1. O projektu SYPO
Název projektu: Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů
Projekt je spolufinancován Evropskou unií ve výši 276 030 576 Kč.
Cíl: Hlavním cílem projektu je vytvoření, ověření a implementace systému ucelené modulární podpory, která přispívá ke zvyšování profesního rozvoje jednak vedoucích pracovníků v oblasti pedagogického řízení škol, jednak učitelů v oblasti oborových didaktik, a to prostřednictvím profesních společenství využívajících širokého spektra forem kolegiální podpory a DVPP s definovanými kritérii kvality.
2. Co je to SYPO – Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů?
SYPO je systémový projekt, který připravuje Národní pedagogický institut České republiky. Základní myšlenkou projektu SYPO je připravit efektivní podporu pro učitele a ředitele, kteří působí ve školách a kteří se chtějí dále vzdělávat. SYPO jim nabízí podporu zkušených kolegů profesionálů v tradičních kurzech či odborných panelech a také paletu moderních vzdělávacích nástrojů – e-learningy a webináře, do kterých se budou moci zapojit.
3. Pro jaké druhy škol je projekt SYPO určen?
Pro mateřské, základní, střední, vyšší odborné i základní umělecké školy.
4. Kdy bude projekt SYPO představen a zaváděn do praxe?
Projekt SYPO byl zahájen 1. ledna 2018. Do praxe bude zaváděn postupně. Nejprve formou důkladných pilotáží, které ověří, zda připravené modely jsou pro praxi funkční, splňují očekávání a jsou přínosné pro učitele i management škol. Projekt je pětiletý, bude ukončen 31. 10. 2022.
5. Na co se SYPO zaměřuje?
SYPO se orientuje na problémy, se kterými se učitelé a ředitelé setkávají v různých fázích své kariéry – od čerstvého vstupu do praxe (po absolvování přípravy na povolání na některé z fakult) až po různé fáze pedagogické nebo manažerské dráhy. SYPO bude pomáhat s rozvojem odborných i osobních dovedností, a to prostřednictvím těchto aktivit: metodických kabinetů, podpory vedení škol a podpory začínajících učitelů.
6. Jaké jsou přínosy projektu SYPO? Proč je potřeba?
Projekt reaguje na současný stav, který chce pozitivně změnit. V současném českém školství neexistuje takový systém profesní podpory učitelů nebo ředitelů, který by umožňoval celoživotní zvyšování kvality jejich práce. Proto projekt SYPO navrhne novou systematickou a komplexní podporu rozvoje učitelů i ředitelů s maximálním důrazem na kvalitu. Hlavním cílem je pochopitelně kvalitní vzdělání pro naše děti, žáky či studenty.
7. Kým je projekt financován?
Projekt je spolufinancován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a Evropskou unií.
8. Kdo projekt SYPO připravuje?
Projekt SYPO připravuje Národní pedagogický institut České republiky v úzké spolupráci s odborníky z praxe, tedy s učiteli a řediteli ze všech druhů škol, ale i s vysokoškolskými pedagogy, kteří připravují na profesi budoucí pedagogy.
9. Je zapojení do projektu SYPO pro školy povinné?
Zapojení do projektu je dobrovolné. SYPO chce oslovit aktivní učitele a ředitele, kteří mají zájem o svůj obor, chtějí se rozvíjet, obohatit se, sdílet zkušenosti se svými kolegy a pomoci v dalším směřování českého školství.
1. Co projekt SYPO přinese učitelům?
Projekt SYPO rozlišuje mezi potřebami začínajících a zkušených učitelů. Učitelům s praxí nabídne mimo jiné prostor pro odborný růst a profesní rozvoj prostřednictvím tzv. metodických kabinetů. Začínajícím učitelům podá pomocnou ruku při startu v jejich pedagogické praxi. Oběma skupinám nabídne projekt SYPO kvalitně připravené vzdělávací aktivity a další formy profesní podpory. Nabízené programy budou reflektovat také různé fáze profesní dráhy pedagogů.
2. Co jsou metodické kabinety?
Metodické kabinety představují společenství učitelů, praktiků i teoretiků na národní, krajské a oblastní úrovni, jehož cílem je zvyšovat zájem příslušného oboru (tzv. oborových didaktik) a rozvíjet profesní podporu mezi kolegy. V síti mají být zapojeni vedle učitelů a ředitelů také zástupci fakult, asociací, ČŠI atd.
3. Proč jsou pro pilotáž zvoleny prioritně kabinety Český jazyka a literatura, Matematika a její aplikace a Informatika a ICT?
Jedná se o předměty maturitní a předměty, ze kterých se vykonávají přijímací zkoušky na střední školy. Priorita ICT je daná důrazem na digitální gramotnost české populace.
4. Proč jsou zaváděny metodické kabinety a jaké budou jejich přínosy?
Metodické kabinety jsou otevřeným společenstvím zaměřeným na systematický a koordinovaný rozvoj předmětových didaktik. Cílem metodických kabinetů je vytvořit prostor pro odborný růst a profesní rozvoj pedagogických pracovníků, prostor pro sdílení a setkávání, včetně systematického a koordinovaného rozvoje předmětových didaktik. Je to otevřené společenství, do kterého se mohou zapojit všichni. A v neposlední řadě je to místo, které je organizačně zakotvené a má finanční podporu.
