|
|
Lektorka: Mgr. Jana Sladová, Ph.D. Anotace: Webinář nabízí reflexi tematiky, která je tradičně součástí žánru nazývaného příběh s dětským hrdinou. Právě téma rodinných vztahů zaujímá v současné literatuře pro děti a mládež výrazné místo, vzbuzuje pozornost čtenářů, pedagogů i širší rodičovské veřejnosti. Webinář upozorní na některé knižní tituly, které mají v daném kontextu silný potenciál pro využití textu jak v literární výchově na základní škole (zvláště na 2. stupni ZŠ), tak v oblasti doporučené individuální četby. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Pánková Anotace: Při práci s konkrétním uměleckým dílem nabídnu učitelům koncepci kreativní interpretace, jež vyrůstá z principů pedagogického konstruktivismu i zážitkové pedagogiky. Interpretace je navržena dle třífázového modelu učení E-U-R a jsou v ní uplatněny tyto dílčí metody: hra s asociacemi, klíčová slova, řízené čtení, řízená imaginace, předvídání, dia-monolog, výrazové čtení, komparace s filmovou sekvencí, literární kroužky. Návrh na interpretaci je záměrně metodicky předimenzovaný, a to ve snaze ukázat variabilitu tvůrčích postupů při práci s daným textem. |
|
|
|
Lektorky: Mgr. Jana Linhartová, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Anotace: Zaměříme se na proměnu role knihoven a jejich využití při propojování formálního a neformálního vzdělávání a podpoře celoživotního vzdělávání. Účastníci se seznámí s nabídkou nových a vznikajících služeb pro níže uvedené cílové skupiny, uvidí, jak v knihovnách vznikají makerspace (polytechnické dílny, dřevodílny, herny pro robotiku a virtuální realitu, jazykové laboratoře, audiovizuální studia, otevřené herny a klubovny, ad.). Zhlédnou ukázky příkladů dobré praxe z knihoven (kluby badatelů, astronomů, cestovatelů, deskových her, tvůrčího psaní, ad.). Seznámí se s návody na využití online služeb knihoven (portál Knihovny.cz, půjčování e-knih, využití Digitální knihovny Kramerius, ad.). Součástí přednášky budou odkazy na společné vzdělávací programy vytvořené v projektech OP VVV a kurzy pro pedagogické pracovníky a knihovníky. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. Anotace: Účastníci získají základní přehled o problematice sociálních sítí jako životního a komunikačního prostoru, v němž se pohybují jejich žáci, jejich pozitivech i negativech pro osobnostní rozvoj, rozvoj kritického myšlení i komunikačních kompetencí. Po absolvování programu budou účastníci schopni zařazovat do výuky témata dotýkající se sociálních sítí a navrhovat aktivity rozvíjející u žáků vědomou reflexi vlastního komunikačního chování v tomto prostředí. Program je koncipován jako teoreticko-praktický, v první části se účastníci seznámí s obecnou problematikou sociálních sítí jako prostředí, kde se běžně pohybují a komunikují jejich žáci, v druhé, praktické části budou představeny možnosti didaktického využití sociálních sítí v hodinách českého jazyka. Obsah webináře: - Proč a jak se ve výuce věnovat problematice sociálních sítí; - Sociální sítě jako nedílná součást života žáků - typy a specifika jednotlivých sociálních sítí, sociální sítě jako “životní” a komunikační prostor; - Benefity a rizika pohybu na sociálních sítích: algoritmy, echo chamber, personalizovaná reklama, manipulace, dezinformace, FOMO, hate speech atd.; - Didaktický potenciál prostředí sociálních sítí: práce s jazykem, rozvoj kritického myšlení, rozvoj kreativity, osobnostně-sociální rozměr; - Tipy pro výuku; - Diskuse – sdílení názorů, postojů a zkušeností, analýza rizik, možnosti řešení problémů. |
|
|
|
Lektor: PhDr. Adam Suchý Anotace: Proč lidé vytváří a šíří dezinformace? Je to jejich přirozená potřeba? Proč je těžké některé zprávy nesdílet, nereagovat na ně? Jak by měla vypadat mediální gramotnost na školách? |
|
|
|
Lektor: doc. Mgr. Martin Paleček, Ph.D. Anotace: Jsou dezinformace novodobou záležitostí nebo tu s námi byly i v minulosti? Jak a proč vznikají a jaké jsou motivy jejich vzniku? Jaký je rozdíl mezi falešnými zvěstmi, dezinformacemi, fake news, propagandou nebo konspiračními teoriemi? |
