Někde klasické známky, jinde slovní hodnocení. Žáci základních a středních škol za pár dní obdrží vysvědčení, vzhledem k pandemii onemocnění covid-19 však záleží na samotných školách, jak budou vypadat. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje zohlednit vysoký podíl online výuky: hodnotit lze klasifikací, slovně nebo kombinovat obojí.
„Hodnocení jako obava, nebo výzva? Teď je ta chvíle, kdy si můžeme vyzkoušet něco nového a přemýšlet, jak s tím dál pracovat,“ říká Karel Derfl, ředitel základní školy v Chrašticích. „Důležité je nebát se chyby. Tahle doba poskytuje příležitost, která by se měla využít,“ souhlasí Pavel Škramlík, ředitel Sportovní soukromé základní školy Litvínov.
Většina školských zařízení k hodnocení v tomto směru přistupuje. Učitelé nepovažují vysvědčení za netypické pololetí za provizorium, ale hledají nejlepší řešení i do budoucna. Své názory a zkušenosti sdílejí jak v rámci svých pedagogických sborů, tak prostřednictvím webinářů projektu SYPO, který patří pod Národní pedagogický institut.
Například v Litvínově se snaží měnit přístup k výuce už delší dobu. „Od klasických známek jsme ustoupili, využíváme sebehodnocení, postupujeme podle předem připravených kritérií a jejich splnění hodnotíme slovně nebo procentuálním ohodnocení,“ popisuje Pavel Škramlík.
Cílem má být přesun od hodnocení výkonu žáka učitelem k sebehodnocení. „Není to samozřejmě jednoduché, musíme hodně komunikovat s rodiči i žáky o tom, jaké jsou vlastně cíle učení. Přenášíme také část odpovědnosti za hodnocení na žáky tím, že se sami sebehodnotí, my jim s tím ale pomáháme. Proto se snažíme srozumitelně pojmenovávat cíle výuky, aby učení dávalo dětem větší smysl. Na to jsme se soustředili již na jaře, je to důležité pro motivaci. V případě, že to žáci zvládnou, dokážou pak lépe rozpoznat, jestli se jim práce daří, nebo nedaří,“ dodává Karel Derfl.
Jednou z největších překážek nemusí být překvapivě přijetí nového druhu hodnocení rodiči či žáky, ale trochu překvapivě samotnými pedagogy. Jak upozorňuje Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina Vlašim, práce s pedagogickým sborem je dlouhodobým procesem a diskuzí, hodně záleží na ladění společného jazyka a nazírání. „Pokud se slovním hodnocením nesouzní sami učitelé, pak je hodnocení problematické. Může dojít k vnitřnímu nepřijetí – učitelé hodnotí pouze formálně, jen protože musí,“ říká.