|
|
|
|
Lektor: Mgr. Tomáš Feltl Anotace: Na našich školách se pomalu, ale jistě, stávají 3D tiskárny a 3D tisk další běžnou „pomůckou“ učitele. 3D tisk přitom může dobře posloužit v mnoha různých oblastech výuky. V kombinaci s 3D modelováním nám tato technologie otevírá nové možnosti na všech typech a úrovních škol. 3D tisk je totiž „nástroj“, který využijeme prakticky ve všech předmětech! V rámci tohoto webináře se ale zaměříme na přírodovědné předměty. Nejdříve se krátce seznámíme s několika možnostmi využití 3D tisku při výuce přírodovědných předmětů a následně se budeme věnovat 3D tisku různých výukových pomůcek tak, abychom si pro začátek vystačili zcela bez 3D modelování. Můžete se těšit na řadu ukázek 3D tištěných objektů, které si klidně můžete také sami vytisknout, protože potřebné 3D modely najdete volně k dispozici na internetu. |
|
|
|
Lektor: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. Anotace: Webinář představí nálezovou databázi cévnatých rostlin Pladias a nabídne náměty na využití zpřístupněných dat ve výuce. Webový portál pladias.cz nabízí informace o rozšíření taxonů v ČR, data o taxonech i vegetačních jednotkách doplněná o určovací klíče. V druhé části se webinář zaměří na vybrané mobilní aplikace a nabídne náměty pro jejich výukové užití. |
|
|
|
Lektoři: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. Mgr. Michaela Svojanovská Anotace: Cílem webináře je poskytnout učitelům inspiraci k zatraktivnění výuky zeměpisu. Nejprve z pohledu učitelů zeměpisu představíme různé možnosti, jak začlenit školní geografické pokusy do výuky. Poté popíšeme krok za krokem školní pokus nazvaný „Od deště ke prameni“ převzatý se svolením autorů z webového portálu Earth Learning Idea (www.earthlearningidea.com). Jde o pokus, v němž žáci mají možnost hlouběji porozumět následujícím jevům v krajině: tvorba podzemních vod, vznik pramene, princip studny, znečištění podzemních vod a ochrana vodních zdrojů. V průběhu webináře ukážeme všechny potřebné pomůcky a materiály. Účastníkům webináře dáme k dispozici metodickou příručku upravenou pro potřeby českých učitelů a soubor pracovních listů určených pro žáky vč. závěrečného souhrnného testu. Pracovní listy provází žáky jednotlivými kroky celého pokusu. Žáci si do pracovních listů mohou formulovat své hypotézy a zaznamenávat odpovědi na položené otázky. Pokus jsme úspěšně vyzkoušeli v praktické výuce. Jsme přesvědčeni, že každý učitel, který se webináře zúčastní, bude schopen uskutečnit školní geografický pokus „Od deště ke prameni“ také ve své třídě. |
|
|
|
Lektoři: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.; Mgr. Jiří Brada Anotace: Kapalinové zoologické preparáty, známé většinou jako „válce“ patří mezi tradiční výbavu školních kabinetů biologie. Řada škol má ve svých sbírkách unikátní preparáty, které přežily řadu generací a některé z nich ještě pamatují první republiku nebo dokonce Rakousko-Uhersko. Většinou jsou ale ve špatném stavu a některé školy uvažují o jejich likvidaci. Naším cílem je pomoci tuto situaci zlepšit a pomoci školní sbírky válců zachránit. Tento webinář je určen všem učitelům, kteří by rádi válce ve svých školních sbírkách opravili, ale nevědí jak na to. Podobně jako v televizním kurzu vaření Vám krok za krokem ukážeme jednoduché postupy, jak vyschlé a poškozené válce opravit a navrátit jim jejich původní krásu a na co si při tom dát pozor. Ukážeme si také, jak si můžete vyrobit vlastní preparáty, například z uhynulých živočichů. Účastníci webináře dostanou k dispozici také písemný návod. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Jana Šindelářová, MBA, Mgr. Kateřina Turynová Anotace: Webinář je určený pro začínající učitele chemie na 2. stupni základní školy. Cílem je poskytnout návod na motivační, frontální i žákovské pokusy začínajícím vyučujícím chemie, kteří tak budou rozvíjet kompetence žáků a vytvářet pozitivní vztah k chemii jako vyučovacímu předmětu a následně i k dalšímu studiu chemie. Jednotlivé chemické pokusy budou vycházet z očekávaných výstupů RVP ZV pro 8. ročník základní školy. |