|
|
|
Lektor: doc. PaedDr. Martin Klimovič, Ph.D. Anotace: Webinář představí účastníkům problematická místa ve vyučovaní mateřského jazyka (slovenštiny, češtiny) v oblasti přípravy žáků na tvoření textu. Na příkladu úloh z učebnic slovenského jazyka a učebnic českého jazyka nabídne ukázku potřebné inovace ve vyučovaní směrem k autentičnosti a smysluplnosti tvoření textu ve škole. Zároveň bude zdůrazněn význam procesového přístupu k tvoření textu v škole. doc. PaedDr. Martin Klimovič, Ph.D. je proděkanem pro vědu, akreditaci a doktorandské studium Prešovské univerzity v Prešově, působí na Pedagogické fakultě. Webinář proběhne ve slovenštině. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je představit tzv. akviziční korpusy a jejich speciální podskupinu, korpusy žákovské. Akviziční korpusy jsou soubory elektronicky uložených autentických textů produkovaných mluvčími jazyka v průběhu jeho osvojování (srov. Grangerová, 2003). Tyto korpusy se ukazují být podstatným zdrojem i nástrojem pro analýzy nabývání jazyka v akademické oblasti, funkčním prostředkem pro práci učitelů i východiskem pro úpravy výukového procesu a vývoj nových pedagogických nástrojů. V přednášce bude prezentován přehled dosavadní tradice využití akvizičních korpusů v aplikované lingvistice a budou zdůrazněna specifika spojená s jejich užitím. Zvláštní pozornost bude věnována žákovským korpusům pro češtinu jako cizí jazyk, jmenovitě korpusům CzeSL, Merlin, CHRUP, ale také např. aplikaci EVALD vybudované na základě žákovských korpusů. Ukážeme fungování jednotlivých korpusů a konkrétně uvedeme, jak tyto korpusy využívat v jazykovém vyučování. |
|
|
|
Lektorka: MgA. et Mgr. Gabriela Zelená Sittová, Ph.D. Anotace: Věk odpovídající druhému stupni základní školy neohraničuje z pohledu čtenářství vůbec nic. V této věkové skupině najdeme na jedné straně čtenáře, kterým i zdařilé adaptace starořeckých látek nestačí a zvídavě sahají po Sofoklovi, na druhé straně stojí vcelku často čtenáři, kteří ještě neopustili pohádky, fantazijní světy, a dokonce i knihy s minimem textu cílené spíš na malé děti. Nic není špatně. Kvalitní kniha pro malé děti často nemá „čtenářský strop“. Že jsou pohádky „pro děti“, to je jen floskule. A že nejvíce lákají knihy zakázané nebo ty, kterým „ty ještě nebudeš rozumět“, to je fakt. Přesto lze alespoň částečně mířit knižní nabídkou na tuto věkovou skupinu. Webinář nabídne několik typů na kvalitní literaturu, kterou by tito čtenáři mohli chtít vyzkoušet. |
|
|
|
Lektor: Ph.D. Tomáš Jelínek Anotace: Cílem tohoto dvoudílného webináře je seznámit účastníky s možnostmi, jak zkoumat češtinu na základě skutečných textů ve volně dostupném online prostředí KonText a jak toto prostředí využít ve výuce češtiny. V první části dvoudílného webináře se seznámíme s korpusy češtiny, tedy soubory autentických textů v elektronické podobě, díky nimž lze pozorovat jednotlivá slova, slovní spojení i gramatické konstrukce v přirozeném jazyce. Ukážeme si, jak pracovat s webovou aplikací KonText: jak si vybrat texty, s nimiž chceme pracovat (reprezentativní výběr českých textů, texty pro děti nebo třeba texty mluvené), jak vyhledávat konkrétní slovní tvary, všechny tvary určitého slova nebo slovní spojení. Účastníci webináře se naučí, jak zjistit, jaká slova se nejčastěji pojí se slovem, které zkoumají, a jak si výsledky uložit. V druhé části dvoudílného webináře se budeme dále zabývat vyhledáváním v online prostředí KonText. Seznámíme se s vyhledávacím jazykem CQL, který umožňuje zadávat složitější dotazy například na slovní druh nebo pád slov. Dozvíme se o systému morfologických značek, které jsou přiřazeny každému slovu. Ukážeme si, jak lze KonText využít ve výuce češtiny. Webinář volně navazuje na webinář Kde najít nejnovější informace o současné češtině? Volně dostupné jazykové korpusy a jejich využití, jeho absolvování však není pro pochopení webináře nutné. |
|
|
|
