školní inspekce a projektu SYPO Národního pedagogického institutu ČR se na společném setkání na konci roku 2022 věnovali možnostem podpory škol se začínajícími učiteli. Více než 300 inspektorů z celé ČR se seznámilo se závěry, kte…
Klíčová aktivita Začínající učitel projektu SYPO zajistila celodenní odborný program Studentské konference budoucích akademických pracovníků, která se konala 8. - 9. 11. 2022 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Projekt SYPO, který na konferenci reprezentovali mimo…
Podpora vedení škol je velké evropské téma
4. 11. 2022Mezinárodní konference s názvem „Support to Leadership in Education as a Way to School Improvement“ se věnovala tématu podpory vedení a řízení škol, které kontinuálně roste na významu. Kvalita školy a vzdělávání bezpochyby záleží na vedení školy a ředitel je zásadním prvkem školního …
Školy se začínajícími učiteli mohou nově využívat bezplatné materiály, které jsou určené pro začínající a uvádějící učitele a pro členy vedení škol. Kromě praktických tipů a doporučení jsou součástí materiálů také osobní zkušenosti pedagogů. Materiály vznikly v projektu Systém podpor…
Metodické kabinety, které spojují učitele jednoho předmětu z různých škol, se aktuálně rozšiřují o dva nové kabinety – Cizí jazyky a Společenskovědní vzdělávání. Metodické kabinety zahájily svou činnost v roce 2019 a v současné době sdružují téměř 500 učitelů v krajských a několik st…
Praha, 31. 1. 2022 Metodické kabinety, které fungují od roku 2019 a které aktuálně sdružují více než 2500 učitelů, nově připravily dalších pět metodických příruček s praktickými tipy do výuky. Mohou je zdarma využívat všichni učitelé a řadí se tak vedle workshopů, webinářů nebo ko…
Součástí Letní online školy je 105 webinářů, které přinášejí konkrétní tipy do vyučovacích hodin a představují nejrůznější metody výuky či novinky v oborových didaktikách. Zájemci o zhlédnutí se mohou po přihlášení na webinář podívat kdykoli a kdekoli. Projekt SYPO realizuje NPI a na…
Jak správně zabezpečit školní e-maily, jak se chránit proti úniku citlivých dat o žácích nebo jak zajistit bezpečnost dětí v kyberprostoru? To jsou jen některá z témat, která v sérii populárních podcastů probírají ICT odborníci Pavel Matějíček a Václav Maněna. Jejich podcastová série…
V současné situaci věnují učitelé nejvíce času přípravě výuky, poskytování zpětné vazby žákům a svému dalšímu vzdělávání. Na jednu vyučovací hodinu se učitelé nejčastěji připravují do 60 minut. Vyplývá to z bleskového průzkumu projektu Systém podpory profesního rozvo…
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil pro učitele novou možnost, jak se zdokonalovat v online nástrojích a možnostech online i prezenční výuky. Tento týden bude spuštěno Pískoviště, tedy virtuální prostor pro setkávání učitelů nad jedním konkré…
Praktické příklady, ukázkové hodiny a tipy do výuky jsou nově zdarma k dispozici všem učitelům českého jazyka, matematiky a ICT. Metodické příručky vznikly pod taktovkou pedagogických odborníků zapojených do metodických kabinetů projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitel…
Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl on…
Stálá konference ředitelů (dále jen SKŘ) má nové vedení. Předsedou se 10. 12. 2020 stal Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. J. Malíka. Cílem SKŘ je poskytovat profesní podporu ředitelům a dalším členům ve vedení škol a spolupráce na státní vzdělávací politice. SKŘ byla vytvořena v r…
Projekt SYPO, který zajišťuje školám mimo jiné podporu prostřednictvím sítě krajských ICT metodiků, nově navázal spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze. Bezplatná ICT podpora projektu SYPO určená všem školám je velmi široká a zahrnuje mnoho témat spojenýc…
Jarní mimořádná opatření zaskočila mnoho škol, po počátečním ochromení se výuka většinou přesunula do online prostředí. Po půl roce by měly mít školy nastavená svá vlastní pravidla, jak budou možnou online výuku realizovat a jak vyučovat v případě omezení provozu. Kvalifikovanou pomo…
Začínající učitelé jsou ve škole mnohdy nejistí, nejčastěji pomáhají kolegové s podobnou aprobací
6. 10. 2020Uvádějící učitelé usnadňují zahájení praxe čtyřem pětinám začínajících učitelů v českých školách. Nejčastěji jim radí s výukou, komunikací s žáky i rodiči či administrativou, pomáhají jim ale také překonávat stres a strach ze selhání. Nejužší spolupráce je na mateřských a základních …
Dovolujeme si vás pozvat na mezinárodní konferenci NPI ČR a projektu SYPO, která se bude věnovat začínajícím učitelům v českých školách. Na konferenci se dozvíte, jaké výsledky přinesla první pilotáž Modelu systému podpory začínajících učitelů projektu SYPO a jaké zkušenosti mají s a…