|
|
|
Lektor: Ing. Michal Kešner Anotace: Předmětem webináře bude aplikace fyzikálních věd při analýzách dopravních nehod, včetně seznámení účastníků se základními postupy řešení. Jednotlivé části zahrnou informace o získání potřebných dat při ohledání místa dopravní nehody i experimentálním ověření a získání dat. Zaměříme se na následnou aplikaci fyzikálních věd při řešení střetu, resp. předstřetového pohybu a posouzení možností zabránění nehodě. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. Anotace: Na tomto webináři účastníky seznámíme s vhodnými náměty na projektové a badatelsky orientované aktivity zaměřené na pozorování půdních organismů v laboratoři i v terénu, jejich roli při tvorbě půdy a význam pro udržení kvality půdy. Ve druhé části webináře se budeme věnovat námětům na skupinovou práci žáků, při které budou pracovat s internetovými digitálními mapami. Jejich úkolem bude navrhnout pro vybrané území vhodná opatření pro ochranu půdy a udržitelné hospodaření s půdou. Na webináři si vyzkoušíme výuku metodou tzv. „převrácené třídy“ – flipped classroom. Přihlášení účastníci dostanou odkaz na dva krátké populárně-naučné filmy o životě v půdě, které si před webinářem zhlédnou a na jeho základě vyřeší jednoduchý kvíz. Na informace z tohoto filmu budeme na webináři navazovat a dále je rozvíjet. Představené náměty jsou využitelné ve výuce přírodopisu, biologie a environmentální výchovy. Mají přesahy také do zeměpisu, fyziky i chemie a představují velmi dobrou možnost pro integrovanou výuku přírodovědných předmětů a ICT. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Bukáček Anotace: Války, násilí, přírodní katastrofy, korupce. Celkově je na tom svět špatně a máte pocit, že se vše jen zhoršuje, že? Bohatí ještě víc bohatnou, chudí upadají do ještě větší chudoby a brzy vyčerpáme všechny přírodní zdroje. Ano, to je obraz, který většina populace vidí v médích a nosí ve své hlavě. Ale je tohle opravdu skutečný svět počátku třetího desetiletí 21. století? Nebo jen virtuální realita, kterou si v našich myslích pomalu přetváříme ve skutečnost? A co teprve naši žáci, pro které jsou školy, média a sociální platformy prvním zdrojem informací? Abychom porozuměli problémům dnešního světa, potřebujeme aktuální data zpřístupněná na srozumitelné a veřejné platformě. Web Náš svět v datech má tento cíl. Prostřednictvím interaktivních vizualizací ukazuje, jak se svět změnil, kde děláme pokrok a kde zaostáváme. Z komentářů k těmto vizualizacím pak můžeme pochopit proč. V rámci webináře se zaměříme na cíle udržitelného rozvoje OSN, které mají být dosaženy do roku 2030. Na svět se nebudeme dívat optikou médií, politiků a korporací, ale jen a pouze pomocí faktů a názorných vizualizací. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lenka Kramářová Anotace: Vzhledem k tomu, že v současné době nikdy nevíme, kdy a která třída spadne do karantény, kdy a koho budeme učit hybridně, domnívám se, že pokusů na doma s jednoduchými a běžně dostupnými pomůckami není nikdy dost. A aby si snad každý mohl odnést alespoň nějakou inspiraci, opět mám připravený takový „fyzikální guláš“ – pokusy napříč tématy i ročníky. Bude mi ctí se s vámi setkat a třeba i malinko pomoci. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Libor Jelen, Ph.D. Anotace: Ozbrojené konflikty, politická nestabilita a krize, vojenské převraty a jiné politické dění skrze média přirozeně přitahují pozornost veřejnosti, studenty nevyjímaje. Zapojit politická témata do hodin zeměpisu či společenských věd však není jednoduchá záležitost. Učitelé sami často tápou, klasické učebnice či metodiky příliš nepomohou, respektive je jich nedostatek. Tento webinář se pokusí jednak systematizovat značně širokou tematiku, poskytne obecný metodický a teoretický rámec pro politická témata, a také představí konkrétní zdroje užitečné pro vytvoření vlastního výukového modelu. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Jitka Štrofová, Ph.D. Anotace: Webinář, který navazuje na webinář "Chemický děj efektně a efektivně", se zaměřuje na jednu z problematických oblastí výuky – chemické výpočty. Jeho cílem je představit experiment jako prostředek podpory při výuce chemických výpočtů. Účastníci webináře se budou moci prakticky seznámit s možnostmi využití jednoduchých digitálních senzorů při experimentaci učitele i žáka, ale také při řešení výpočtových úloh ve výuce chemie na ZŠ a SŠ. Konkrétní ukázky praktických úloh přiblíží kvalitativní i kvantitativní popis chemických dějů či přípravu roztoků látek a jejich vlastnosti. Vybrané úlohy budou zaměřené na vyjadřování složení roztoků, využití digitálních senzorů ve výuce chemie, ale také na "obávané" výpočty z chemických rovnic. Příklady úloh: 1. Příprava roztoku z běžného života o daném složení (hmotnostní %) a ověření správnosti pomocí refraktometru. 2. Stanovení neznámé koncentrace vzorku roztoku NaCl na základě konduktivity. 3. Výpočty z chemických rovnic – vztah mezi množstvím výchozích látek, produktů a zápisem chemické rovnice. Účastníci webináře navíc získají pracovní materiály, s nimiž pak budou moci pracovat ve svých hodinách, ale i autorské videosekvence realizovaných experimentů. V rámci webináře se s těmito materiály bude pracovat po celou dobu jeho trvání. |
|
|
|
Lektoři: Ing. et Ing. Anna Adámková, Ph.D., Ing. Martin Adámek, Ph.D. Anotace: Už jste to sice mnohokrát slyšeli, možná se tím i řídíte, ale jste si skutečně jistí, že je to či ono v rámci stravování pro Vás zdravé? V tomto webináři se dozvíte aktuální informace o potravinách, jejich působení na zdraví člověka a aktuální doporučení pro Vaši výživu. Na co se můžete těšit? Máme pro Vás připravena témata jako jsou mýty o jídle, démonizace potravin nebo problematika nových potravin. Dále informace o živinách, potravinové pyramidě, civilizačních nemocech i návod, jak si vyrobit zdravou svačinku. 1. Všeho s mírou aneb zlatá střední cesta – informace o malnutrici 2. Potraviny jako dobrý sluha, ale zlý pán – potravinová pyramida 3. Zdraví ukryté v potravinách – informace o živinách a výživě člověka. Je lepší částečně nebo plně ztužený tuk? Je vhodná keto dieta a raw strava? Mýty a démonizace potravin 4. Potravina jako lék – Francouzský paradox, civilizační nemoci, je cholesterol skutečně nebezpečný? 5. Co je na talíři, to je pro mne - návrh a příprava rychlé a zdravé svačinky, nejen párek se dá rychle připravit 6. Hrátky s potravinami – návrh na krátkou analýzu potravin |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Alena Chodounská, Mgr. Tomáš Razím Anotace: Webinář pro učitele chemie 2. stupně ZŠ a SŠ bude zaměřený na problematiku vyhledávání, zpracovávání a prezentování odborných informací v oblasti chemie a přírodních věd. Informační specialisté Národní technické knihovny (NTK) představí volně dostupné elektronické informační zdroje vhodné pro studenty i učitele, techniky pokročilého vyhledávání a nástroje pro stahování a správu citací. Dalším tématem bude rozvoj kompetencí, které souvisejí s používáním informací (např. jejich kritické hodnocení a psaní odborných textů), a které jsou přenositelné i do dalších oblastí vzdělávání a života. V závěru pracovníci NTK shrnou zkušenosti učitelů z několika partnerských středních škol, kteří odpovídají za rozvoj těchto dovedností u svých studentů. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lenka Pavelčíková Anotace: V rámci setkání si zodpovíme základní otázky o badatelsky orientovaném vyučování. Vysvětlíme si, co vlastně badatelsky orientované vyučování je, jaké jsou jeho přínosy. Společně si projdeme jednotlivé kroky badatelského postupu, kterými žáci při výuce prochází. U každého kroku si ukážeme, co je jeho cílem a jak s tímto krokem pracovat. Také si řekneme, jak s badatelsky orientovaným vyučováním začít, na co si dát pozor. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Jan Mourek, Ph.D. Anotace: Krása a hlavní vzdělávací potenciál biologie a přírodopisu je především v tom, že v nich učíme žáky poznávat přírodu kolem nich, objevovat principy, na kterých živé organismy fungují a otevírat jim oči pro fenomény, kterých by si sami nevšimli. Cílem tohoto webináře je ukázat učitelům některé cesty, kterými je možné učit biologii a přírodopis prakticky, zajímavě a aktivizujícím způsobem v době vynucené distanční výuky i po návratu žáků do škol. Na ukázku jsme pro vás připravili následující dvě praktické úlohy, které můžete využít v prezenční i v distanční výuce ve kterékoli roční době. První z nich je laboratorní a potřebujeme pro ni mikroskop. Druhá nás zavede do lesa nebo do většího parku a žáci je mohou realizovat ve skupině i samostatně, bez speciálního vybavení. 1. Skrytý život v akvarijním filtru Akvarijní filtr skrývá bohaté společenstvo mikroskopických organismů, které se podílejí na rozkladu organických zbytků. Poslouží nám jako vhodný model, na kterém můžeme žákům vysvětlit, jakým způsobem funguje samočistící schopnost vodních toků a nádrží. Pod mikroskopem můžeme ve vzorku kalu z akvarijního filtru pozorovat řadu zástupců prvoků, řas, mnohobuněčných živočichů i prokaryorních organismů. Pokusíme se je určit a zařadit pomocí jednoduchých určovacích tabulí a budeme pozorovat jejich životní projevy – například pohyb, příjem potravy nebo reakci na podráždění. Pro podmínky distanční výuky bude učitelům k dispozici série videozáznamů vybraných organismů z akvarijního filtru. Ukážeme si také, jak je možné při online výuce pomocí digitální kamery přenášet živý obraz z mikroskopu. 2. Ptačí kovadlinky V této badatelsky pojaté terénní úloze budou žáci v terénu zkoumat zajímavý typ pobytových stop ptáků. Jedná se o tzv. kovadlinky, které jsou typické například pro strakapoudy, brhlíky, sýkory a některé další druhy ptáků. Živí se, mimo jiné, tvrdými semeny plody stromů, které si zaklíní do štěrbin v kůře stromů a následně je roztloukají zobákem. Žáci budou kovadlinky v terénu hledat, zkoumat jejich umístění, určovat druhy stromů, které ptáci využívají a pokusí se i odhalit i samotného původce kovadlinek. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Dagmar Milerová Prášková Anotace: Cirkulární ekonomika (CE) je koncept šetrného nakládání s ubývajícími zdroji a rozumnějšího využívání zdrojů, které jsou již v oběhu. Klíčovou aktivitou není jen recyklace, ale především prevence vzniku odpadu a udržitelná spotřeba každého z nás. V rámci fungování školy se zaměříme na prevenci vzniku potravinového odpadu a cirkulární chod jídelny a na konkrétním příkladu dovozu exotického ovoce představíme produkční řetězec se všemi sociálními a environmentálními dopady v producentských zemích (postavení farmářů, intenzivní farmaření). |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lenka Kramářová Anotace: Na webináři si předvedeme a následně i společně vyrobíme několik jednoduchých experimentů, k jejichž výrobě nepotřebujete v podstatě žádné pomůcky. Tyto nápady budete moci využít na různých typech škol (od mateřské až po střední) i při různých formách výuky (skupinová práce, badatelsky orientované vyučování, pokus demonstrační, domácí laboratorní práce...). |
|
|
|
Lektor: RNDr. Tomáš Petrásek, Ph.D. Anotace: Ve světě živých organismů najdeme ohromující pestrost tvarů a velikostí, překvapivě účelných přizpůsobení a často překvapujících životních strategií. Biologická evoluce vedla k řešením mnoha různých problémů, často dalece přesahujícím i lidskou fantazii a vynalézavost. Znamená to, že by mohla dokázat cokoli? Nebo je těsně svázána nepsanými pravidly? Na webináři se podíváme na některá z omezení živých organismů, která jsou dána základními zákonitostmi geometrie a fyziky, i na některé způsoby, jakými se s nimi živočichové vyrovnávají. Proč žijí malá zvířata v úplně jiném světě než zvířata velká? Proč nemohou živočichové růst nade všechny meze? A jakým omezením čelí velikost mozku a rozvoj inteligence? |
|
|
|