Lektor: Ph.D. Tomáš Jelínek Anotace: Cílem tohoto dvoudílného webináře je seznámit účastníky s možnostmi, jak zkoumat češtinu na základě skutečných textů ve volně dostupném online prostředí KonText a jak toto prostředí využít ve výuce češtiny. V první části dvoudílného webináře se seznámíme s korpusy češtiny, tedy soubory autentických textů v elektronické podobě, díky nimž lze pozorovat jednotlivá slova, slovní spojení i gramatické konstrukce v přirozeném jazyce. Ukážeme si, jak pracovat s webovou aplikací KonText: jak si vybrat texty, s nimiž chceme pracovat (reprezentativní výběr českých textů, texty pro děti nebo třeba texty mluvené), jak vyhledávat konkrétní slovní tvary, všechny tvary určitého slova nebo slovní spojení. Účastníci webináře se naučí, jak zjistit, jaká slova se nejčastěji pojí se slovem, které zkoumají, a jak si výsledky uložit. V druhé části dvoudílného webináře se budeme dále zabývat vyhledáváním v online prostředí KonText. Seznámíme se s vyhledávacím jazykem CQL, který umožňuje zadávat složitější dotazy například na slovní druh nebo pád slov. Dozvíme se o systému morfologických značek, které jsou přiřazeny každému slovu. Ukážeme si, jak lze KonText využít ve výuce češtiny. Webinář volně navazuje na webinář Kde najít nejnovější informace o současné češtině? Volně dostupné jazykové korpusy a jejich využití, jeho absolvování však není pro pochopení webináře nutné. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Účastníci webináře získají tipy, jak žáky aktivizovat a efektivně je zapojit do on-line výuky všech tří složek předmětu český jazyk a literatura. Pozornost bude věnována vhodné kombinaci forem, interaktivitě, práci ve skupinách i možnostem aktivizace žáků prostřednictvím sdílených tabulí a aplikací. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Webinář je zaměřen na praktické tipy a náměty, jak si v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ poradit s velmi náročným tématem, pro které je obtížné žáky motivovat. Účastníci budou seznámeni s didaktickým materiálem, jehož předností je to, že žáci jsou po celou dobu výuky aktivizováni. Nenásilnou formou si osvojují základní pojmy autorského práva a licence, na jejichž základě mají dokázat vytvořit plnohodnotnou citaci v rámci autorského zákona. Připravena je videoukázka z průběhu vyučovací hodiny v 9. ročníku ZŠ. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Webinář je určen učitelům českého jazyka či základů společenských věd na gymnáziu. Účastníci budou seznámeni s příkladem dobré praxe z výuky tématu autorská práva a licence na gymnáziu. Pozornost bude zaměřena na konkrétní aspekty vyučovacího bloku, např. na vyučovací postupy a metody, na motivaci praktickou využitelností učiva, na aktivizaci žáků, na funkční využití technologií atd. Připravena je videoukázka z výuky. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Anotace: Cílem webináře je představit volně dostupné zdroje informací o současné podobě češtiny, tzv. jazykové korpusy. Korpusem zpravidla myslíme pečlivě sestavenou databázi autentických textů, v níž lze snadno hledat konkrétní slova, fráze i např. nejčastější slovní druhy či typická slovní spojení v různých typech textu.: Pro češtinu existuje mnoho typů korpusů, které pokrývají nejrůznější oblasti jazyka: jazyk publicistiky, beletrie, odborné literatury, ale i mluvený spontánní jazyk, který vychází z autentických rozhovorů mezi rodilými mluvčími, nahrávaných po celé ČR. V tomto webináři si ukážeme, jaké korpusy máme k dispozici, jak se jednotlivé typy liší, co obsahují za texty/nahrávky a na co se mohou hodit ve výuce češtiny. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Webinář je zaměřen na praktické tipy a náměty, jak zařadit do vyučovacích hodin českého jazyka na SŠ téma Komunikace na sociálních sítích a sociálních fórech. Východiskem je vymezení charakteristických rysů tohoto typu komunikace. Účastníci budou seznámeni s didaktickým materiálem, který má sloužit k pochopení zdvořilosti a manipulativních technik v interakci na internetu a k rozpoznávání emotivního textu od faktů. Připravena je videoukázka z průběhu vyučovací hodiny na gymnáziu. |
|
|
|
