|
|
Lektor: Martin Beneš Anotace: Webinář je zaměřen na seznámení s programovacím jazykem Python pro začátečníky, popř. „neprogramátory“. Úvodem projdeme přípravu na práci s Pythonem, tj. instalace Pythonu, volba vhodného vývojového prostředí a porovnání vývojových prostředí ze vzdělávacího hlediska. Samotné programování pokryje práci s proměnnými, cykly a podmínkami. |
|
|
|
Lektor: Ing. Petr Voborník, Ph.D. Anotace: Na webináři bude předvedeno, jak lze za použití Scratche vyučovat základní algoritmické konstrukce od jednoduchých (vstupy/výstupy, větvení…), až po složité (algoritmy řazení či práce s 2D poli). Ukážeme si, jak jednoduše vytvářet efektní hry s principy objektově orientovaného programování nebo připravovat vlastní výukové aplikace a pomůcky nejen pro ICT předměty. |
|
|
|
Lektorky: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D., PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. Anotace: Tento webinář se zaměřuje na formativní hodnocení v předmětu Informatika a je vhodný pro učitele základní školy (více pozornosti bude kladeno na druhý stupeň základní školy), kteří se chtějí seznámit s některými z možností využívání formativního hodnocení. Je určen spíše pro ty, kteří se s formativním hodnocením prozatím příliš nesetkali, nebo ho v praxi neuplatňují. V rámci webináře budou představeny praktické ukázky, jak uplatňovat právě principy formativního hodnocení i se zaměřením na nový obsah oboru Informatika. Pozornosti se dostane hodnocení, zpětné vazbě nebo plánování pozpátku. |
|
|
|
Lektorka: RNDr. Jitka Rambousková Anotace: Cílem webináře je na praktických příkladech ukázat, jak aktivizovat žáka v hodinách s využitím různých prostředků ICT. Představíme si nástroje, které využívají PC i mobilní zařízení. V rámci webináře se účastníci seznámí například s prostředky po brainstorming či tvorbu myšlenkových map. Představíme si i řadu dalších nástrojů na tvorbu různých akvivit, které mohou snadno tvořit jak učitelé, tak žáci. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Tomáš Feltl Anotace: 3D tisk je jedním z dnešních rychle se šířících fenoménů. V kombinaci s 3D modelováním nám tato technologie přináší skutečně netušené možnosti, a to i v rámci výuky na všech typech a úrovních škol. Nejde přitom jen o zařazení 3D tisku jako další technologie v rámci výuky IVT. 3D tisk je nástroj, který využijeme prakticky ve všech předmětech! V rámci tohoto webináře se seznámíte s nejrozšířenějšími 3D tiskovými technologiemi. Dotkneme se konkrétních tiskových řešení, i jejich vhodnosti/nevhodnosti pro "nasazení" ve školním prostředí. Podíváme se také na konkrétní možnosti využití 3D tisku ve školním prostředí včetně různých úskalí, které na učitele při zavádění 3D tisku do výuky čekají. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Jan Berki, Ph.D., Mgr. Daniel Janata Anotace: Daniel Janata si povídá s Janem Berkim na téma, proč a co se změní v informatice na základních školách. Jak Berki odpovídá na otázky, co s sebou nová informatika přináší za témata, výzvy a příležitosti. Ve svých odpovědích ukazuje, jak o tématu přemýšlet a co je třeba řešit. Na teoretický úvod navazuje druhý prakticky zaměřený díl "Modelové ŠVP pro novou informatiku a další praktické informace", ve kterém se lektor zaměří na modelové ŠVP pro informatiku a bude podrobně odpovídat na vybrané dotazy položené účastníky během sledování prvního dílu. |
|
|
|
Lektorka: Ing. Irena Vajen Anotace: Webinář nahlíží na problematiku kybernetické bezpečnosti z pohledu netikety se zaměřením na digitální stopu člověka či školy. Dnes již pojem digitální identita člověka není neznámý, ale je potřeba si uvědomit jaké nebezpečí a etické problémy jsou s ní spojené. Téměř jakýkoli pohyb na internetu zanechává za uživatelem soubor informací, ať už z vytvářených příspěvků, ukládaných fotografii, aktivit na sociálních sítích, z vnitřních záznamů webů (tzv. log. soubory) a podobně, ze kterých lze sestavit profil člověk a tento může být následně prostředkem ke zneužití. Obsah programu:
