Podpora začínajících či nově příchozích učitelů má v České republice velmi rozdílnou kvalitu a neřídí se žádnými určenými pravidly či postupy. To by rád změnil projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO). Proto pracuje s pojmy jako např. adaptační období nebo začínající či uvádějící učitel a věnuje se také činnostem vedení školy, tedy zejména ředitele či jeho zástupce, v uvádění začínajících učitelů.
Pokud jste nebo chcete být uvádějícím učitelem, pak by vás mohlo zajímat:
- co se od vás očekává,
- jaký je rozdíl mezi hodnocením a popisnou zpětnou vazbou,
- jak poskytovat začínajícímu učiteli zpětnou vazbu a další.
Co může začínajícímu učiteli nabídnout uvádějící učitel a vedení školy?
- Pomoc při promýšlení struktury vyučovací hodiny,
- rady, jak komunikovat s kolegy a žáky,
- rady, jak komunikovat s rodiči a partnery školy,
- popisnou zpětnou vazbu,
- profesionalitu,
- pravidelná setkávání,
- pomoc při stanovování cílů a plánu, jak jich dosáhnout,
- partnerství a spolupráci,
- důvěru, podporu a ochotu naslouchat,
- pozitivní energii a pochopení smyslu učitelské práce.
Pokud jste uvádějící učitel a máte zájem o další informace či spolupráci, pak se prosím obraťte na odborného krajského metodika ve vašem kraji.