5. Co jsou to víceoborové kabinety?
Typickým příkladem je Kabinet přírodovědného vzdělávání, který zahrnuje několik předmětů – fyziku, přírodopis (biologii), chemii a zeměpis. Dalším příkladem je Kabinet společenských věd, který pojímá dějepis a občanskou nauku (základy společenských věd).
6. K jakým aprobacím se budou metodické kabinety vztahovat?
Metodických kabinetů je celkem 12 a jsou členěny podle jednotlivých oblastí v souladu s rámcovými vzdělávacími plány, a to na Cizí jazyky, Český jazyk a literatura, Hudební a výtvarná výchova, Informatika a ICT, Matematika a její aplikace, Pracovní činnosti, Prvostupňové vzdělávání, Předškolní vzdělávání, Přírodovědné vzdělávání, Společenskovědní vzdělávání, Tělesná výchova a výchova ke zdraví a Umělecké vzdělávání.
7. Kolik bude celkem kabinetů?
Kabinety budou působit na národní, krajské a oblastní úrovni. Národních kabinetů bude celkem 12, tj. každý předmět bude mít svůj kabinet (národní Kabinet matematiky, národní Kabinet českého jazyka a literatury apod.). Krajských kabinetů bude pro každý obor ustaveno 14 (na každém krajském pracovišti NPI ČR), kabinetů na oblastní úrovni bude působit celkem 66 (podle specifických oblastí, zhruba na úrovni bývalých okresů, ne vždy tyto oblasti ve struktuře kabinetů okresy kopírují).
8. Jak často se budou metodické kabinety konat?
Národní kabinet se bude scházet třikrát ročně formou celodenního setkání na centrálním pracovišti NPI ČR v Praze, celková časová náročnost činností v národním kabinetu bude přibližně 160 hodin ročně. Krajský kabinet se bude scházet dvakrát ročně formou celodenního setkání na krajském pracovišti NPI ČR, celková časová náročnost činností v krajském či oblastním kabinetu bude přibližně 80 hodin ročně. Činnost v kabinetech bude honorována.
9. Kdo bude členy kabinetů vybírat?
Členové kabinetů projdou výběrovými řízeními a představí se odborným komisím, ve kterých budou přítomni zástupci MŠMT, pedagogů, NPI ČR a dalších přímo řízených organizací. Členem kabinetu může být jakýkoli aktivní, praktikující učitel odpovídající aprobace.
1. Kdo je začínající učitel?
Začínající učitel je učitel, jehož odborná praxe (přímá vyučovací činnost) je kratší než dva roky. Začínající učitel vykonává výchovnou a vzdělávací činnost pod metodickým vedením a s podporou uvádějícího učitele.
2. Kdo je uvádějící učitel?
Uvádějící učitel je zkušený pedagog, který podporuje profesní rozvoj začínajícího učitele. Průběžně s ním vyhodnocuje jeho pedagogickou činnost, seznamuje jej s podmínkami provozu školy a s pedagogickou dokumentací.
3. Co je to adaptační období?
Období jednoho roku, ve kterém dochází k adaptaci učitele na podmínky praxe ve škole, propojování teoretických poznatků s vlastní učitelskou praxí a začleňování učitele do práce konkrétní školy. V průběhu adaptačního období je začínajícímu učiteli poskytována podpora pro postupné dosahování a rozvoj kompetencí popsaných v kompetenčním profilu začínajícího učitele. Zásadní úlohu v podpoře začínajícího učitele v adaptačním období mají vedení školy a uvádějící učitel.
4. Jaké jsou hlavní přínosy spolupráce začínajícího a uvádějícího učitele a vedení školy?
Začínající učitel vstoupí díky adaptačnímu období do praxe jistěji. Bude mít podporu při seznamování s novými kolegy, s provozem školy a při poznávání specifik výchovné práce učitele i dalších oblastí. Uvádějící učitel a vedení školy pomohou při přípravě, realizaci a vyhodnocování výuky i vlastního pokroku začínajícího učitele. Při nastavených pravidlech (systému) uvádění ve škole mohou s novým členem učitelského sboru efektivně spolupracovat a rychle a lépe ho zapojit do života školy.
5. Jaké jsou hlavní přínosy profesní podpory začínajících učitelů pro žáky a rodiče?
Systém profesní podpory učitelů a ředitelů sleduje jeden nadřazený cíl a tím je kvalitní vzdělávání. Díky cílené podpoře začínajících učitelů se z nováčka brzy stane platný člen učitelského sboru, který může svůj potenciál a chuť do práce využít ve prospěch svých žáků. Rodiče pak mohou v začínajícím učiteli získat nového partnera na cestě vzdělávání svých dětí.
1. Co projekt SYPO přinese ředitelům a jejich zástupcům?
Podobně jako učitelům i ředitelům škol by měl projekt nabídnout zejména možnosti profesního rozvoje v různých etapách profesní dráhy vedení škol a možnost sdílet své zkušenosti a znalosti. Mezi další přínosy patří například přístup ke sdíleným nástrojům pro hodnocení kvality výuky ve škole, přístup k osvědčeným postupům pro vedení začínajících a nově příchozích učitelů a mnohé další.