|
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Každý z učitelů jistě někdy velmi rychle potřeboval připravit konkrétní aktivitu pro motivaci žáků, podporu samotného obsahu výuky nebo reflexi hodiny. Webinář je založen na modelu plánování výuky učitelem a učení žáka E-U-R a zaměřuje se na rychle připravitelné aktivity v převážně online prostředí. Sice aktivity budou představovány na informatickém obsahu se zaměřením na druhý stupeň základní školy, ale určitě se hodí i pro vyučující dalších předmětů a jiných stupňů jako inspirace do vlastní výuky. Mezi tyto online platformy a prostředí by se mohly řadit např. Flippity, WordWall, LearningApps a mnoho jiných. Uvidíme, co všechno stihneme v jedné hodině. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Webinář ukáže účastníkům, kromě samotného zapojování různých možností pro rozvoj algoritmického myšlení do výuky, jak je nutné myslet i na didaktický aspekt tak, aby se z žáka nestala pouze figurka, která opisuje kusy kódu, nebo přetahuje bloky dle toho, co předvádí učitel. Rozvoj algoritmického myšlení u žáků sebou nese i mnoho úskalí pro učitele, typicky větší míra volnosti ve smyslu přizpůsobení algoritmu, kontrola základních vlastností algoritmu (jako jednoduchost, obecnost, ...), hledání chyby v algoritmech žáků. Navíc každý z žáků by měl mít možnost pocítit, že alespoň minimálně uspěl (rozfázování algoritmického úkolu na menší funkční části). Webinář právě tyto pohledy rozkryje a ukáže na různých prostředích příklady jejich využití. Obsah programu:
|
|
|
|
Lektor: Mgr. Patrik Kavecký Anotace: Cílem webináře je přiblížit rozvoj digitální gramotnosti na gymnázium, a to včetně zamýšlených změn v RVP G ve smyslu klíčové kompetence digitální. Tento webinář by měl přinést kromě základního představení digitální gramotnosti a možné klíčové kompetence digitální i představení možných přístupů k rozvoji klíčové kompetence digitální na gymnáziu v konkrétních příkladech vzhledem k jednotlivým oborům. |
|
|
|
Lektor: Ing. Karel Rejthar Anotace: Webinář nepřímo navazuje na předchozí webinář Využití otevřených dat ve výuce. Zde si ukážeme, jak jednoduše vytvořit mapu, mapovou vizualizaci z otevřených dat. Zaměříme se na úroveň států, kraje, okresu a klesneme až na úroveň obcí. Ukážeme si několik typů map, od kartogramu, přes heat mapu až po vlastní mapy. Zpracovávat budeme data z wikipedie, ČSÚ a jiných zdrojů. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Petra Boháčková Anotace: Cílem webináře je vzájemná výměna zkušeností a diskuze nad možným a vhodným začleněním podpůrných (mobilních) aplikací ve výuce různých předmětů pro učitele gymnázií, SOŠ a SOU. Půjde především o aplikace, které si učitel může naplnit vlastním obsahem. Zamyslíme se i nad tím, kdy je vhodné takovou aplikaci ve výuce použít. Zaměříme se na využití vhodných moderních a efektivních forem výuky s digitálními technologiemi opět v různých předmětech. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Petra Boháčková Anotace: Cílem webináře je vzájemná výměna zkušeností a diskuze nad možným a vhodným začleněním podpůrných (mobilních) aplikací ve výuce různých předmětů pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ. Půjde především o aplikace, které si učitel může naplnit vlastním obsahem. Zamyslíme se i nad tím, kdy je vhodné takovou aplikaci ve výuce použít. Zaměříme se na využití vhodných moderních a efektivních forem výuky s digitálními technologiemi opět v různých předmětech. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Jan Berki, Ph.D., Mgr. Daniel Janata Anotace: V druhém dílu navazujme na povídání Daniela Janaty s Janem Berkim o filozofii změn ve výuce informatiky na základní škole, které najdete ve webináři "Filozofie změn v informatice v RVP ZV". V úvodu lektor představí modelové ŠVP informatiky pro různé typy škol a v navazující části bude podrobněji reagovat na vybrané otázky, které byly pokládány účastníky během prvního dílu (https://youtu.be/vSb9M4YWE30). |
|
|
|
