Učitelé se připravují na netradiční školní rok, SYPO opět chystá podporu nejen v oblasti online výuky

Jarní mimořádná opatření zaskočila mnoho škol, po počátečním ochromení se výuka většinou přesunula do online prostředí. Po půl roce by měly mít školy nastavená svá vlastní pravidla, jak budou možnou online výuku realizovat a jak vyučovat v případě omezení provozu. Kvalifikovanou pomoc jim bude i nadále poskytovat projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) se svými webináři, metodickými kabinety Informatika a ICT, krajskými ICT metodiky a dalšími online akcemi. Na podpoře určené pro MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ i ZUŠ spolupracují sami učitelé a je zdarma. Projekt SYPO je realizovaný Národním pedagogickým institutem České republiky a spolufinancovaný EU.

„Před námi je velice nejistý školní rok. Online výuka na jaře prověřila dovednosti a znalosti učitelů v oblasti IT, ukázala slabá i silná místa a hlavně nám poskytla zkušenosti, o které se teď můžeme opřít,“ říká Mgr. Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO, a dodává: „Domnívám se, že v otázce eventuální distanční výuky mají učitelé mnoho možností, kde se vzdělávat. V rámci projektu SYPO jsme na YouTube zveřejnili 55 webinářů s velmi praktickými radami, jak distanční výuku realizovat a na co si dát pozor. Vzhledem k vysoké sledovanosti webinářů, která přesáhla 180 000 zhlédnutí, se dá předpokládat, že se učitelé v dané oblasti vzdělávali a že mají na co navázat.“

V loňském školním roce byly webináře vysílány téměř denně, v letošním školním roce to bude jednou týdně. „Bude však záležet na aktuální situaci a zájmu učitelů. Pokud bude potřeba, budeme pochopitelně vysílat častěji,“ doplňuje Nekola. V září 2020 byly zatím odvysílané tři webináře, které se věnovaly vybavení pro online výuku, a tři webináře týkající se zajištění a organizace online výuky. Do budoucna se budou webináře věnovat například kombinaci prezenčního a distančního vzdělávání.

Oborové didaktiky online

Webináře, které představují v době omezování hromadných akcí ideální formu vzdělávání, se v projektu SYPO věnují také oborovým didaktikám českého jazyka a literatury, matematiky a informatiky a ICT. „V loňském školním roce jsme připravili 49 webinářů, kterých se zúčastnilo téměř 3 000 učitelů. Vzhledem k jejich zajímavému obsahu je chceme nabídnout všem učitelům, a proto jsme je zveřejnili na YouTube,“ říká Mgr. Martin Plitz z projektu SYPO a dodává: „V letošním školním roce připravujeme zhruba 30 nových témat. Podobně jako u dalších vzdělávacích akcí SYPO při jejich výběru spolupracujeme s učiteli. Díky tomu víme, o jaká témata mají skutečně zájem, a můžeme na tuto poptávku velmi rychle reagovat.“

Metodické kabinety: učitelé sobě

Velkou roli hraje v době koronavirové rozvoj sítě metodických kabinetů projektu SYPO, ve kterých spolupracuje téměř 300 učitelů a dalších odborníků z pedagogické praxe. Kromě toho si učitelé v krajských metodických kabinetech sdílejí materiály a tipy na online výuku. Možnosti využití IT ve výuce ukazují kolegům také učitelé zapojení do metodického kabinetu Informatika a ICT.

Jak pomáhá SYPO?