V současné situaci věnují učitelé nejvíce času přípravě výuky, poskytování zpětné vazby žákům a svému dalšímu vzdělávání. Na jednu vyučovací hodinu se učitelé nejčastěji připravují do 60 minut. Vyplývá to z bleskového průzkumu projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), který patří pod Národní pedagogický institut (NPI) a na jehož financování se podílí EU. Do průzkumu se zapojilo 226 učitelů.
Časově nejnáročnější je podle učitelů příprava výuky. Více než třetina dotázaných učitelů stráví nad přípravou jedné vyučovací hodiny přibližně 20 – 45 minut, pro téměř 40 % respondentů je to zhruba 60 minut. Výuce samotné patří z hlediska časové náročnosti až čtvrtá příčka. Více času věnují učitelé opravování úkolů a poskytování zpětné vazby a také sebevzdělávání.
„Významná pozice dalšího profesního vzdělání je logická. Online výuka byla pro učitele něco nového, naprosto neprobádané území,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Zatímco loni na jaře někteří tak trochu vyčkávali, co se stane a mnohdy si vystačili jen s e-maily, velmi záhy pochopili, že dlouhodobě se výuka bez digitální techniky a nejrůznějších online nástrojů prostě neobejde.“ K profesnímu rozvoji pedagogů přispívají webináře, online kurzy a workshopy, volně přístupné aplikace nebo sdílení zkušeností s kolegy v metodických kabinetech.
Online výuka loni a letos
Z průzkumu vyplývá, že učitelé jsou si letos s výukou jistější, vycházejí ze svých osobních zkušeností z uplynulého roku a nebojí se zkoušet nové metody. Využívají více synchronní výuku, nastavili v ní systém a pevná pravidla. Poznali možnosti, výhody a nevýhody různých metod a aplikací pro výuku, její plánování i procvičování učiva. „Učitelé jsou ochotni sdílet materiály, vzájemně se inspirují, scházejí se například v metodických kabinetech i s kolegy z jiných škol,“ říká Nekola a shrnuje: „Nastala také poměrně zajímavá situace, kdy se učitelé mnohdy učili od svých žáků, starší učitelé od mladších.“
Podle názorů respondentů jsou školy lépe materiálně vybavené, došlo k výraznému zlepšení digitálních dovedností pedagogů a výuka může být pestřejší. Mnozí však vnímají také velkou náročnost spojenou s online výukou, problémy s klesající motivací a soustředěností žáků i obavu, že neproberou naplánované učivo.