Lektor: Mgr. Zdeněk Hrdina Anotace: V rámci webináře budou účastníci seznámeni se základními jazyky pro tvorbu webu, bude předvedeno moderní vývojové prostředí a jeho výhody proti jednodušším nástrojům. Účastníci se seznámí s frameworkem Bootstrap, ukáží se jeho principy, uvidí praktickou ukázku psaní kódu v tomto frameworku, výhody Bootstrap proti psaní kódu pouze v HTML a CSS. Účastníci se seznámí s dalšími zdroji informací pro výuku. Témata webináře:
|
|
|
|
Lektor: Ing. Milan Hausner. Anotace:ebinář se věnuje problematice ochrany osobních údajů ve školství a souvisejícím otázkám s touto oblastí. Přináší nejen přehled legislativy, ale také příklady z praxe, vysvětluje častá chybná a nadbytečná řešení jako jsou například některé souhlasy zákonných zástupců. Vysvětluje současný postoj Úřadu na ochranu osobních údajů k některým sporným otázkám, jako jsou biometrické údaje apod. Součástí prezentace je také online dotazník k typickým příkladům činnosti ve školách. Webinář představí i některé projekty z této oblasti, které byly oceněny v loňské přehlídce DOMINO jako možný příklad sdílení dobré praxe. Lektorem je dlouholetý ředitel školy a nyní pověřenec pro ochranu osobních údajů pro MČ. |
|
|
|
Lektor: PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. Anotace: V rámci projektu Podpora rozvíjení informatického myšlení vznikly učebnice, které reflektují změny provedené v rámci tzv. malé revize RVP. Součástí obsahu nového vzdělávacího oboru Informatika se staly kromě jiného také okruhy data, informace, modelování a informační systémy. Ve webináři se zaměříme na s nimi související očekávané výstupy, které můžete naplnit při výuce na konci prvního a začátku druhého stupně s pomocí vzdělávacího materiálu Práce s daty, který je dostupný v on-line podobě. Zaměříme se také na evidenci, kontrolu a interpretaci dat i další činnosti, které s nimi můžeme dělat. Vše doprovodíme metodickými pokyny, jak k dané problematice ve výuce přistupovat, aby se mohlo rozvíjet informatické myšlení. |
|
|
|
Lektor: Mgr. et Bc. Libor Klubal, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je prakticky a přehledně představit a vysvětlit systém zavádění technologií do výuky podle modelu SAMR. Tento model je zaměřen zejména na postupnou integraci nástrojů ICT do vzdělávání s ohledem na znalosti a dovednosti učitelů. Zaměřuje se na cíle výuky a popisuje postupnou změnu od pouhého nahrazení klasických nástrojů digitálními, až po úplnou změnu výukových cílů. Součástí webináře budou praktické ukázky, soubory aplikací, webové nástroje atp. |
|
|
|
Lektor: PhDr. Tomáš Jakeš, Ph.D. Anotace: K rozvoji informatického myšlení žáků na základních školách nemusí sloužit jen klasická dětská programovací prostředí. Zajímavou alternativu představují i robotické stavebnice, které do výuky přinášejí problémy z reálného světa. V rámci projektu PRIM proto vznikla nová učebnice LEGO robotiky pro 2. stupeň ZŠ, využívající jednu z nejrozšířenějších stavebnic LEGO Mindstorms EV3. Učebnice, kterou si na webináři představíme, slouží k rozvoji informatického myšlení žáků primárně 8. a 9. tříd základní školy. Pojďme se společně podívat, jak lze robotiku vyučovat, jaké aktivity volit, jak učit žáky nad problémy přemýšlet, dělit si je na menší části i pracovat s chybou. |
|
|
|
Lektoři:PhDr. Josef Procházka, Ph.D., PhDr. Daniel Tocháček Anotace: Webinář se zaměřuje na představení učebnice edukační robotiky pro 1.stupeň ZŠ s využitím 2. generace edurobotických sad LEGO WeDo. Bude představena ověřená metodika práce spolu s pracovními listy a jednotlivými aktivitami, které učebnice obsahuje. V rámci jednotlivých aktivit je možné předvést, jak z kostek postavit model, připojit senzory, motory, řídící prvky a naprogramovat robota v ikonickém SW LEGO WeDo 2.0. Na závěr budou představeny zkušenosti z praxe a nástíněny další možnosti rozvoje informatického myšlení s využitím robotických stavebnic. |
|
|
|
