Metodické kabinety jsou navrženy jako strukturovaná profesní společenství učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Jsou místem, kde si učitelé mohou rozšiřovat své znalosti a profesní dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se profesně vzdělávat ve svém oboru. Metodické kabinety zajišťují pedagogům aplikaci inovací oborových didaktik a zaměřují se také na pedagogicko-psychologické znalosti a zkušenosti učitelů.
Metodické kabinety jsou platformou, která podporuje činnost jednotlivých učitelů na národní, krajské a oblastní úrovni.
Metodické kabinety
- Kabinet Cizí jazyky,
- Kabinet Český jazyk a literatura,
- Kabinet Informatika a ICT,
- Kabinet Matematika a její aplikace,
- Kabinet Předškolní a prvostupňové vzdělávání,
- Kabinet Přírodovědné vzdělávání,
- Kabinet Společenskovědní vzdělávání.
Zapojení do kabinetů učitelům umožní
- být aktivními členy sítě pedagogů stejné odborné kvalifikace v jednotlivých krajích a oblastech,
- podílet se na plánu rozvoje příslušné vzdělávací oblasti a na její koncepci, a to na národní, krajské i oblastní úrovni,
- prohlubovat cíleně svou odbornou kvalifikaci,
- sdílet příklady inspirativní praxe a zkušenosti,
- seberealizovat se dle vlastní odborné kvalifikace,
- získávat ucelené informační zdroje o daném předmětu, odbornou profesní oporu pro učitele různých předmětů a přehlednou inspiraci, ověřené podklady a informace.
Metodické kabinety se dělí podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů. Pilotáž ověří, zda je navrhovaný koncept metodických kabinetů pro praxi přínosný a zda přináší požadované efekty. V projektu bude vedle věcných oblastí a přínosu jednotlivých forem podpory profesního rozvoje ověřena i finanční náročnost udržování této sítě a efektivita jednotlivých forem profesní podpory.
V rámci metodických kabinetů byla vytvořena síť krajských metodiků ICT, jejichž úkolem je podpora školních koordinátorů ICT, vedení škol a učitelů v oblasti zavádění digitálních technologií do výuky a řízení školy v souladu se Strategií digitálního vzdělávání.
Vlastní podpora škol v rámci metodických kabinetů
- model systému profesní podpory pro jednotlivé kabinety – klíčový dokument rozvoje dané vzdělávací oblasti/předmětu,
- metodické příručky rozvoje příslušné oblasti pilotovaných metodických kabinetů – na konkrétní, vytipovaná témata,
- metodická příručka pro metodická sdružení a předmětové skupiny ve školách – doporučení pro školní úroveň kabinetů.
Praktická podpora škol v rámci metodických kabinetů
- oblastní workshopy,
- skupinové intervize,
- partnerské kooperace,
- intervize k řízení kabinetů.
Pokud máte zájem o další informace či spolupráci, pak se prosím obraťte na odborného krajského metodika ve vašem kraji.