Lektor: Bc. Petr Pokorný Anotace: Proč dělá současná výuka českého jazyka ze žáků spíše lingvisty nežli zkušené uživatele češtiny? Jak to můžeme změnit? A co má být skutečným cílem výuky českého jazyka? Webinář se zaměří na představení komunikačního přístupu k výuce mluvnice a na praktických příkladech ukáže, jak konkrétně lze jazykové učivo uchopit funkčně a komunikativně. |
|
|
|
Lektor: PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. Anotace: Dělení výuky češtiny na hodiny mluvnické a slohové je v praxi školy stále značně frekventované, odráží se ostatně i v nejnovějších v učebnicích. Je ale toto koncepční řešení výuky češtiny funkční? Jaké jsou možnosti propojení jazykové a komunikačně-slohové výchovy? Jak zabezpečit, aby byla výuka češtiny efektivní z hlediska rozvoje komunikačních dovedností i jazykových znalostí žáků? Jak zvýšit kvalitu výuky češtiny a jak reagovat na problémy, které výuku češtiny dlouhodobě zatěžují? Webinář ukáže některé možnosti integrace jazykové a komunikačně-slohové výchovy jako jedno z možných řešení nastolených otázek. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Webinář je zaměřen na praktické tipy a náměty, jak zařadit do vyučovacích hodin českého jazyka na 2. stupni ZŠ téma komunikace na internetu. Nabídne možnosti seznámení žáků nejen se základními pravidly netikety, ale i se specifickými pravidly netikety platícími na jednotlivých komunikačních platformách. Bude uveden příklad dobré praxe, a to vyučovací hodiny, jejímž cílem je naučit žáky psát komentáře na blog. Připravena je videoukázka z průběhu vyučovací hodiny v 8. ročníku ZŠ. |
|
|
|
Lektorka: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Anotace: Webinář se zaměří na vztah mezi pravopisnou vědomostí a pravopisnou dovedností, nabývání pravopisné dovednosti na základě bezprostředního spojení vizuálního, akustického a motorického vjemu s mentálním zpracováním poučení o pravopisném jevu. Dalším tématem webináře bude také pravopis lexikální, morfologický i syntaktický – způsoby procvičování a upevňování pravopisných dovedností. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D. Anotace: Rámcový vzdělávací program podporuje optimální rozvoj žáka také tím, že stanovuje různou úroveň dosahování očekávaných výsledků učení žáka prostřednictvím referenčních úloh nebo referenčních situací. Referenční úlohy jsou vytvořeny v návaznosti na očekávané výsledky učení a jsou rozčleněny do tří úrovní: minimální, optimální, excelentní. Ve webináři přiblížíme konkrétní příklady referenčních úloh a situací pro žáky gymnázií. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D. Anotace: Rámcový vzdělávací program podporuje optimální rozvoj žáka také tím, že stanovuje různou úroveň dosahování očekávaných výsledků učení žáka prostřednictvím referenčních úloh nebo referenčních situací. Referenční úlohy jsou vytvořeny v návaznosti na očekávané výsledky učení a jsou rozčleněny do tří úrovní: minimální, optimální, excelentní. Ve webináři přiblížíme konkrétní příklady referenčních úloh a situací pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D. Anotace: Rámcové vzdělávací programy podporují optimální rozvoj žáka také tím, že stanovují různou úroveň dosahování očekávaných výsledků učení žáka prostřednictvím referenčních úloh či situací. Tento webinář se věnuje referenčním úlohám, které jsou vytvořeny v návaznosti na očekávané výsledky učení a jsou členěny do tří úrovní: minimální, optimální, excelentní. Ve webináři přiblížíme konkrétní příklady referenčních úloh a situací pro 7. a 9. ročník základních škol. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D. Anotace: Webinář se zaměřením na vzdělávací obor Český jazyk a literatura přináší charakteristiku očekávaných výsledků vzdělávání (dříve očekávané výstupy) a jejich konkretizaci. Věnuje se charakteristice vzdělávacího obsahu a návrhům na eventuální redukci učiva. Zároveň se zaměří na pojetí výuky českého jazyka spočívajícím v důrazu na rozvíjení komunikačních kompetencí v mluvené i psané formě a na práci s autentickými texty, jelikož cílem literární výchovy je vychovávat vnímavého a aktivního čtenáře, který je schopen interpretovat literární text a sdílet čtenářské zážitky s ostatními. Svoje čtenářské zážitky také dává do souvislostí se znalostmi literární teorie a historie. |