Praha, 15. 9. 2020 Národní pedagogický institut ČR zveřejňuje prostřednictvím svého projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje pro učitele a ředitele) nové webináře týkající se oborových didaktik. Webináře jsou určeny pro učitele českého jazyka, matematika a ICT a doplňují p…
Webináře pro pedagogy mají přes 155 tisíc zhlédnutí, učitele zajímaly písemky či on-line výuka
30. 6. 2020Webináře projektu SYPO, které se týkají online výuky, se postupně přizpůsobovaly vývoji situace v českém školství. Po webinářích o nastavení on-line výuky, které pedagogové hledali bezprostředně po zavření škol, se témata měnila. Mezi nejsledovanější patřily rady a tipy k tvorbě píse…
Odborný panel k distanční výuce
4. 6. 2020Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) připravil Odborný panel na téma Současná vzdálená výuka a my všichni tak trochu jako „začínající učitelé“. Odborný panel se bude konat online dne 11. 6. 2020 od 10:00 do 16:…
Webináře projektu SYPO, které se týkají online výuky, se přizpůsobují vývoji situace v českém školství. Po webinářích o nastavení online výuky, které pedagogové hledali bezprostředně po zavření škol, se témata mění. Učitele zajímají například přípravy interaktivních materiálů nebo ch…
Praha, 4. 5. 2020 Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) se v době zavřených škol stále intenzivně zabývá tím, jak školám pomoci s online výukou. Připravuje bezplatné webináře …
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů pokračuje v pomoci pedagogům v době uzavření škol. Kromě webinářů k online výuce, které vysílá denně a které mají tisícové sledovanosti, spouští nové také blog
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) minulý týden zahájil sérii vzdělávacích videí pro učitele, jejichž cílem je seznámit je s možnostmi výuky a komunikace s žáky, rodiči i kolegy online. Videa pro libovolný počet účastníků jsou zdarma a jejich součástí…
Odborný panel SYPO bude vysílán živě
20. 2. 2020Odborný panel projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který se koná 27. 2. 2020 na centrálním pracovišti Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR) v Praze, bude pro velký zájem účastníků přenášen živě a později bude také zveřejněn jeho z…
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů hledá do nově vznikajících národních kabinetů zástupce z řad učitelů a ředitelů. Po matematice, českém jazyku a ICT začnou fungovat metodické kabinety Předškolního vzdělávání, Prvostupňového vzdělávání a Přírodovědného vzdě…
Tématem dvoudenní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Začínající učitel II budou aspekty a problémy přípravy budoucích učitelů a adaptačního procesu z pohledu českého a zahraničního školství. Konferenční část, která proběhne 3. p…
Praha, 6. 11. 2019 Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) do praxe znovu zavádí historicky ověřené metodické kabinety. Začíná s národními a krajskými metodickými kabinety matematika a její aplikace, informatika a ICT a český jazyk a literatura. Dosud s…
Projekt SYPO přináší všem školám ICT podporu
6. 11. 2019Praha, 6. 11. 2019 Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) pokračuje v aktivní podpoře všech učitelů a ředitelů MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ a ZUŠ. Všem školám poskytuje zdarma ICT podporu, která je podle vyjádření škol potřebná v 78,5 % z nich. Na ICT metodiky SYPO…
SYPO přináší učitelům českého jazyka, matematiky a informatiky webináře zaměřené na oborové novinky
19. 9. 2019Projekt SYPO nabízí učitelům, do jejichž aprobace patří český jazyk, matematika nebo informatika, webové semináře zaměřené na aktuální informace či nové trendy v jednotlivých oborech a oborových didaktikách. Na výběru témat se podílejí členové nově vzniklých metodických kabinetů, ted…
Pomoc při zavádění a využívání digitálních technologií ve výuce by uvítalo téměř 80 % škol
25. 6. 2019Praha, 19. 6. 2019 Školy by rády do výuky zaváděly více digitálních technologií, mnohdy však neví, kde začít. Podporu a pomoc v oblasti digitálního vzdělávání by uvítalo téměř 80 % škol. Mezi nejčastější překážky zavedení ICT do výuky patří podle zástupců škol obavy pedagogů z pro…
Školy, ve kterých bude příští rok působit alespoň jeden začínající učitel a které měly zájem o profesní podporu při jeho zapojení do praxe, se mohly hlásit do pilotáže Modelu sytému podpory začínajících učitelů aktivity Začínající učitel projektu Systém podpory profesního rozvoje uči…
Přibližně 80 % začínajících učitelů se může při zahájení praxe spolehnout na pomoc uvádějícího učitele. Začínající učitelé nejčastěji potřebují poradit s kázeňskými problémy (53,5 %), s vedením školní dokumentace (52,8 %) nebo s hodnocením žáků (40,1 %). Vyplývá to ze šetření, které …