Lektoři: PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc.; Mgr. Vlastimil Šnajdar Anotace: Chemický děj je jedním z klíčových tematických celků ve výuce chemie. Cílem webináře je nabídnout účastníkům konkrétní experimenty, prostřednictvím kterých budou moci žáci efektně a efektivně poznávat základní typy chemických reakcí (slučování, rozklad, substituční reakce, konverze) a propojit získané závěry s kvantitativním vyhodnocením chemické reakce. Obsahem webináře budou konkrétní ukázky praktických úloh (ty budou přímo v online verzi webináře částečně realizovat přihlášení účastníci), které přiblíží kvalitativní i kvantitativní popis chemických dějů. Úlohy budou zaměřené na vybrané typy chemických reakcí, jejich zápis chemickými rovnicemi a výpočty z chemických rovnic. Účastníci webináře získají navíc pracovní materiály, s nimiž pak budou moci pracovat ve svých hodinách, ale i autorské videosekvence realizovaných experimentů. S těmito materiály budeme pracovat po celou dobu trvání webináře. |
|
|
|
Lektorka: Ing. et Ing. Anna Adámková, Ph.D. Anotace: Čokoládový muffin s moučným červem, tvarohový řez s kobylkou, červí salátek. Zdá se vám to poněkud neatraktivní? Opak je pravdou! Jídelníček Čechů zažívá v posledním období mnoho změn a ve využití netradičních potravin doslova revoluci. Jedlý hmyz se od roku 2018 stává i po právní stránce novou potravinou a řadí se mezi hospodářská zvířata. Potemník moučný, potemník brazilský nebo cvrček stepní poskytuje zajímavé vlastnosti nejen z nutričního hlediska, ale také po senzorické stránce. V rámci přednášky se dozvíte, které druhy hmyzu jsou vhodné ke konzumaci, bavit se budeme o jejich nutričních hodnotách a termické úpravě. |
|
|
|
Lektorka: Ing. Květoslava Stejskalová, CSc. Anotace: Popularizační přednáška určená pedagogům 2. stupně ve své první části představí fyzikálně chemický obor – klasickou polarografii objevenou v roce 1922 Jaroslavem Heyrovským (Nobelova cena za polarografii z r. 1959). Vedle principů metody budou objasněny i historické (období mezi I. a II. světovou válkou) a vědecké okolnosti (existence pouze ca 5 analytických metod), za jakých metoda vznikla, Heyrovského přínos pro fyzikální chemii československou ale i světovou (objevem a rozpracováním polarografie) a obory, kde se metoda ihned široce uplatnila. Druhá část přednášky bude věnována stručnému srovnání polarografie s ostatními metodami, které ji později (v 60. letech až po současnost) na trhu analytických metod nahradily. Ve třetí části přednášky budou představeny některé pokusy (fotonávod), kterými vzdělávací programy EDU laboratoře Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského přibližují žákům 2. stupně ZŠ krásy elektrochemie, do níž polarografie patří. Jedná se např. o experimenty v oboru elektrolýzy a jejího užití (pokovování), využití kovů ve zdrojích energie (aplikace Beketovovy řady) anebo příprava kovů z jejich solí (cementace). Všechny pokusy jsou realizovatelné ve školní laboratoři v podobě jednoduchých laboratorních prací. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. Anotace: Tento webinář navazuje na webinář s názvem "Rozvoj mapových dovedností". Tentokrát se zaměříme na hodnocení mapových dovedností žáků a práci se získanými výsledky způsoby, které by podpořily vzdělávací proces. Přičemž důraz bude kladen na implementaci nových vzdělávacích principů do výuky zeměpisu. Diskutovány budou možnosti formativního hodnocení a také adaptivního učení v oblasti práce s mapou. Ačkoli webinář bude zaměřen na práci s mapou, mnohé aspekty jsou využitelné i při výuce jiných témat. |
|
|
|
Lektor: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je poskytnout učitelům inspiraci k zatraktivnění výuky zeměpisu. Nejprve z pohledu učitele zeměpisu popíši problémy, se kterými se ve svých hodinách často setkávám. Poté představím různá pojetí výuky geografie: faktografické, tematické, vztahové, regionální, environmentální, místní, polohopisné, mapové, syntetické a facilitační. Jednotlivá pojetí reprezentují různé přístupy učitelů k výuce geografie v praxi, které se vyznačují odlišnými výukovými aktivitami, pokládanými otázkami, úlohami a hodnocením žáků. V průběhu webináře nasdílím a okomentuji soubor materiálů připravených k okamžitému použití ve výuce, které vycházejí z jednotlivých pojetí. Po absolvování webináře učitelé získají materiály pro přípravu i vedení výuky, která je různorodá, rozvíjející pro žáky a současně zábavná. |
