Knihy
Kapitoly v monografii
- Csandová, Eva. Komparácia systémov uvádzania začínajúceho učiteľa do praxe v predprimárnom a primárnom prostředí. In Kohnová, Jana (Ed.). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, s. 193-203. ISBN978-80-7290-625-3.
- Lampertová, Alena. Adaptačný program pre začínajúceho učitel’a – pomoc alebo povinnosť? In Kohnová, Jana (Ed.). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, s. 173-181. ISBN978-80-7290-625-3.
- Szimethová, Monika a Adriana Wiegerová. Postavenie začínajúceho učiteľa v legislatívnom rámci vybraných Európskych krajín. In Kohnová, Jana (Ed.). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, s. 165-172. ISBN978-80-7290-625-3
- Vítečková, Miluše and Zdenka Gadušová. International Research in the Field of Novice Teachers' Induction. In Rabensteiner, Pia-Maria & Rabensteiner, G. Internationalization in Teacher Education. Vol. 6 Challenges. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2014. pp. 87-106. ISBN 978-3-8340-1395-8
Odborné články
- Janík a kol. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika. 2017, roč. 67, č. 1, s. 4-26. ISSN 2336-2189. Dostupné na: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11678&lang=cs
- Píšová, Michaela a Světlana Hanušová. Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika. 2016, roč. 66, č. 4, s. 386-407. ISSN 2336-2189. Dostupné na: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11547&lang=cs
- Lazarová, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. 2010, roč. 55, č. 3-4, s. 59-69. ISSN 2336-2189. Dostupné na: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=906&lang=cs
- Lukas, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část). Pedagogika. 2008, roč. 58, č. 1, s. 36-49. ISSN 2336-2189. Dostupné na: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1174&lang=cs
- Lukas, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část). Pedagogika. 2007, roč. 57, č. 4, s. 364-379. ISSN 2336-2189. Dostupné na: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1260&lang=cs
- Švaříček, Roman. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika. sk. 2011, roč. 2, č. 4, s. 247-274. ISSN 1338-0982. Dostupné na: https://www.casopispedagogika.sk/studie/svaricek-roman-zlomove-udalosti-pri-vytvareni-profesni-identity-ucitele.html
- Nezvalová, Danuše a Gordon Další vzdělávání učitelů ve Velké Británii. Pedagogická orientace. 2001, roč. 11, č. 1, s. 3-9. ISSN 1805-9511. Dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/8639
- Švec, Vlastimil. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace. 1997, roč. 7, č. 3, s. 2-13. ISSN 1211-4669
Zahraniční zdroje
- Klassen, Robert, Tracy L. Durksen, Waleed Al Hashmi, Lisa E. Kim, Ken Longden, Riitta-Leena Metsäapelto, Anna-Maija Poikkeus and János G. Györi. National context and teacher characteristics: Exploring the critical non-cognitive attributes of novice teachers in four countries (Národní kontext a charakteristiky učitelů: Zkoumání kritických nekognitivních atributů začínajících učitelů ve čtyřech zemích). Teaching and Teacher Education, 2018, vol. 72, pp. 64-74.
- Heikkinen Hannu T., Jane Wilkinson, Jessica Aspfors and Laurette Bristol. Understanding mentoring of new teachers: Communicative and strategic practices in Australia and Finland (Porozumění mentoringu začínajících učitelů: Komunikační a strategické postupy v Austrálii a Finsku). Teaching and Teacher Education, 2018, vol. 71, pp. 1-11.
- Kemmis Stephen, Hannu L. T. Heikkinen, Göran Fransson, Jessica Aspfors and Christine Edwards-Grovesa. Mentoring of new teachers as a contested practice: Supervision, support and collaborative self-development (Mentoring nových učitelůjako zpochybnění praxe: Dohled, podpora a společný seberozvoj). Teaching and Teacher Education, vol. 43, pp. 154-164.
- Zuljan Milena Valenčič and Barica Marentič Požarnik. Induction and Early-career Support of Teachers in Europe (Uvádějící a raná profesní podpora učitelů v Evropě). European Journal of Education, 2014, vol. 49, no. 2, pp. 192-205.
- Mansfield, Caroline, Susan Beltman and Anne Price. ‘I’m coming back again!’ The resilience process of early career teachers (Proces odolnosti začínajících učitelů). Teachers and Teaching, 2014, vol. 20, pp. 547-567, https://doi.org/10.1080/13540602.2014.937958
- Darling-Hammond Linda, Stephen P. Newton and Ruth Chung Wei. Developing and assessing beginning teacher effectiveness: the potential of performance assessments (Rozvoj a hodnocení počáteční efektivity učitele: potenciál hodnocení výkonnosti). Educ Asse Eval Acc, 2013, vol. 25, no. 3, pp. 179–204, https://doi.org/10.1007/s11092-013-9163-0.
- Ingersoll Richard M. and Michael Strong. The Impact of Induction and Mentoring Programs for Beginning Teachers: A Critical Review of the Research (Dopad uváděcích a mentorských programů pro začínající učitele: Kritická zpráva výzkumu). Review of Educational Research, 2011, vol. 81, no. 2. pp. 201 – 233.
- Vítečková, Miluše and Zdenka Gadušová. Teachers Professional Induction in the Czech Republic and American Journal of Educational Research. 2010, vol. 2, no. 12, pp. 1131-1137, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.207.
- Fantilli, Robert and Douglas E. McDougall. A study of novice teachers: Challenges and supports the first years (Studie začínajících učitelů: výzvy a podpory v prvních letech).Teaching and Teacher Education. 2009, vol. 25, no. 6, pp. 814–825.
- Wang Jian and Sandra Odell. An alternative conception of mentor–novice relationships: Learning to teach in reform-minded ways as a context (Alternativní koncepce vztahů mentor-začínající učitel: učení učit se v kontextu reforem). Teaching and Teacher Education, 2007, vol. 23, no. 4, pp. 473-489.
- Harrison Jennifer, Sue Dymoke and Tony Pell. Mentoring beginning teachers in secondary schools: An analysis of practice (Mentoring začínajících učitelů na středních školách: Analýza praxe). Teaching and Teacher Education, 2006, vol. 22, no. 8, pp. 1055–1067.
Příspěvky ve sborníku
O seznamu doporučené literatury
Seznam doporučené literatury je zpracován za účelem poskytnutí přehledu zdrojů vztahujících se k tématu začínající učitel a jeho uvádění. Cílem rešerše je usnadnit orientaci v tématu a poskytnout k němu základní informace.
Klíčová slova: začínající učitel, uvádějící učitel, uvádění učitele do praxe, mentoring
Jazykové vymezení: český jazyk, anglický jazyk, slovenský jazyk
Časové rozmezí: Časové vymezení dokumentů uvedených v rešerši je od roku 2000 do roku 2018, větší důraz je kladen na zdroje od roku 2010 do roku 2018. Zdroje uvedené před rokem 2000 jsou vybrány na základě důležitosti ve vztahu k tématu.
Uspořádání záznamů: Záznamy jsou řazeny chronologicky – od nejnovějšího, a to vždy pod příslušným typem zdroje.
Zdroje: Katalog Národní knihovny České republiky, databáze SCOPUS, WoS, ScienceDirect, dále Google Scholar, online vědecké časopisy Pedagogika, Pedagogika.sk, Pedagogická orientace, volný internet.
Celkový počet záznamů: 63
Typ záznamů: citace dle normy ČSN ISO 690
Zpracovala: PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D.