|
|
|
Lektor: Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D. Anotace: Webinář se zaměřením na vzdělávací obor Český jazyk a literatura přináší charakteristiku očekávaných výsledků vzdělávání v jednotlivých uzlových bodech (dříve očekávané výstupy) a jejich konkretizaci. Věnuje se charakteristice vzdělávacího obsahu a návrhům na redukci učiva, zejména v oblasti tvarosloví, skladby a literární historie. Zároveň se zaměří na pojetí výuky českého jazyka spočívajícím v důrazu na rozvíjení komunikačních kompetencí v mluvené i psané formě, jelikož cílem literární výchovy je vychovávat vnímavého a aktivního čtenáře, který je schopen sdílet čtenářské zážitky s ostatními. |
|
|
|
Lektor: Mgr. František Brož Anotace: Cílem webináře je seznámit účastníky s rámcovým přehledem proměňování nepřijatelnosti a skandálnosti v průběhu literárního vývoje se záměrem posílit jejich dovednosti při práci s texty, s nimiž mohou být konfrontováni např. z důvodu čtenářských zkušeností některých žáků. Webinář má inspirovat účastníky k práci s texty a s náměty k využití daných děl v hodinách českého jazyka a literatury na středních školách ve prospěch rozvíjení čtenářských dovedností žáků. Východiskem přístupu k práci s „jinakostí některých literárních textů“ je přitažlivost tabuizovaných témat pro žáky – teenagery. Předmětem webináře jsou proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v průběhu literárních dějin jednak z hlediska tabuizovaných témat, jednak ve vztahu ke konkrétním dílům vybraných autorů světové i české literatury. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Anotace: Cílem tohoto dvoudílného webináře je seznámit účastníky s uživatelsky přívětivými aplikacemi a nástroji o češtině, které vycházejí z nejnovějších lingvistických poznatků a jsou volně dostupné online všem zájemcům. V první části se seznámíme s aplikací Slovo v kostce, která přehledným a jednoduchým způsobem shrnuje informace o hledaném slově na základě autentických dat. Je určena všem, kteří mají zájem dozvědět se aktuální informace o tom, zda a jak se dané slovo používá v současné psané i mluvené češtině. Podíváme se také na další uživatelsky přívětivý nástroj s názvem SyD, který dokáže snadno a rychle porovnat nejrůznější varianty v češtině, ať už pravopisné (např. filozofie/filosofie), morfologické (např. děkuji/děkuju, bychom/bysme) či stylistické (např. stále/pořád/furt). Nástroj je snadno dostupný online a nabízí přehlednou grafiku, vč. mapky ČR při porovnávání regionálně preferovaných variant (např. okno/vokno). Ve druhé části se seznámíme s aplikací Treq, která umožňuje vyhledat překladové ekvivalenty hledaného slova v češtině/angličtině a dalších 39 jazycích. Od překladačů ji odlišuje především to, že vychází z paralelních korpusů (česko-cizojazyčných databází originálních textů a jejich překladů), nejde tedy o automatické překlady, ale o doložené překladové protějšky, které byly použity v publikovaných překladech. Představíme si také aplikaci KWords, která dokáže automaticky najít klíčová slova ve vybraném textu a prozradit tak leccos o jeho obsahu i stylu. Do této aplikace lze nahrát jakýkoli text (od předpovědi počasí, novinové zprávy, přes projevy prezidentů až po úryvek z románu, např. Babičky Boženy Němcové) a porovnat jej automaticky s velkým množstvím jiných textů, včetně dobových z 19. století či z období totality. Můžeme tak simulovat, jaký dojem měl z textu čtenář, který text četl před mnoha lety a který ho čte teď. Závěrem se zmíníme i o všestranné aplikaci KonText, která má spoustu zajímavých funkcí a umožňuje hledat ve velkém množství českých psaných i mluvených textů. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Anotace: Cílem tohoto dvoudílného webináře je seznámit účastníky s uživatelsky přívětivými aplikacemi a nástroji o češtině, které vycházejí z nejnovějších lingvistických poznatků a jsou volně dostupné online všem zájemcům. V první části se seznámíme s aplikací Slovo v kostce, která přehledným a jednoduchým způsobem shrnuje informace o hledaném slově na základě autentických dat. Je určena všem, kteří mají zájem dozvědět se aktuální informace o tom, zda a jak se dané slovo používá v současné psané i mluvené češtině. Podíváme se také na další uživatelsky přívětivý nástroj s názvem SyD, který dokáže snadno a rychle porovnat nejrůznější varianty v češtině, ať už pravopisné (např. filozofie/filosofie), morfologické (např. děkuji/děkuju, bychom/bysme) či stylistické (např. stále/pořád/furt). Nástroj je snadno dostupný online a nabízí přehlednou grafiku, vč. mapky ČR při porovnávání regionálně preferovaných variant (např. okno/vokno). Ve druhé části se seznámíme s aplikací Treq, která umožňuje vyhledat překladové ekvivalenty hledaného slova v češtině/angličtině a dalších 39 jazycích. Od překladačů ji odlišuje především to, že vychází z paralelních korpusů (česko-cizojazyčných databází originálních textů a jejich překladů), nejde tedy o automatické překlady, ale o doložené překladové protějšky, které byly použity v publikovaných překladech. Představíme si také aplikaci KWords, která dokáže automaticky najít klíčová slova ve vybraném textu a prozradit tak leccos o jeho obsahu i stylu. Do této aplikace lze nahrát jakýkoli text (od předpovědi počasí, novinové zprávy, přes projevy prezidentů až po úryvek z románu, např. Babičky Boženy Němcové) a porovnat jej automaticky s velkým množstvím jiných textů, včetně dobových z 19. století či z období totality. Můžeme tak simulovat, jaký dojem měl z textu čtenář, který text četl před mnoha lety a který ho čte teď. Závěrem se zmíníme i o všestranné aplikaci KonText, která má spoustu zajímavých funkcí a umožňuje hledat ve velkém množství českých psaných i mluvených textů. |
|
|
|
Lektorka: MgA. et Mgr. Gabriela Zelená Sittová, Ph.D. Anotace: Nabídka knih pro nejmladší čtenáře je v současné době doslova explozivní. Nedostatkem knižní trh netrpí. O to obtížnější ale může být rychlá orientace v tom, kam sáhnout po skutečné literární a celkové knižní kvalitě. Webinář nabídne konkrétní knižní typy vhodné pro začínající čtenáře, a to jak z pohledu samostatného čtení, sdíleného čtení, předčítání, tak z pohledu využití literárního díla jako inspirace do výuky nebo jednoduše jako motivace k zájmu o svět. |
|
|
|
Lektorka: MgA. et Mgr. Gabriela Zelená Sittová, Ph.D. Anotace: V současné době prochází česká básnická tvorba pro děti tzv. třetí zlatou érou. Knižní trh nabízí také kvalitní překlady a nová vydání nezpochybnitelných stálic. Je z čeho vybírat a je k čemu směřovat pozornost začínajících čtenářů. Navíc kvalitní básnička může být na cestě ke čtenářství delších próz velice důležitým mezistupněm – a pochopitelně nejen to. Webinář nabídne konkrétní tipy na knihy kvalitní poezie pro děti ve věku odpovídajícím prvnímu stupni základní školy. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Pozornost bude zaměřena konkrétně na propojení nácviku mluveného projevu a tvorby elektronické prezentace. Ukážeme cesty, jak vést žáky k tomu, aby dokázali rozlišit vhodné a nevhodné prostředky elektronické prezentace, aby dokázali posoudit vliv správné/nevhodné prezentace na zájem posluchačů o téma a na porozumění prezentovanému obsahu. Pozornost bude věnována rovněž verbálním i neverbálním prezentačním dovednostem. Budou zařazeny videoukázky. |
|
|
|