2. Co je to Stálá konference ředitelů (SKŘ)?
Stálá konference ředitelů představuje pravidelná setkání na národní úrovni dle druhů škol. Jejími členy budou ředitelé škol, zástupci ředitelů škol a dále zástupci MŠMT, OPŘO, VŠ, zřizovatelů a odborné veřejnosti (zejména profesních asociací). Členové se budou podílet na vytvoření komplexního modelu systému profesního rozvoje vedení škol, budou stanovovat aktuální priority v oblasti profesního rozvoje vedení škol a navrhovat vhodné formy a rozsah podpory pro jednotlivé priority. Dále budou zajišťovat včasnou reflexi změn v oblasti vzdělávání, aktualizovat navržený model a podporovat implementaci navrženého modelu systému profesního rozvoje vedení škol a podporovat implementaci priorit státní vzdělávací politiky v oblasti vedení škol.
3. Jak často se bude Stálá konference ředitelů konat?
Řádná zasedání pléna se budou konat prezenčně jednou za čtvrtletí na centrálním pracovišti NPI ČR v Praze, zasedání předsednictva se budou konat jednou za čtvrtletí a jednání sekce jednou za 2 měsíce. Zasedání předsednictva a sekcí se budou konat v prezenční formě nebo ve formě videokonference. Činnost členů bude honorována a předpokládané časové zapojení členů je 15 hodin měsíčně.
4. Kdo se do Stálé konference ředitelů může zapojit?
Výběr členů bude probíhat na základě předem stanovených definovaných kompetencí a také s ohledem na regionální zastoupení. Ve Stálé konferenci ředitelů budou zastoupeni ředitelé a zástupci ředitelů škol, zástupci MŠMT, ČŠI, zřizovatelů, VŠ, asociací ve vzdělávání a odborné veřejnosti.
5. Pro ředitele
V současné době hledáme nové členy Stálé konference ředitelů.
Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR)
vyhlašuje výběrové řízení na členy Stálé konference ředitelů - Sekce základních škol a Sekce středních a vyšších odborných škol
na zástupce z řad odborné pedagogické veřejnosti, školských asociací, profesních sdružení ředitelů škol apod.
V rámci projektu SYPO vyhlašujeme výběrové řízení na doplnění členů Sekce základních škol a Sekce středních a vyšších odborných škol pro implementaci Stálé konference ředitelů (SKŘ). Posláním Stálé konference ředitelů je podpora profesního rozvoje ředitelů a členů vedení škol. SKŘ je rozdělena do sekcí podle druhů škol, tedy na sekce pro MŠ, ZŠ, SŠ/VOŠ a ZUŠ/konzervatoře.
Výběrové řízení na členy Stálé konference ředitelů – zástupci odborné pedagogické veřejnosti, školských asociací, profesních sdružení ředitelů škol apod.
- jeden člen do Sekce ZŠ,
- jeden člen do Sekce SŠ/VOŠ.
V souladu se statutem Stálé konference ředitelů a personálními požadavky na člena Stálé konference ředitelů, se může zúčastnit uchazeč, který:
- se dlouhodobě aktivně věnuje problematice vzdělávání a vzdělávací politiky ČR,
- vykazuje publikační činnost,
- doloží tyto a další skutečnosti formou profesního portfolia, které obsahuje:
- strukturovaný profesní životopis,
- kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání pedagogického směru,
- informace/dokumenty, které dokládají splnění nutných požadavků:
- dlouhodobou aktivní angažovanost v oblasti vzdělávací politiky ČR,
- publikační činnost,
- informace/doklady dokládající splnění doporučených požadavků (informace mohou být uvedeny v životopise):
- členství v instituci, jejíž hlavní činnost souvisí se vzděláním,
- zkušenosti s prací v projektech v oblasti vzdělávání s celostátním dopadem,
- aktivní zkušenosti s řízením školy nebo školského zřízení nebo vzdělávací instituce,
- aktivní zkušenosti se systémy řízení škol a podpory ředitelů ze zahraničí.
Posuzovány budou přihlášky, které uchazeči zašlou v elektronické formě v termínu do 23. ledna 2022.
Všechny dokumenty (přihláška a profesní portfolio) zašlete jako přílohy e-mailu na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Do předmětu uveďte následující text "Výběrové řízení na člena SKŘ - Vaše příjmení". Velikost všech příloh nesmí překročit 15 MB.
Hodnocení uchazečů je dvoukolové. Uchazeči, kteří splní formální stránku přihlášky, budou pozváni do druhého kola. Druhé kolo - rozhovory s uchazeči se uskuteční online na platformě MS Teams 28. ledna 2022.
Bližší informace a přihlášku naleznete ZDE.
6. Jaké budou konkrétní formy podpory vedení škol?
Mezi konkrétní formy podpory vedení škol budou patřit oblastní konference, individuální a skupinové konzultace, workshopy, benchlearning či online podpora.