|
|
|
Lektorka: PhDr. Jaroslava Ševčíková Anotace: Přírodopis a digitální kompetence – uvedení do problematiky. V reakci na změny a úpravy v RVP ZV – zamyšlení. Inspirace a podněty, jak obecně profilovat a rozvíjet digitální kompetenci (nově zakomponovanou klíčovou kompetenci) prostřednictvím učiva přírodopisu v ZŠ, v podstatě ještě dříve, než začne platit upravený RVP ZV – obecná inspirace pro praxi. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D. Anotace: V úvodu webináře si posluchači z řad učitelů či žáků základních a středních škol mohou rozšířit znalosti o radioaktivitě a f-prvcích, zejména o jejich možných aplikacích v různých oborech lidské činnosti. Poté se podíváme na téma nakládání s ozářeným jaderným palivem. V ČR je přibližně 35 % energie tvořeno právě z jaderných zdrojů, proto si toto téma zaslouží pozornost i ve výuce. Konkrétně se zaměříme na klady a zápory otevřeného (uložení do hlubinného úložiště) nebo uzavřeného jaderného palivového cyklu (možnosti separace jednotlivých skupin prvků a nakládání s nimi). Webinář bude koncipován tak, aby mohli učitelé maximum informací využít ve svých hodinách. |
|
|
|
Lektor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. Anotace: Pro zeměpis je práce s mapou ztěžejní dovedností, učíme však děti pracovat s mapami správně? Jak rozvíjet mapové dovednosti a zároveň i geografické myšlení žáků vám zodpoví tento webinář, jehož součásti budou i praktické ukázky aktivity připravených týmem, který se tématu dlouhodobě věnuje (http://mapovedovednosti.cz/). |
|
|
|
Lektor: Ing. Jan Řezník Anotace: Účastníci webináře se seznámí s otázkou uplatnění vln (LF, MF, UHF, SHF) v domácnosti, v čem spočívají a jak fungují jednotlivé technické prvky SMART v domácnosti, jak je programovat. Představíme si příklady jednotlivých zařízení pro SMART HOME (topení, větrání, zabezpečení a signalizace úniku vody, plynu, kouře, řízení spotřeby energií, samovýroba energií, osvětlení, provoz kuchyňských i ostatních spotřebičů, pasivní či aktivní dohled, ochrana objektů atd.), jak je doplnit o aktivní komunikační prvky. V neposlední řadě si ukážeme uživatelské prostředí pro sestavení SMART HOME - kterak sestavovat nejrůznější podmínkové scénáře. |
|
|
|
Lektor: prof. RNDr. Petr Ponížil, Ph.D. Anotace: Přemýšleli jste někdy o tom, proč mravenec unese padesátkrát víc, než sám váží a proč si neublíží při pádu z velké výšky? Proč savci nejsou nikdy menší než několik centimetrů? Proč má Bugatti Veyron šestnáctiválcový motor? Na tyto a mnoho jiných otázek zkusím ve svém kurzu odpovědět. Společně se podíváme na to, jak souvisí vlastnosti objektů kolem nás s jejich rozměry. A ukážeme si, že některé síly, které jsou pro nás důležité, může mravenec ignorovat a naopak. V tomto kurzu si zkusíme představit, že bychom se zmenšili na velikost mravence a sledovali, jak by vypadal svět kolem nás. Podíváme se na sílu svalů a pomocí škálování odvodíme, jakou váhu bychom coby člověk velikosti mravence byli schopni unést. Budou nás zajímat i další věci jako je tíhové zrychlení, odpor vzduchu nebo povrchové napětí. |
|
|
|
Lektoři: Mgr. Iva Koutná, Mgr. Monika Havlásková Anotace: Cílem webináře je zvýšit znalosti a dovednosti žáků v oblasti hospodaření s vodou, objasnit příčiny a dopady ohrožení vody, popsat spotřebitelské chování a zodpovědné hospodaření s vodou. Představíme si výukový program v souladu s projektovou výukou a ukážeme si příklad projektového dne pro žáky 6. – 8. ročníku ZŠ a víceletých gymnázií. Webinář Vás provede tématy i strukturou projektového dne, obsahem a aktivitami pro žáky. Chybět nebude ukázka pracovních listů, pomůcek, tematických videí. http://www.liska-evvo.cz/doc/voda-zivot-v-kazde-kapce-1 |