Lektorka: Ing. Bc. Eva Fanfulová Anotace: Unplugged aktivity jsou aktivity, při nichž se nevyužívá počítač ani jiné podobné zařízení. Na webináři se účastníci seznámí s různými možnostmi rozvoje informatického myšlení s využitím unplugged aktivit vhodných pro žáky 1. stupně základních škol. Prezentované aktivity budou sloužit jako inspirace, některé z nich si účastníci vyzkouší přímo při webináři. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je ukázat propojenost kurikulárního vymezení digitální kompetence (v RVP) a konkrétních možností rozvoje digitální gramotnosti ve výuce. Webinář představí základní koncept digitální gramotnosti, vazbu digitálních kompetencí na jednotlivé obory a možnosti, jak v těchto oborech, resp. předmětech jednotlivé kompetence rozvíjet. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace:Obměna a obnova témat ve výuce informaticky zaměřených předmětů je v současnosti velmi diskutovaná. Hlavní je však změna v přemýšlení o novém přístupu k informatickým tématům, a to spíše směrem k rozvoji informatického myšlení. Tento webinář ukazuje jednu z cest, která se v novém obsahu Informatiky nabízí: Programování a algoritmizace. Konkrétně se tento webinář zaměřuje na druhý stupeň základní školy. Vychází nejen z připravených učebnic a materiálů v rámci projektu Podpora rozvíjení informatického myšlení. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Jiří Pech, Ph.D. Anotace: Webinář představuje dvě učebnice vzniklé v rámci projektu PRIM, a to Robotika: programujeme Arduino a Robotika: programujeme Micro:bit pomocí Pythonu. Bude vysvětlena struktura učebnic a ukázáno, jak s učebnicemi mohou pracovat učitelé, žáci a případně i rodiče. Dále je zmíněn obsah obou učebnic a navržena cílová skupina pro obě učebnice s ohledem na věk žáků a typ školy. Obě učebnice jsou zveřejněny na GitHubu. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Na webináři se učitele seznámí se dvěma typickými blokovými prostředími pro rozvoj algoritmického myšlení, jejich výhodami a limity, možnostmi a dalšími aspekty tak, aby se dokázali rozhodnout, které prostředí do základní školy pro své žáky vybrat. Účastníci se seznámí i s konkrétními využití jednotlivých prostředí a možnostmi připojení k různým dalším zařízením a prostředím (např. mBot, Micro:bit, Minecraft). |
|
|
|
Lektorka: Bc. Eliška Vyhnánková Anotace: Webinář seznámí účastníky s informacemi o tom, jaké používá mladá generace sociální sítě a jaké jsou v dané oblasti současné trendy. Bude zaměřen zejména na komunikaci na sociálních sítích. Současně provede webinář učitele možnostmi, jak s mladými lidmi (žáky a studenty) řešit bezpečnost. Vzdělávací program také představí varianty, jak se účinně bránit jejich zneužití. Obsah programu:
|
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je seznámit učitele se strukturací vědomostí prostřednictvím různých organizérů s přihlédnutím k individuálnímu přístupu k žákovi v organizaci jeho vědomostí. Webinář se zaměřuje i na různé způsoby interpretace dat i jejich grafické znázornění (mapy pojmů, pojmové a myšlenkové mapy, diagramy a další typy organizérů) a kromě samotných zásad tvorby ukazuje i různé nástroje a příklady samotného využití v hodinách. Přestože se webinář orientuje na informaticky zaměřené předměty a obsah oboru Informační a komunikační technologie, organizéry lze využít i v dalších oborech a oblastech jak ve škole, tak pro vlastní rozvoj. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Vzhledem k současnému stavu a zavádění nového obsahu oboru Informatika na základní školy se jeví jako velmi zásadní ukazovat příklady, které by mohly být inspirací do hodin předmětu Informatika. Tento webinář cílí na představení jednoho z témat v RVP ZV oboru Informatika, konkrétně Informační systémy. Setkání je plánované jako praktické, snad i inspirativní, a budou představeny příklady, jak uchopit a představit žákům téma Informační systémy na základní škole. |
|
|
|
