|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Výslovnost je často podceňovanou součástí výuky angličtiny. Jednak učitelé soudí, že výslovnost není třeba učit, že stačí, když děti poslouchají a napodobují zvuk jazyka, jiní jsou bezradní, jak vlastně výslovnost učit tak, aby to neslo žádoucí výsledky. Někteří však do výuky vnášejí nežádoucí prvky, jako je český přepis výslovnosti, který rozhodně nepřispívá k tomu, aby dětský jazykový projev zněl autenticky. Ve webináři se podíváme, jak se dá na výslovnosti pracovat tak, aby to děti nejen bavilo, ale aby to přispělo k jejich kvalitnímu jazykovému projevu. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. et Mgr. Sylva Nováková, Ph.D. Anotace: Francouzština je u nás vyučována především jako druhý/další cizí jazyk. Webinář je určen vyučujícím, kteří chtějí využít předchozí znalosti angličtiny svých žáků a usnadnit jim tak osvojení nového cizího jazyka. Připomeneme si, jak lze čerpat ze vzájemného pozitivního transferu mezi angličtinou jako 1. CJ a francouzštinou jako 2. CJ (jde zejména podobnost lexika a některých gramatických jevů). Zároveň poukážeme na úskalí negativního transferu (interference) AJ na FJ (podobné nebo shodné lexikum, ovšem s jiným významem; riziko přenosu gramatických struktur AJ do FJ a jemné rozdíly v pravopise; v rovině foneticko-fonologické budou analyzovány problémové jevy fonematické i prozodické). Bude zmíněna rovněž významná role FJ v interkulturní výchově v souvislosti AJ x FJ, jakož i četné mezipředmětové vztahy. V neposlední řadě seminář poukáže na zvýšenou potřebu úvodního audio-orálního kurzu v prvních týdnech (měsících) výuky FJ a na nezbytnost výrazné motivace žáků s ohledem na to, že ve FJ nelze v počátcích výuky komunikovat tak rychle jako v AJ. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. Anotace: Webinář Digitální technologie ve výuce ruštiny jako cizího jazyka se zaměří na výhody a nevýhody využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků. Účastníkům představí výukové aplikace ve výuce cizích jazyků, výzvy a trendy. Zároveň nabídne přehled oblíbených aplikací pro výuku ruštiny jako cizího jazyka. Dalšími tématy budou sdílené virtuální tabule, používání hybridných učebnic, vytváření interaktivních prezentací, aplikace pro vytváření pracovních listů, aplikace pro usnadnění testování a hodnocení, práce s videem na hodině ruštiny jako cizího jazyka. Na závěr budeme sdílet tipy pro inspiraci. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Eva Kudrjavceva Malenová, Ph.D. Anotace: Webinář je založen na sdílení zkušeností s používáním autentických písní různých žánrů ve výuce ruštiny. Zamyslíme se nad tím, jak by měla vypadat ideální píseň pro výuku jazyka a jaké jsou ideální možnosti využití. Shrneme klady a zápory písní v učení cizího jazyka. Podělíme se o tipy, jaké písně u studentů fungují. Probereme základní možnosti zpracování materiálů pro studenty a projdeme dostupné zdroje. Prakticky se zaměříme na možnosti současných online nástrojů a aplikací (s názornými ukázkami). |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Časté opakování je základním předpokladem k osvojování jazyka u dětí, stejně jako opětovné vystavování jazyku v konkrétních situacích. Ve webináři si ukážeme důležitost a možnosti tzv. jazyka instrukcí, tedy používání pokynů, které se během lekcí vyskytují, a tím si je děti snáze osvojí. Pokud tento jazyk slyší v konkrétních souvislostech, naučí se rozumět jeho smyslu bez překládání. Učitelé se naučí přemýšlet o jazyce, který mohou dětem poskytnout při zajišťování organizace práce v lekcích. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Martina Dočekalová Anotace: Webinář je určen všem vyučujícím cizích jazyků, především však vyučujícím jazyka anglického, na středních školách, kteří jsou v rámci profilové maturitní zkoušky konfrontováni s nutností hodnotit písemný projev žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek maturitní zkoušky (dále jen PUP MZ). Webinář seznámí učitele s možností, jak k tomuto hodnocení přistupovat. Rozebere symptomatologii uváděnou v doporučení ŠPZ k uzpůsobení podmínek pro konání PP z CJ v režimu PUP v profilové části MZ a ukáže základní principy přístupu k analytickému hodnocení PP ve vztahu k ověření jazykových úrovní B1 resp. B2 u těchto žáků. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Angličtina by měla u žáků sloužit jako prostředek komunikace. V současných podmínkách výuky ale je tento cíl velmi často opomíjen, důraz je kladen na zvládání čtení a psaní, namísto aby se výuka soustředila na poslech s porozuměním a vyjadřování. U dětí dochází k tzv. automatizaci jazyka, která jim umožňuje jazyk používat bez přemýšlení o formě, volbě slovní zásoby a gramatických pravidlech. Významnou roli v tomto procesu hraje classroom language, tedy jazyk, díky kterému si děti zvykají na pokyny formou rutin a režimů, tedy pravidelně se opakujících situací. |
|
|
|
Lektorka: Ing. Eva Píšová, Ph.D. Anotace: Webinář je určen vyučujícím všech cizích jazyků (CJ), kteří budou připravovat zadání písemné práce pro profilovou část maturitní zkoušky z CJ. Účastníci se seznámí s tím, jak formulovat zadání PP z CJ tak, aby bylo v souladu s maturitní vyhláškou a s ověřovanou úrovní, a současně tak, aby práce zpracované podle tohoto zadání byly objektivně, srovnatelně a spolehlivě hodnotitelné. Učitelé budou upozorněni i na chyby, kterým je třeba se při tvorbě zadání vyhnout. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Ve webináři se budeme zabývat základními principy a podmínkami výuky angličtiny jako cizího jazyka. Ukážeme si techniky, které vedou k přirozenému osvojování jazyka bez nutnosti se mu vědomě učit. Vysvětlíme si, které složky jazyka si děti osvojují nejdříve, co jim v tom brání a co nefunguje vůbec. Při práci s dětmi mladšího školního věku je důležité znát základní vývojové potřeby, nutnost respektovat tyto možnosti, plánovat činnosti na základě těchto schopností a nezahlcovat je nevhodnými požadavky. |
|
|
|
Lektor: prof. Mgr Jiří Špička, Ph.D. Anotace: Seminář představí projekt Pastille, který dává učitelům italštiny zdarma k dispozici 60 lekcí italštiny pro úrovně znalosti A1 až C2 a na ně navazující didaktické přílohy. Každá lekce obsahuje autentické materiály estetické hodnoty (texty, písně, filmové sekvence, reprodukce uměleckých děl a užitého umění) se související gramatikou, cvičeními a medailonky ke kulturnímu a společenskému životu Itálie. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Veronika Hutarová Anotace: Žijeme v době, ve které jsou klíčové vizuální a interaktivní prvky, a to platí i pro výuku německého jazyka. Multimediální učebnice, které dnes máme dispozici a které v době pandemie sehrály klíčovou roli v online-výuce, nám stále poskytují mnoho možností i komfortu i po návratu do prezenční výuky. Webinář si klade za cíl seznámit vyučující německého jazyka se základními funkcemi učebnic a dát jim metodické tipy, jak je efektivně využít. Budeme pracovat s nejnovějšími učebnicemi nakladatelství Hueber Momente a Beste Freunde plus. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Martina Dočekalová; Ing. Eva Píšová, Ph.D. Anotace: Novela Školského zákona převedla hodnocení produktivních řečových dovedností (psaní a mluvení) v rámci maturitní zkoušky plně do kompetence jednotlivých škol. Metodická příručka vznikla především jako podpora středoškolských učitelů cizích jazyků s cílem pomoci jim hodnotit produktivní řečové dovednosti psaní a mluvení v rámci maturitní zkoušky. Jejím účelem je seznámit učitele SOŠ a gymnázií nejen s metodami hodnocení jednotlivých řečových dovedností, ale i se způsoby, jak při výuce využívat formativní hodnocení, jak poskytnout zpětnou vazbu žákům a získat informace o úspěšnosti vyučovacího procesu. |
