Webináře k oborovým didaktikám pro 1. stupeň ZŠ najdete také v ostatních metodických kabinetech.
|
|
Lektorka: Mgr. Lenka Minářová Anotace: Při práci s dětmi předškolního věku a mladšího školního věku je důležité znát základní vývojové potřeby a umět pracovat s jejich otisky v chování a jednání dítěte. Zejména pak s důsledky jejich neuspokojení. Tyto momenty velmi ovlivňují vývoj dítěte a jeho reakce na vnější události, navazování vztahů mezi vrstevníky a v pozdějších letech navazování zásadních vztahů v životě a k sobě samému. Cílem Webináře je pochopení základních vývojových potřeb dítěte, důsledky plynoucí s jejich neuspokojení a jejich možné projevy v mateřské a základní škole. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Hana Kuciánová, doc.PaedDr. Martina Maněnová, Ph.D. Anotace: Webinář přiblíží výuku informatiky na 1. stupni ZŠ. Konkrétně se bude jednat o reflexi výuky prvního roku nové informatiky a jejího vztahu k ostatním předmětům. Bude představena koncepce výuky - ve vztahu ke Školnímu vzdělávacímu programu, výchozí materiály (např. vzorové ŠVP z projektu PRIM, pomůcky a zdroje, ze kterých vyučující čerpala - Informatika s Emilem, robotické hračky apod.). |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Zuzana Janoušková Anotace: Webinář poskytne účastníkům ucelený přehled materiálů, aktivit a pár tipů ověřených v praxi běžných škol, které lze využít v rámci výuky češtiny jako druhého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem, ale i při výuce předmětů na 1. stupni. Webinářem vás provede zkušená lektorka a pracovnice společnosti META, o.p.s. Zuzana Janoušková. Společnost META poskytuje pedagogům a školám poradenství ve vzdělávání dětí, které nemají žádnou či dostatečnou znalost češtiny. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D. Anotace: Webinář seznamuje se základními principy alternativních a inovativních škol. Vymezuje základní pojmy, představuje společné rysy alternativních škol, poukazuje na rozdíly mezi tradičním a alternativním pojetím vzdělávání. Představeny jsou jednotlivé typy alternativních a inovativních mateřských a základních škol (např. Montessori pedagogika, Waldorfská pedagogika, Intuitivní pedagogika, Lesní mateřské školy, vzdělávací program Začít Spolu, koncept Unschooling aj.) a jejich základní východiska a principy. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Ing. Andrea Tláskalová, Mgr. Jana Pluhařová Anotace: Tímto webinářem vás provedou zkušené lektorky "tandemovou výukou". Zaměříme se na spolupráci zkušenějšího učitele se začínajícím učitelem či studentem pedagogické fakulty. Budeme se tedy věnovat formě spolupráce uvádějícího učitele (mentora) s mentorovaným. Jako důležitou vnímají lektorky spolupráci dvou kolegů stejné aprobace v rámci jednoho vyučovaného předmětu, a to za účelem podpory kolegiální spolupráce a vzájemného slaďování týmu. Zaměříme se také na spolupráci dvou kolegů různých aprobací v rámci jednoho vyučovaného předmětu. Podpoříme tak mezipředmětové vazby i slučování více vzdělávacích oborů do jednoho předmětu. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Šárka Muchová, Mgr. Hana Splavcová Anotace: Jedním z vážných a častých důvodů pro udělení odkladu povinné školní docházky jsou nedostatky v komunikačních dovednostech a logopedické obtíže dětí. Jaký význam má logopedická prevence v mateřské škole? Může obtíže zmírnit, či zcela eliminovat? Co může učitel udělat pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte? Jak může podpořit správnou výslovnost? V dnešním webináři představíme příklad inspirativní praxe s náměty pro vytváření logopedických chvilek. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Hana Splavcová Anotace: Adaptace dítěte na prostředí mateřské školy je důležitým tématem předškolního vzdělávání. Dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání je jednou z psychosociálních podmínek, že "nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí a situaci". Na prostředí mateřské školy a novou rodinnou situaci se ovšem neadaptují jen děti, ale i jejich rodiče. Co bychom měli o dítěti vědět před nástupem do mateřské školy? Jak můžeme tyto informace získat? Čím můžeme rodiče podpořit, aby byl vstup jejich dítěte do mateřské školy plynulý? Je vhodnější adaptace dítěte s rodičem, nebo bez? Cílem webináře je přinést odpovědi na tyto a další otázky tak, abychom přispěli k rozvoji každého dítěte a umožnili mu vstoupit na vzdělávací dráhu pozitivně. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Hana Splavcová, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. Anotace: Má být dítě připravené na školu nebo škola na každé dítě? Z mateřských škol bývá často slyšet, že nástup do základní školy je pro děti velmi tvrdý a je třeba je na něj dobře připravit. Základní škola zase operuje argumentem, že program mateřské školy je příliš rozvolněný a děti si „jen“ hrají. Jakou funkci má z pohledu vstupu do základní školy plnit mateřská škola, co by nemělo být v posledním roce před vstupem do školy opomíjeno a co je naopak nadbytečné? Zamyslíme se nad tím, které činnosti jsou vhodné, zda patří do přípravy na školu vyplňování pracovních listů, skupinová práce nebo sebehodnocení dětí. A zda je možné sladit očekávání všech zúčastněných aktérů ku prospěchu dětí. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Hana Splavcová Anotace: Změna právních předpisů zajišťující jazykovou podporu dětem-cizincům v povinném předškolním vzdělávání vzbudila velký zájem o danou problematiku. Jazykovou podporu ovšem potřebují všechny děti s odlišným mateřským jazykem. Kdo je dítě-cizinec? Jaká jsou specifika práce s dětmi, které mají snížené komunikační schopnosti v českém jazyce? Webinář přinese učitelům v mateřských školách konkrétní praktická doporučení pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem a komunikaci s rodinou. |
|
|
|
Lektorky:Mgr. Lenka Minářová Anotace: Agrese u malých dětí je jev, který v mnoha lidech automaticky vzbuzuje odpor, potřebu potlačení či úplného odstranění. Cílem tohoto webináře je ukázat, že agrese je zcela přirozený jev organismu, je vlastní každému z nás. Ukážeme si možnosti, jak lze na tyto projevy reagovat, jak mohou dospělí vhodně zasáhnout, aby dětem pomohli a vytvořili jim bezpečný prostor pro její zvládnutí. Společně si nastíníme teoretický rámec vzniku a původu agrese, její formy a popíšeme její projevy u dětí. Zmíníme důležitost dobře nastavených pravidel ve skupině i ve vztahu učitel - žák a uvedeme doporučení při komunikaci s rodiči. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Hana Splavcová Anotace: Rozvoj gramotností dětí předškolního věku patří mezi běžné činnosti učitele v mateřské škole. V mateřské škole děláme propedeutiku, tedy základ pro budoucí učení, vytváříme pevné základy, na kterých mohou stavět nejen učitelé vyšších stupňů vzdělávání, ale i dítě samotné. Mezi základní (prioritní) gramotnosti řadíme gramotnost čtenářskou, matematickou a digitální. Jaké možnosti pro jejich rozvoj u dětí máme v mateřské škole? Najdeme pro jejich rozvoj oporu v RVP PV? Kdy máme s rozvojem gramotností začít? Na tyto i další otázky odpoví tento webinář, jehož cílem je vnést základní vhled do problematiky. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Petra Keprtová Anotace: V současné době využíváme pro svou učitelkou práci různorodé online nástroje a aplikace, které nám umožňují překonat vzdálenost mezi námi. Ale stále platí, že hodnocení a zpětná vazby jsou chvíle, kdy žák a učitel spolupracují nejtěsněji. I přesto, že nejsou ve stejném čase na stejném místě. Co nás v tomto procesu může podpořit v různých fázích učení? Jak se na hodnocení připravit před samotnou výukou? Jak s hodnocením a zpětnou vazbou naložit při samotném učení dětí? Na tuto otázky budeme hledat odpovědi. představíme si některé konkrétní techniky. Nabídneme ukázky z učitelské praxe. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Věra Váňová Krejčová, Ph.D. Anotace: Co si představit pod pojmem podnětné učební prostředí? Jak prostředí třídy uspořádat, aby podporovalo samostatnost dětí i jejich vzájemnou spolupráci? Na příkladech mateřských a 1. stupně základních škol si ukážeme:
|
|
|
|
Lektorky: PhDr. Hana Havlínová, Ph.D., Mgr. Jitka Etheridge, Mgr. Alena Postupová Anotace: Distanční výuka je pojem, který je v současnosti skloňován ve všech pádech a je pravděpodobné, že se s touto formou výuky budeme setkávat i v budoucnosti. Přestože je od prezenční výuky v mnoha ohledech odlišná, didaktika distančního vzdělávání v českém pojetí zatím neexistuje. Každý učitel se s tímto novým požadavkem vyrovnává v rámci svých možností a podle potřeb svých žáků. Důležitou roli sehrává nastavení podmínek v dané škole. Z mnoha důvodů se jako nejkomplikovanější jeví distanční vzdělávání v 1. třídě základní školy. Podělíme se s vámi o konkrétní zkušenosti učitelů 1. ročníku, představíme vám jednu z možností, jak lze výuku organizovat, aby celá zodpovědnost za vzdělávání dětí nebyla přenesena na rodiče, ukážeme, jaké technické i netechnické pomůcky a prostředky se nám osvědčily a samozřejmě zmíníme i překážky, které je nutné překonávat. Na závěr nabídneme několik osvědčených tipů pro plánování distanční výuky a pro přípravu online hodiny, které jsou využitelné pro všechny ročníky 1. stupně. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Mgr. Eva Burdová, MBA Anotace: V rámci webináře "Komunikace pedagogů MŠ s rodiči aneb neboj, mámo, má se tu dobře" se na chvíli zastavíme a budeme si společně povídat o komunikaci s rodiči v mateřské škole, o stavbě úspěšné komunikace a o vnímání emocí a práci s emocemi při komunikaci s rodiči. Co nám může pomoci? Většina nedorozumění souvisí se strachy rodiče. Nejen dítě, ale i rodič se odpoutává a přivádí nám do mateřské školy to nejmilovanější, co má. Také od nás rodič poprvé slyší, že třeba něco není v pořádku. Proto si povíme i o fázích přijetí nežádoucí informace, jak je pochopit a v rozhovoru ovlivnit. Prodiskutujeme si, jaká očekávání od mateřské školy mají rodiče a jaká očekávání od rodičů mají učitelé a jak se můžeme sejít na společné komunikační vlně. Jak rodiče informovat, jak sdělovat citlivý obsah? Jak rodiče podpořit a zároveň nasměrovat? To jsou časté otázky, které od paní učitelek dostávám. K dobré spolupráci vždy přispívá, když se podaří vytvořit neformální vztahy, které vycházejí z běžného chodu mateřské školy. Informovanost všech stran je základ a neustálá verbalizace pravidel pomáhá předcházet nekonečným diskuzím. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Mgr. Eva Burdová, MBA Anotace: V rámci webináře "Komunikace pedagogů MŠ s rodiči aneb neboj, mámo, má se tu dobře" se na chvíli zastavíme a budeme si společně povídat o komunikaci s rodiči v mateřské škole, o stavbě úspěšné komunikace a o vnímání emocí a práci s emocemi při komunikaci s rodiči. Co nám může pomoci? Většina nedorozumění souvisí se strachy rodiče. Nejen dítě, ale i rodič se odpoutává a přivádí nám do mateřské školy to nejmilovanější, co má. Také od nás rodič poprvé slyší, že třeba něco není v pořádku. Proto si povíme i o fázích přijetí nežádoucí informace, jak je pochopit a v rozhovoru ovlivnit. Prodiskutujeme si, jaká očekávání od mateřské školy mají rodiče a jaká očekávání od rodičů mají učitelé a jak se můžeme sejít na společné komunikační vlně. Jak rodiče informovat, jak sdělovat citlivý obsah? Jak rodiče podpořit a zároveň nasměrovat? To jsou časté otázky, které od paní učitelek dostávám. K dobré spolupráci vždy přispívá, když se podaří vytvořit neformální vztahy, které vycházejí z běžného chodu mateřské školy. Informovanost všech stran je základ a neustálá verbalizace pravidel pomáhá předcházet nekonečným diskuzím. |
|
|
|
Lektorky:Mgr. Lenka Minářová Anotace: Emoce jsou hlavní hybnou silou našeho chování a jednání. Jejich přijetí a zdravý projev je základem pro funkční vztahy. Pochopení emočního prožívání, jeho přijetí, důvěra a zdravé hranice sebevyjádření jsou nezbytné faktory, které ovlivňují dítě na jeho cestě k přijetí a sebekontrole. Cílem webináře je ukázat možnosti rozvoje empatických dovedností u dětí a utváření jejich vlastního sebeobrazu a zdravého smýšlení o sobě. Nastíníme možnosti a způsoby práce s emocemi v rámci dětské skupiny, možnosti jak dětem přibližovat emoce a jejich projevy, např. práce s příběhem, projektivními metodami, pohádkami, aj. Zaměříme se na to, které reakce jsou vhodné a které naopak mohou v dětech zarazit emoční prožívání a ovlivnit tak jejich zdravý emoční vývoj. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D. Anotace: Webinář se zaměřuje na hru dětí předškolního a mladšího školního věku. Vychází ze vztahu hry a vnitřní motivace člověka. Pojednává o svobodné hře a jejím nenahraditelném významu v procesu učení, v rozvoji osobnosti a jedinečnosti dítěte. Seznamuje učitele s vlastnostmi a znaky, které má opravdová hra mít. Zamýšlí se nad současnou hrou dětí a jejím místem v systému vzdělávání. (Webinář navazuje na publikaci autorky Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání, Praha: Portál, 2014). |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Iva Škaloudová Anotace: Cílem webináře je přiblížit účastníkům vzdělávací cíle v mateřské škole, jejich hierarchii, vzájemné vztahy a vazbu k RVP PV. Pochopit jejich význam a smysl pro každodenní pedagogické činnosti s dětmi. Pochopit komplexní pojetí cílů při rozvíjení rozumové, sociální i osobnostní oblasti dítěte. Naučit je prakticky formulovat dlouhodobé a operativní cíle reflektující vzdělávání vedoucí k činnostním výstupům a klíčovým kompetencím. Naučit je cílevědomě plánovat činnosti s dětmi, konkretizovat pedagogické cíle a využívat je při stanovení vhodných metod a postupů. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Hana Splavcová Anotace: Školský zákon počítá s možností distančního vzdělávání dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Co to v praxi znamená pro mateřské školy? Jak nejlépe podpořit rodiny těchto dětí? Webinář přinese odpovědi na tyto otázky a pomůže ředitelům a učitelům připravit sebe i rodiny dětí na tuto možnost tak, aby nebyly děti přetěžovány, rodiny ani učitelé stresováni. |
|
|
|
Lektorky: RNDr. Hana Lišková Anotace: Program webináře je zaměřen na základní principy rozvíjení matematické gramotnosti v souvislosti s rozvojem kognitivní složky osobnosti dítěte. Věnovat se budeme především problematice obsahu zápisů při přechodu z MŠ na ZŠ. Upozorníme na úskalí při zanedbávání rozvíjejících činností v oblasti matematických představ, na předsudky a metody vedoucí k nebezpečnému formalismu, na nevhodné postupy, nepřiměřené nároky a na nebezpečí formálního učení od počátku matematického vzdělávání. V rámci webináře si ukážeme vhodné náměty pro potřeby zápisů do ZŠ. |
|
záznam | ||
|
záznam |