Lektor: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. Anotace: Webinář popisuje vliv aktuálního vývoje digitálních technologií na výkové postupy - tzv. digitální pedagogiku. Objasňuje formy implementace technologií v rámci existujících didaktických koncepcí (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus) a souvislosti s různými teoriemi inovací výuky v rámci všech existujících vzdělávacích prostředí (formální, neformální, informální). Nastíní možnosti využití vlastních digitálních zařízení žáků i rizika s tím spojená (např. zvětšování rozdílů mezi různými socio-ekonomickými skupinami). Zvláštní pozornost věnuje rozvoji kompetencí pro 21. století, především informačnímu myšlení a digitální gramotnosti. To vše v souvislosti s blížící se revizí RVP. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Pojmová mapa se dá popsat jako hierarchická struktura složená z pojmů a vztahů mezi nimi, která umožňuje na první pohled vidět, jak žák o zobrazeném pojmu nebo tématu uvažuje, kde látce nerozumí. Zároveň učitel velmi snadno může předkládat žákům strukturu, která shrnuje to, co by měli vědět a zapamatovat si jinak než v lineárním textu. Tento webinář navazuje na první webinář Strukturace vědomostí v informaticky zaměřených předmětech. A vzhledem k tomu, že se více webinářů a online zdrojů zaměřuje tematicky na myšlenkové mapy, zde bude představena hlouběji práce s pojmovou mapou, jejími principy a využití v oblasti ICT. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. Anotace: Unplugged aktivity - aneb Informatika bez počítače - tedy aktivity bez spuštění počítače, se pro informaticky zaměřené předměty představují převážně pro menší žáky prvního stupně nebo mateřských škol. Tyto aktivity však ukazují nutnost soustředit se bez přítomnosti počítače na problémy, které s digitálními technologiemi souvisí. Pro pochopení smyslu a principu fungování digitálních technologií je však možné vysledovat i aktivity, které jsou vhodné pro druhý stupeň základní školy. Na webináři se účastníci seznámí s konkrétními možnostmi zapojení unplugged aktivit do výuky informaticky zaměřených předmětů na druhém stupni základní školy, a to z oblasti práce s daty, grafiky, sítí či algoritmizace. |
|
|
|
Lektor: Ing. Karel Rejthar Anotace: Webinář se zaměří na praktické ukázky využití otevřených dat ve výuce. Ukážeme si jak s žáky zpracovat aktuální témata: COVID 19 z pohledu dat, volební výsledky, data z Wikipedie a mnoho jiných praktických ukázek. Kde najdeme otevřená data, jaký mají formát, jak se na ně napojit a mnohem více. Ukázky budou realizovány v programu Power BI Desktop. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Tomáš Feltl Anotace: V rámci tohoto webináře se účastníci seznámí s problematikou 3D modelování s ohledem na běžné školní prostředí, a to napříč předměty v duchu STEAM. Ukážeme si, jaké modelovací aplikace/nástroje jsou nám učitelům k dispozici, jak složité/jednoduché je jejich zvládnutí a kolik něco takového školu finančně „stojí“. Zjistíme také, kde na internetu hledat hotové 3D modely použitelné např. pro 3D tisk výukových pomůcek a jak takový „nalezený“ model upravit k „obrazu svému“ (zvětšit, zmenšit, přidat logo školy ap.). Webinář je určen pro úplné začátečníky. |
|
|
|
Lektor: Mgr. et Bc. Libor Klubal, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je představit různé možností využití aplikací a služeb pro evaluaci znalostí, testování a získávání zpětné vazby ve výuce informatiky. Prostor bude věnovaný aplikacím Kahoot, Nearpod a Socrative, účastníci se seznámí s principem těchto aplikací a s jejich specifickými prvky. S ohledem na cílovou skupinu se budeme těmto nástrojů věnovat z ohledem na jejich využití vlastními žáky a podporu jejich dovedností v oblasti ICT a digitální gramotnosti. |
|
|
|
Lektor: Mgr. et Bc. Libor Klubal, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je představit různé možností využití aplikací a služeb pro evaluaci znalostí, testování a získávání zpětné vazby ve výuce informatiky. Prostor bude věnovaný aplikacím Kahoot, Nearpod a Socrative, účastníci se seznámí s principem těchto aplikací a s jejich specifickými prvky. Představeny budou i další webové nástroje a jejich specifika. |