|
|
|
Lektoři: David San José Martínez, Ilona Vašková Anotace: A la hora de enseñar español como lengua extranjera en DICE podemos llevar a cabo algunas estrategias tanto gramaticales como de comprensión auditiva y de expresión e interacción orales que los aprendientes emplearán de manera inconsciente e intuitiva. Por ejemplo, cualquier juego, dinámica o actividad se puede adaptar para la clase de español. El juego impulsa la comunicación, permite la adquisición de nuevos conocimientos, potencia la lógica, fomenta las experiencias, la creatividad y el respeto. El incalculable valor de los textos literarios puede aplicarse en la enseñanza de la lengua y la cultura de un país. En el caso del español, los textos literarios que emplearemos en este taller transmiten una parte importantísima de la cultura española e hispanoamericana que sirve para consolidar también los conocimientos gramaticales de los alumnos. Y, por supuesto, el cine, la publicidad o la música están fuertemente arraigados en nuestros hábitos sociales, y gozan de un lugar destacado en la vida personal y social porque se consideran fuentes de cultura. Para obtener un rendimiento didáctico de los visionados en el aula de ELE es conveniente realizar actividades previas y posteriores que garanticen una consecución de los objetivos marcados. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Ve webináři si ukážeme možnost plánovat seznamování s angličtinou (cizím jazykem) motivované pohádkou, s maximálním využitím techniky CLIL. Využití základního textu pohádky slouží k jeho rozvinutí do všech ostatních činností. Vyzkoušíme si, jak jednotlivé aktivity navazují, jak stimulují dosavadní dětské znalosti, jak využít toho, že děti pracují po celou dobu se známým textem k tomu, aby o to intenzivněji zacílili jejich pozornost k výukovému cíli – naučit je práci s anglickým textem, slovní zásobou, vést je k plynulému vyjadřování, aktivizování přírodovědných znalostí, matematice a logice při jednoduchých manipulačních činnostech apod. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. Anotace: Už Jan Amos Komenský propagoval školu hrou a my se v současné době k jeho odkazu opět hlásíme - heslem doby je gamifikace. Hra je v dnešní době důležitá pro motivaci a aktivaci žáků. Na webináři se dozvíte o nových poznatcích neurodidaktiky, které ukazuji, ze hry jsou pro děti nejen zábavné, ale také důležité. Ukážeme si některé konkrétní příklady her pro rozvoj komunikativních dovednosti při učení se německého jazyka v různém věku a na různých jazykových úrovních, jako jsou např. ledolamky, hraní rolí, hry vhodné pro začátek i konec vyučovací hodiny apod. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Michal Grebeň; Mgr. Roman Chovanec Anotace: Náplní webináře jsou ověřené didaktické nápady a praktické aktivity zaměřené na rozvoj konverzačních schopností nenásilnou formou. Aktivity budou názorně předvedeny, je možné je využít pro studenty různých úrovní jazyka i věku. Cílem těchto aktivit je nejen efektivní, ale i zábavné procvičení konverzace, vybraných gramatických jevů a slovní zásoby. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Marie Horčičková Anotace: Účastníci webináře získají náměty do hodin angličtiny, které umožní maximální zapojení všech žáků do činností zaměřených na mluvený projev. Odnesou si užitečné tipy na konkrétní komunikační aktivity v anglickém jazyce, využitelné i ve výuce dalších cizích jazyků. Dozví se, jak docílit toho, aby se děti nebály mluvit anglicky a jak si poradit s chybami v mluveném projevu. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková Anotace: Otázka seznamování s cizím jazykem, konkrétně angličtinou, se zdá být kontroverzním tématem. Ve webináři se podíváme na výsledky posledních výzkumů, které se výukou angličtiny zabývají. Zaměříme se na vhodné, fungující techniky, poukážeme i na ty méně šťastné, aby se učitelé mohli vyvarovat běžně používaných chyb. Budeme se věnovat problematice první hodiny, jak dětem prezentovat témata, jak využívat postupně rozvíjené a navazované činnosti, které vedou k osvojování jazyka. Vypěstování poslechového návyku a vytváření přirozeného porozumění jsou nejdůležitějším cílem seznamování s cizím jazykem. Ukážeme si možnosti, jak může učitel pozitivně ovlivnit pozdější vztah k jazyku a jeho kvalitu. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Klára Šlehoferová Anotace: Webinář bude zaměřen na použití obrazového materiálu ve výuce cizích jazyků, není zaměřen na jeden konkrétní jazyk. Účastníci si odnesou tipy na práci s fotografiemi, ilustrovanými obrázky i obrazy, aktivity budou zahrnovat nejen podněty ke konverzaci a popis, ale také aktivity upevňující slovní zásobu a gramatické jevy. Většinu aktivit si účastníci vyzkouší sami v průběhu webináře. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Hynek Skořepa Anotace: How to make it fun and enjoyable for students to create their own stories through creating an environment which motivates them to feel comfortable and safe and helps them let go of their inner inhibitions. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Skopcová Anotace: Today’s world is very quickly developing and it is really difficult to predict what children will need when they grow up and start working. It is therefore a great opportunity and even a necessity to enrich our lessons with so-called 21st century skills such as creativity, critical thinking, collaboration and communication. Try some techniques that link language learning and skill development. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Hynek Skořepa Anotace: How to turn typical classroom exercises into fun and enjoyable activities that motivate and encourage students not only to participate in but also to take responsibilities of their own studies. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Klára Šlehoferová Anotace: Webinář se zaměří na základní představení metody CLIL, která propojuje cizí jazyk a nejazykový předmět. Krátce budou představeny základní principy, výhody a úskalí metody, možná zdroje samostudia. Nejdůležiější součástí budou ovšem ukázky možných aktivit (např. kombinace německého jazyka a dějepisu, biologie, matematiky atd.), kterými se účastníci mohou inspirovat. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. et Mgr. Sylva Nováková, Ph.D. Anotace: Zvuková stránka francouzštiny může být v procesu vyučování/ učení se významný zdrojem motivace i demotivace pro žáky i učitele. Od teoretických východisek (porovnání artikulační báze obou jazyků a z nich plynoucí potřeba adekvátních postupů) přejdeme k efektivním činnostem fonetické průpravy, včetně korektivních cvičení, a k možnostem rozvíjení řečových dovedností (zejména ústního projevu a poslechu s porozuměním). Webinář je určen vyučujícím francouzštiny na různých typech škol. Jeho cílem je vybavit účastníky novými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti, přičemž sdílení dobré praxe bude vítáno! |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Skopcová Anotace: Warmers, coolers and fillers are short activities, often in the form of a game, which are used to motivate and encourage students and to have some fun. While warmers are great to be introduced at the beginning of a lesson, coolers can help calm students down and the fillers save us when a planned activity was too short and the teacher has a few minutes left. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Helena Peřinová Anotace: Práce s metodou CLIL - Content Language Integrated Learning = obsahově a jazykově integrované vyučování, tedy situace, kdy využíváme cizí jazyk jako prostředek vyjadřování při výuce nejazykového předmětu nebo naopak Webinář je připraven pro učitele ZŠ na 1. i 2. stupni, kteří by rádi začali s metodou CLIL a neví jak. Čas bude věnován i tomu, jak přesvědčit rodiče, že tato metoda může být vhodná pro každého žáka, a to i v rámci společného inkluzivního vzdělávání. Budou nabídnuty konkrétní aktivity, materiály pro jednotlivé předměty a rovněž metody, jak práci svou a svých žáků také ukázat, prezentovat. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Pavla Puškášová; Mgr. Jakub Puškáš Anotace: Webinář je určen pro všechny učitele anglického jazyka, kteří hledají způsoby, jak zpestřit svoje hodiny cizího jazyka a jak oživit výuku za využití známých i méně známých společenských her. Ve webináři si představíme hry na procvičování slovní zásoby, případně gramatických jevů, hry na rozvoj jazykových dovedností (speaking, listening) i hry "jen tak pro radost". |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Jana Drábková; Mgr. Klára Šlehoferová Anotace: Cílem webináře je seznámit účastníky s různorodými typy her na opakování a procvičování slovní zásoby. V úvodu webináře si v krátkosti shrneme přínosy her při osvojování si nové slovní zásoby nebo při jejím opakováním. Pracovním jazykem bude čeština, ukázky her budou prezentovány na příkladu výuky češtiny. Všechny hry budou moci účastníci aplikovat ve svých hodinách výuky cizího jazyka. |
|
|
|
Lektorka: MAppLing. Monika Skořepová Anotace: Webinář seznámí účastníky s ověřenými aktivitami, které zaujmou i znuděné studenty. Nabídne tipy, jak lze studenty zaujmout, rozmluvit, rozepsat a představí vhodná témata, projekty - krátkodobé a dlouhodobé - jejich prezentace a hodnocení. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Skopcová Anotace: Do you have a dilemma on how to present new grammar to your students so that they are entertained and not frustrated? Let's have a look at how to find an interesting and clear context for the presentation, how to playfully practise new knowledge, and last but not least, how to work with mistakes that will naturally appear during the free practice stage. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Michal Grebeň; Mgr. Roman Chovanec Anotace: Náplní webináře jsou didaktické nápady a praktické aktivity zaměřené na efektivní rozvoj konverzačních schopností nenásilnou formou. Aktivity budou názorně předvedeny, je možné je využít pro studenty různých úrovní jazyka i věku. Cílem těchto aktivit je nejen efektivní, ale i zábavné procvičení konverzace, vybraných gramatických jevů a slovní zásoby. |
|
|
|
Lektorka: MAppLing. Monika Skořepová Anotace: Jak začít s výukou angličtiny v MŠ, vhodná hodinová a časová dotace, počet dětí, zařazení do režimu dne, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat, využití mateřského jazyka kdy ano a kdy ne? Během webináře si projdeme náměty na aktivity - v pohybu, říkanky, písničky, využití běžných předmětů k výuce. |
|
|
|
Lektorka:MAppLing. Monika Skořepová Anotace: Webinář nabídne tipy z praxe do výuky angličtiny, které usnadní výuku cizího jazyka dětem s poruchami učení. Zaměříme se na audio orální výuku, přechod na čtení, přechod na psaní v Aj, práci ve skupinách, využití asistenta, testování a známkování dětí. |
|
|
|
Lektorka: MAppLing. Monika Skořepová Anotace: Webinář seznámí účastníky s ověřenými aktivitami, které zaujmou i znuděné studenty. Nabídne tipy, jak lze studenty zaujmout, rozmluvit, rozepsat a představí vhodná témata, projekty - krátkodobé a dlouhodobé - jejich prezentace a hodnocení. |
|
|
|
Lektorka: MAppLing. Monika Skořepová Anotace: Představíme si ukázky činností, které udrží děti aktivní - aktivity prstové, v pohybu, komunikační, soutěže, využití zajímavých výtvarných technik, jednoduché vaření, projekty krátkodobé a dlouhodobé. |