Lektorka: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. Anotace: Jak má vypadat odborný text, jaká jsou pravidla jeho tvorby? Webinář představí vytváření digitálního obsahu (samostatná práce žáků), následující úpravy textu pro digitální média a jejich využití včetně tvorby dokumentů pro střední školy. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Brčáková Anotace: Cílem webináře je vybavit učitele „metodickým balíčkem“, který by pomohl tvořivě rozvíjet čtenářskou gramotnost žáka. Ale je třeba si uvědomit, že výběr metody se odvíjí od uměleckého textu, od jeho specifické expresivní povahy, která má být poznána. Ne opačně. Nechceme přece "metodikařit" na úkor učiva. Prezentace tvůrčích metod je proto prováděná v přímé práci s vybraným uměleckým textem, konkrétně s Erbenovou baladou Polednice. V rámci návrhu na tvořivou didaktickou interpretaci textu se účastníci kurzu (jeho 1. dílu) seznámí jednak s metodami (didaktická substituce, řízená imaginace, reflektivní dialog, výrazová četba, pětilístek, příp. žánrová transformace), jednak s reflexí žákovských výstupů. Výuková lekce byla totiž opakovaně odučena v 7. třídách ZŠ (v rámci projektu na podporu čtenářské gramotnosti) a v sextě víceletého gymnázia (v autorčině vlastní pedagogické praxi). |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Vladimíra Brčáková Anotace: Cílem webináře je vybavit učitele „metodickým balíčkem“, který by pomohl tvořivě rozvíjet čtenářskou gramotnost žáka. Ale je třeba si uvědomit, že výběr metody se odvíjí od uměleckého textu, od jeho specifické expresivní povahy, která má být poznána. Ne opačně. Nechceme přece "metodikařit" na úkor učiva. Prezentace tvůrčích metod je proto prováděná v přímé práci s vybraným uměleckým textem, konkrétně s Erbenovou baladou Polednice. V rámci návrhu na tvořivou didaktickou interpretaci textu se účastníci kurzu (jeho 1. dílu) seznámí jednak s metodami (didaktická substituce, řízená imaginace, reflektivní dialog, výrazová četba, pětilístek, příp. žánrová transformace), jednak s reflexí žákovských výstupů. Výuková lekce byla totiž opakovaně odučena v 7. třídách ZŠ (v rámci projektu na podporu čtenářské gramotnosti) a v sextě víceletého gymnázia (v autorčině vlastní pedagogické praxi). |
|
|
|
Lektorka: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Anotace: Co přináší vědomostní přístup k analýze věty a souvětí? Napomáhá rozvoji komunikační kompetence žáka? Které větné a souvětné konstrukce je třeba nabízet žákům a jak je cvičit, aby se jejich mluvený i písemný projev nejen zkvalitňoval ve směru k přesnosti, ale i bohatosti vyjádření, aby si žáci mohli též uvědomit výhody i nevýhody užití těchto různých konstrukcí. Webinář se zaměří na zodpovězení těchto otázek. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Klára Eliášková Anotace: Webinář se bude obsahově zaměřovat na výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami integrovaných v běžných třídách základních nebo středních škol. Nejprve budeme společně diskutovat o způsobech, které jsou při jazykovém vyučování těchto žáků v třídách realizovány. Zaměříme se především na způsoby individualizace práce v hodinách českého jazyka. Následně konkretizujeme negativní dopady nesprávných způsobů individualizace se zřetelem k integrovaným žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a představíme si jeden z možných způsobů řešení problematických míst jazykové edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podobě tzv. konstruktivistické diferenciace učení. Domníváme se, že se jedná o způsob práce, jehož prostřednictvím lze (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti. |
|
|
|
Lektorka: Mgr. Tereza Podholová Anotace: Webinář přinese nový pohled na tvorbu žákovských záznamů z četby (čtenářských deníků), představí nejen formu lapbooků, ale i grafických organizérů atd. Netradiční čtenářské deníky je možné využít napříč všemi stupni, přičemž s vyššími ročníky jde více do hloubky. Jiné zpracování čtenářských deníků dovoluje soustředit se například na jeden hlavní jev, nutí žáka hledat souvislosti apod. a zaznamenat informace různou formou. |
|
|
|
Lektorka: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Anotace: Webinář bude zaměřen na nutné změny v obsahu výuky češtiny na 1. stupni ZŠ, které ukázaly aktuální výzkumy prováděné KČJ PedF UK. Např. tradiční třídění vět podle tzv. postoje mluvčího ke skutečnosti je jako vyučovací obsah pro žáky 2. roč. ZŠ nadále neudržitelné. Co a proč tedy učit? |
Kabinet Český jazyk a literatura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|