Pro informace o možnostech profesní podpory poskytované projektem SYPO kontaktujte odborného krajského metodika ve vašem kraji.
Jaký je hlavní cíl kurzů?
- Podpora škole při adaptaci začínajícího učitele. Vzdělávání je zaměřeno především na efektivní plánování, vedení a vyhodnocování adaptačního procesu ve škole.
Proč jsou kurzy tři?
- Do adaptačního procesu začínajících učitelů na školách přímo zasahují jak uvádějící učitelé, tak vedení škol. Z logiky věci vychází, že každého zajímají jiné informace a řeší jiné potřeby. Proto jsme připravili tři různé kurzy s odlišným obsahem tak, abychom každé skupině nabídli odpovědi na otázky, které opravdu řeší.
- Doporučujeme, aby se kurzů účastnila celá tato triáda z jedné školy:
- začínající učitel
- uvádějící učitel
- vedení škol
Podmínkou je účast minimálně začínajícího a uvádějícího učitele z jedné školy. |
Kdy a jak se můžete přihlásit?
- Od 1. 7. 2020 do 25. 9. 2020 u odborného krajského metodika ve Vašem kraji.
Kdy se budou kurzy konat?
- Komplexní kurzy začínají 1. 10. 2020 a budou končit nejpozději 31. 5. 2021.
Z čeho se kurzy skládají?
- Kurzy se skládají ze šesti na sebe navazujících částí, jejich celková dotace je 36 vyučovacích hodin. Systematické a komplexní vzdělávací kurzy nabízejí školám jedinečnou příležitost, jak novým pedagogům usnadnit nástup do praxe a provést je adaptačním obdobím, tedy obdobím dvou let, ve kterém dochází k adaptaci učitele na podmínky praxe ve škole, propojování teoretických poznatků s vlastní učitelskou praxí a začleňování učitele do práce konkrétní školy.
Online části |
Část A |
6 vyučovacích hodin |
1. října 2020 – 28.října 2020 |
E-learning A |
8 vyučovacích hodin |
29. října 2020 – 25. listopadu 2020 |
|
Část B |
6 vyučovacích hodin |
26. listopadu 2020 – 22. prosince 2020 |
|
E-learning B |
8 vyučovacích hodin |
23. prosince - 31. ledna 2021 |
|
Prezenční části |
Workshop A |
4 vyučovací hodiny |
1. února 2021 – 31. května 2021 |
Workshop B |
4 vyučovací hodiny |
1. února 2021 – 31. května 2021 |
|
Pozn. Mezi workshopem A a B je doporučeno ponechat prostor cca 3 týdny. |
Jak a kde budou kurzy probíhat?
- Účastníci se na základě údajů od odborného krajského metodika přihlásí do kurzů podle svého zaměření – začínající učitel, uvádějící učitel nebo vedení školy.
- Od října do ledna bude zpřístupněno online prostředí, kde budou účastníci pracovat především v platformách LMS Moodle a MS Teams. Většinu aktivit tak můžete vyřešit z pohodlí svých škol či domovů.
- Od února do května proběhnou na krajských pracovištích prezenční workshopy.
Jaké jsou podmínky pro úspěšné absolvování kurzu?
- Vypracování praktických úkolů v e-learningových částech kurzu.
- Zhodnocení přínosu jednotlivých částí a celého kurzu pro praxi v rámci adaptačního období prostřednictvím dotazníků.
- 100% účast na vzdělávání.
- Aktivní zapojení ve vzdělávání.
Kolik učitelů z jedné školy se může kurzů účastnit?
- Počet je libovolný po dohodě s odborným krajským metodikem.
Co škola a jednotliví účastníci získají?
- Inspiraci pro nastavení adaptačního procesu ve škole a vytvoření adaptačního plánu.
- Náměty na podporu a spolupráci začínajícího učitele, uvádějícího učitele a vedení školy.
- Možnost konzultací se zkušeným lektorem – online i prezenčně.
- Sdílení zkušeností s ostatními kolegy z jiných škol – online i prezenčně.
- Přístup ke studijním materiálům a informacím o adaptačním období.
- Vzdělávání zdarma.
Podrobnější informace k jednotlivým kurzům:
Kurz Začínající učitel v adaptačním období |
Kurz Uvádějící učitel a jeho role v adaptačním období |
Kurz Vedení školy a jeho role v adaptačním období |
Vzdělávací kurz účastníky seznámí s adaptačním obdobím začínajících učitelů, jeho principy, fázemi i významem pro samotného začínajícího učitele. Ukáže možnosti podpory od uvádějícího učitele a vedení školy s důrazem na užití kompetenčního profilu jako prostředku pro reflexi a plánovaní profesního rozvoje. Upozorní na příležitosti k dalšímu rozvoji i možnosti využití profesního portfolia při práci učitele. |
Účastníci získají základní informace o adaptačním období, o jeho jednotlivých fázích, a především o jeho významu a smyslu pro profesní socializaci začínajícího učitele. Seznámí se s možnostmi, jak pomoci začínajícím učitelům prostřednictvím spolupráce s prvky mentoringu a dalších způsobů profesní podpory. |
Nastavení systematického plánování adaptačního procesu ve škole může být plně funkční pouze za podpory vedení školy. Účastníkům kurzu nabídneme nejen teoretický vhled do problematiky adaptačního období, ale poskytneme i příležitost pro inspiraci a vytvoření plánu adaptace pro vlastní školu. Důležitou součástí kurzu je také obsahové zaměření na představení metod reflexe a sebereflexe vhodných pro využití v průběhu i na konci adaptačního období. |
Obsah:
|
Obsah:
|
Obsah:
|
Kurz je určen začínajícím učitelům, tedy všem učitelům v prvním a druhém roce jejich pedagogického působení v MŠ, ZŠ, ZUŠ, SŠ a konzervatořích. |
Kurz je určen pro učitele z MŠ, ZŠ, ZUŠ, SŠ a konzervatoří, kteří se věnují podpoře profesního rozvoje začínajících učitelů. |
Kurz je určen pro ředitele či zástupce ředitele z MŠ, ZŠ, ZUŠ, SŠ a konzervatoří. Spolu s tímto kurzem probíhají další dva komplementární kurzy pro ostatní aktéry adaptačního období – začínající učitele a uvádějící učitele. |
Spolu s tímto kurzem probíhají další dva komplementární kurzy pro ostatní aktéry adaptačního období – uvádějící učitele a vedení školy. |
Spolu s tímto kurzem probíhají další dva komplementární kurzy pro ostatní aktéry adaptačního období – začínající učitele a vedení školy. |
Spolu s tímto kurzem probíhají další dva komplementární kurzy pro ostatní aktéry adaptačního období – začínající učitele a uvádějící učitele. |