Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů hledá do nově vznikajících národních kabinetů zástupce z řad učitelů a ředitelů. Po matematice, českém jazyku a ICT začnou fungovat metodické kabinety Předškolního vzdělávání, Prvostupňového vzdělávání a Přírodovědného vzdělávání. Metodické kabinety jsou vytvořeny v rámci projektu SYPO, který je realizovaný Národním pedagogickým institutem České republiky a spolufinancovaný EU.
Hlavním cílem národních kabinetů je vytvořit prostor pro odborný růst a profesní rozvoj pedagogů. „Pro učitele jsou nově vznikající národní kabinety jedinečnou příležitostí, jak se podílet na rozvoji předmětových didaktik a náplni výuky,“ říká Mgr. Josef Slovák, manažer projektu SYPO, a dodává: „Učitelé a ředitelé zapojení do již fungujících národních i krajských kabinetů například v současné začínající spolupracovat na aktualizaci RVP pro příslušné předměty.“
V národních kabinetech spolupracují zástupci klíčových institucí, které se věnují vzdělávání jako např. MŠMT, ČŠI nebo NPI ČR, a zástupci z řad pedagogické veřejnosti, tedy učitelé a ředitelé příslušných aprobací.
Výběrová řízení jsou vyhlášena v termínu od 27. ledna do 29. února 2020.
Více informací najdete na www.projektsypo.cz.
O metodických kabinetech:
Metodické kabinety projektu SYPO jsou otevřenou profesní sítí zaměřenou na systematický a koordinovaný rozvoj odborných znalostí a dovedností pedagogických pracovníků se zaměřením na předmětové didaktiky na národní, krajské a oblastní úrovni. Cílem metodických kabinetů je vytvářet prostor pro odborný růst a profesní rozvoj pedagogických pracovníků, prostor pro sdílení a setkávání, včetně systematického a koordinovaného rozvoje předmětových didaktik.
Metodické kabinety vychází z jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů. Celkem bude realizováno dvanáct metodických kabinetů. V průběhu prvních dvou let je pilotováno šest metodických kabinetů ve dvou vlnách. V první vlně se jedná o tři metodické kabinety Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace, Informatika a ICT, v druhé vlně kabinety Předškolní vzdělávání, Prvostupňové vzděláváni a víceoborový kabinet Přírodovědné vzdělávání. Pilotáž ověří, zda je navrhovaný koncept metodických kabinetů pro praxi přínosný, a zda přináší požadované efekty.
V projektu bude vedle věcných oblastí a přínosu jednotlivých forem podpory profesního rozvoje ověřena i finanční náročnost udržování této sítě a efektivita jednotlivých forem profesní podpory.
O projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO):
Projekt SYPO nabízí profesní podporu pedagogickým pracovníkům – učitelům a ředitelům škol v České republice – možnost rozvoje v každé fázi jejich kariéry: od začínajících po zkušené, s ohledem na jejich potřeby. Zaměřuje se na komplexní podporu odborného růstu s důrazem na kvalitu, a to za pomoci těchto nástrojů:
- metodické kabinety na národní, krajské a oblastní úrovni;
- komplexní a systematická podpora digitálního rozvoje škol,
- Stálá konference ředitelů (kabinet vedení);
- podpora začínajících učitelů;
- transformace systému DVPP.
Projekt byl zahájen 1. 1. 2018 a je realizován za podpory Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR). Na spolufinancování projektu SYPO se podílí MŠMT a EU. Projekt SYPO je pětiletý, ukončen bude k 31. 10. 2022.
O Národním pedagogickém institutu České republiky (NPI ČR):
Národní pedagogický institut České republiky, příspěvková organizace přímo řízená MŠMT, je zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. NPI ČR je školským vzdělávacím, metodickým, výzkumným, odborným a poradenským zařízením pro řešení otázek předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, základního uměleckého, jazykového, neformálního, zájmového a dalšího vzdělávání. Poskytuje vybraná studia ke splnění kvalifikačních předpokladů a studia ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (kromě didaktického studia cizích jazyků). Je pověřen funkcí revizního pracoviště a vedením a zveřejňováním Národní soustavy kvalifikací.
Hlavními cíli činnosti NPI ČR jsou zajistit systematický přenos vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech. Podstatným prvkem nové organizace jsou regionální centra podpory pedagogů (krajská pracoviště NPI ČR), která poskytují metodickou podporu školám a pedagogům, cílené další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) hlavně ve státních prioritách, podporu strategického řízení ve školách a územích nebo podporu vedoucích pracovníků ve školství a dalších skupin pedagogických pracovníků (např. začínajících a uvádějících učitelů atd.).
NPI ČR vznikl k 1. 1. 2020 sloučení Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV).